طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

مدیتیشن؛ تعریف، فواید و کاربردها

خواندن این مطلب
7 دقیقه

زمان میبرد!

در سال های اخیر، مدیتیشن بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا افراد بیشتری از مزایای آن آگاه شده اند.

در واقع مدیتیشن به آموزش ذهن شما کمک می کند و به شما کمک می کند تا افکار خود را متمرکز و هدایت کنید. هم چنین مدیتیشن و مراقبه سبب می‌شود تا آگاهی خود را نسبت به محیط اطراف و خودتان افزایش دهید.

 

بسیاری از مردم از مدیتیشن برای کاهش سطح استرس خود و ایجاد تمرکز عمیق استفاده می‌کنند و علاوه بر این، بسیاری آن را برای ایجاد احساسات و عادات مفید دیگر مانند داشتن دیدگاه مثبت، الگوهای خواب سالم، خود انضباطی و حتی تحمل درد بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهند.

اما مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن به معنای تبدیل شدن به یک فرد متفاوت، یک فرد جدید یا حتی یک فرد بهتر نیست.

 

مدیتیشن آگاهی و دریافت یک مجموعه احساسات سالم راجع به دیدگاه‌ها و افکارتان است.

شما در این حالت سعی نمی‌کنید افکار یا احساسات خود را خاموش کنید، بلکه یاد می‌گیرید که آن‌ها را بدون قضاوت مشاهده کرده و در نهایت شروع به درک بهتر آن‌ها کنید.

 

یادگیری مدیتیشن مانند یادگیری هر مهارت دیگری است. به آن مانند ورزش کردن عضله‌ای فکر کنید که قبلاً هرگز تمرین نکرده‌اید و برای روتین شدن و راحت‌تر انجام دادن آن، نیاز به تمرین مداوم دارید.

چگونه می‌توانیم مدیتیشن انجام دهیم؟

بدون اینکه پشت خود را به چیزی تکیه دهید، در یک وضعیت راحت و ثابت بنشینید، چرا که در این حالت آگاهی و هوشیاری بیشتری را تجریه می‌کنید.

 

تایمر خود را به مدت یک دقیقه، تنظیم کرده، آن را کنار خود بگذارید و دیگر به آن نگاه نکنید.

اکنون برای لحظه‌ای مکث کنید و توجه خود را معطوف به زمان حال و انجام مراقبه کنید.

این فرصت را به خود بدهید تا ذهن خود را توسعه داده و سپس با متمرکز کردن توجه خود روی موضوع مراقبه می‌توانید شروع کنید.

شی مدیتیشن می‌تواند چیزی شبیه شعله شمع، حرکت نفس در نوک بینی یا کلمه‌ای باشد که با صدای بلند تکرار می‌کنید.

بودا ۴۰ مورد از این شی‌های مراقبه را معرفی کرده و هرگز اشاره‌ای نکرده بود که یک شی بهتر از دیگری است.

 

در واقع برای مدیتیشن مهم نیست که بر کدام شی تمرکز می‌کنید و ممکن است یک شی مدیتیشن بهتر از دیگری مناسب شما باشد.

اکنون چشمان خود را ببندید تا با چیزهایی که می‌بینید پریشان نشوید و سعی کنید توجه خود را حفظ کنید، نیت خود را معطوف به شی یا حالت و یا یک مفهوم مورد نظرتان کنید و هنگامی که ذهن شما سرگردان است، سعی کنید با صبر و عشق آن را برگردانید.

در واقع شما باید هر چیزی را که در ذهنتان ایجاد می‌شود در اسرع وقت تشخیص دهید، آن را به عنوان عاملی که حواس شما را پرت می‌کند بیابید و رها کنید.

 

سپس توجه خود را به حالت اول و زمان اکنون ​​برگردانید. به این ترتیب شما تمرین را ادامه می‌دهید. تا جایی که ممکن است توجه خود را حفظ کنید و در لحظه اینجا و الان به سر برید.

 

مراحل گفته شده فقط مدیتیشن برای مبتدیان نیست، بلکه برای تمرین‌کنندگان پیشرفته نیز مدیتیشن به همین ترتیب است.

زیرا مهم نیست که برای اولین بار بخوهید حرکات مدیتیشن را انجام دهید یا ۲۰ سال است که مدیتیشن را تمرین کرده‌اید، شما اساساً همان کارها را بارها و بارها تکرار می‌کنید.

اما در ادامه می‌خواهیم به این مسئله بپردازیم که فواید مدیتیشن چیست؟

بنظر شما مدیتیشن چگونه می‌تواند برای ما به لحاظ تن آسایی و سلامت روانی سودمند باشد؟

فواید مدیتیشن چه چیزهاییست؟

۱_ کاهش استرس

بسیاری از افراد حرکات مدیتیشن را در جهت کاهش استرس امتحان می‌کنند.

در واقع بالا بودن میزان استرس و افکار اضطرابی، یکی از دلایل شایعی است که افراد را به مدیتیشن در جهت کاهش آن سوق می‌دهد.

مطالعه‌ای روی ۳۵۰۰ بزرگسال به این نتیجه رسید که نتیجه مدیتیشن با کاهش استرس افراد مطابقت دارد.

معمولاً افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس)، ناشی از استرس فیزیکی و روانی است.

 

کورتیزول اثرات مضر زیادی را ایجاد می‌کند، مانند انتشار مواد شیمیایی التهابی و سیتوکین‌ها در بدن که این اثرات مضر باعث افزایش اضطراب و افسردگی، افزایش فشار خون و اختلال در خواب می‌شود و می تواند منجر به خستگی و عدم تمرکز گردد.

 

در یک مطالعه اخیر که در یک دوره هشت هفته‌ای انجام شد، سبک مدیتیشنمدیتیشن ذهن آگاهی” نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشت، زیرا نتایج این مطالعه با کاهش پاسخ التهابی و اضطرابی در شرکت کنندگان همراه بود.

۲- کنترل درد

درک درد به طور مستقیم با وضعیت ذهنی شما مرتبط است و در موقعیت‌های استرس زا، درد می‌تواند افزایش یابد.

 

برای مثال، یک مطالعه، تکنیک‌های MRI را برای مشاهده فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان در حین تجربه یک محرک دردناک مورد بررسی قرار داد.

برخی از داوطلبان از قبل در یک برنامه چهار روزه مراقبه ذهن آگاهی شرکت کرده بودند و برخی دیگر شرکت نکرده بودند. آن دسته از شرکت‌کنندگانی که مدیتیشن می‌کردند، فعالیت بیشتری در مراکز مغزی که درد را کنترل می‌کنند نشان دادند و در نتیجه درد کمتری را نیز تجربه کردند.

 

یک مطالعه بزرگتر روی ۳۵۰۰ نفر در مورد تأثیرات مدیتیشن معمولی تحقیق کرد. این مطالعه نشان داد که مدیتیشن به کاهش شکایات درد متناوب یا مزمن کمک می‌کند. یک مطالعه بیشتر به بیمارانی که مدیتیشن می‌کنند و از بیماری‌های لاعلاج رنج می‌برند، پرداخت. مشخص شد که مدیتیشن می‌تواند به کاهش درد در پایان زندگی کمک کند.

در تمام این موقعیت‌ها، مدیتیشن‌کننده‌ها و غیرمدیتیشن‌کننده‌ها علت درد یکسانی را تجربه می‌کردند، با این حال، کسانی که مدیتیشن می‌کردند، مدیریت بهتر درد و در برخی کاهش درد را نشان دادند.

۳- بهبود خواب

تقریبا نیمی از افراد، از کمبود خواب یا الگوهای نامنظم به خواب رفتن و بیدار شدن، شکایت دارند.

یک مطالعه دو برنامه مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی را بررسی کرد که شرکت کنندگان را به طور تصادفی به دو گروه مختلف تقسیم کرده بود.

یکی از گروه‌ها مدیتیشن را تمرین کرده و دیگر گروه این تمرینات را انجام ندادند.

کسانی که مدیتیشن می‌کردند خیلی زودتر به خواب می‌رفتند و مدت زمان بیشتری می خوابیدند و کسانی که مدیتیشن نکردند نتیجه یکسانی نداشتند.

 

مدیتیشن یک مهارت است و در آغوش گرفتن و یادگیری آن مهارت می‌تواند به شما کمک کند تا افکار ناراحت کننده و اضطرابی را که اغلب منجر به بی‌خوابی می‌شود هدایت و کنترل کنید.

 

علاوه بر این، به بدن شما کمک می‌شود تا آرام شود، تنش‌هایش را آزاد کند و در یک حالت آرام قرار گیرد که در آن بدن و ذهن شما راحت تر به خواب رود و به آرامش برسد.

مدیتیشن، ذهن آگاهی، مایندفولنس

۴- افزایش خودآگاهی

مدیتیشن در برخی از اشکال می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی و درک بهتری از خود ایجاد کنید.

مدیتیشن و مراقبه می‌تواند به شما کمک کند تا به نسخه بهتری از خود تبدیل شوید.

به عنوان مثال، مدیتیشن به وضوح به شما کمک می کند تا خودتان و نحوه ارتباطتان با دیگران را بهتر درک کنید و همچنین به شما می آموزد که متوجه افکار مضر یا تحقیرکننده خود شوید. در واقع ایده زیربنایی مراقبه این است که هرچه آگاهی بهتری از عادات فکری خود داشته باشید، راحت تر می توانید آنها را به سمت عادات سازنده تر هدایت کنید. مطالعه ای بر روی ۴۰ مرد و زن مسن که برنامه مدیتیشن آگاهانه را انجام دادند، نشان داد که احساس تنهایی آن‌ها در مقایسه با افرادی که در لیست انتظار برنامه قرار داشتند کاهش یافته است. همچنین مشخص شده است که با مدیتیشن می‌توان خلاقیت بیشتری در حل مسئله پیدا کرد.

۵_ مدیتیشن و بازه توجه طولانی‌تر

مدیتیشن با توجه متمرکز برای کمک به افزایش قدرت توجه شما عالی است.

مطالعه‌ای که اثرات مدیتیشن ذهن‌آگاهی را در یک دوره هشت هفته‌ای بررسی کرد، نشان داد که توانایی شرکت‌کنندگان برای حفظ توجهشان بهبود یافته است.

 

به طور مشابه، یک مطالعه نشان داد که کارکنان منابع انسانی که مدیتیشن را به طور مداوم انجام می‌دهند، می‌توانند برای مدت طولانی‌تری بر روی وظایف متمرکز بمانند.

 

این افراد همچنین می‌توانند جزئیات وظایف خود را بسیار بهتر از همکارانی که در مدیتیشن شرکت نمی‌کنند، به خاطر بسپارند.

 

علاوه بر این، مدیتیشن همچنین الگوهای مغزی را که منجر به نگرانی، توجه ضعیف و سرگردانی ذهنی می‌شود، معکوس می‌کند.

۶_ فشار خون پایین

مدیتیشن به عنوان راهی برای کاهش فشار خون از طریق کاهش استرس و کاهش فشار بر قلب شناخته شده است.

 

مطالعات بی شماری نشان داده‌اند که مدیتیشن منظم می‌تواند کمی فشار خون را کم کرده یا نیاز به داروهای فشار خون را کاهش دهد. با کاهش فشار خون، خطر حمله قلبی و سکته نیز کاهش می یابد.

در أ‌خر میتوان گفت که؛

مدیتیشن هنری است که سبک‌ها و فواید زیادی دارد و بیشتر افراد می‌توانند آن را تمرین کنند.

 

در واقع نیازی به تجهیزات خاصی برای انجام آن نیست، شما تنها به یک تشک نرم و راحت و یک اتاق آرام نیاز دارید.

اگر مدیتیشن به طور منظم تمرین شود، مزایای سلامتی جسمی و روانی پایداری دارد و می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر میزان توجه و تمرکز، آرامش فکری و درونی، اتخاذ نگاهی گشوده و مثبت به اتفاقات زندگی، داشتن رویکرد راه حل محور برای عبور از بحران‌ها و بسیاری موارد دیگر داشته باشد.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید