طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

آموزش نحوه اصولی انتخاب رشته کنکور سراسری

خواندن این مطلب
7 دقیقه

زمان میبرد!

انتخاب رشته کنکور سراسری مرحله ای مهم و سرنوشت ساز در روند یک سال تحصیلی پر فراز و فرود دانش آموزان و دواطلبان کنکوری محسوب می شود. انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت درست و اصولی و آگاهانه می تواند فرد را به رشته و دانشگاه مورد علاقه اش برساند و شروع مسیر شکوفائی او باشد و اگر خدای ناکرده این انتخاب بدون دانش و آگاهی و رعایت اصول علمی آن انجام شود می تواند فرد را از مسیر واقعی و درست خود بسیار دور نماید و یا راه دستیابی به هدف و زندگی برازنده او را دشوارتر نماید.

در این مقاله به آموزش صفر تا صد انتخاب رشته کنکور سراسری میپردازیم.

در این مقاله می‌خوانیم:

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری

یک انتخاب رشته اصولی دارای ۵ مرحله کلی است که در ادامه باهم مراحل انتخاب رشته را بررسی می کنیم تا بتوانید بدون نیاز به مشاور، خودتان انتخاب رشته را پیش ببرید.

مرحله اول: دریافت کارنامه کنکور سراسری

در قدم اول در تاریخ اعلامی از طرف سازمان سنجش (که معمولا هر سال در نیمه های مرداد ماه می باشد) داوطلبان می‌بایستی به سایت سازمان سنجش مراجعه نمایند و در قسمت کارپوشه خود کارنامه ملاک عمل کنکور سراسری خود را دریافت و مشاهده نمایند. در این کارنامه رتبه و تراز داوطلب و نیز وضعیت مجاز بودن یا نبودن او در انتخاب‌های مختلف مشخص شده است.

برای اطلاع از نحوه دریافت کارنامه سراسری و نیز تحلیل آن روی “راهنمای دریافت کارنامه کنکور سراسری” کلیک نمایید.

سپس باید نحوه تحلیل کارنامه کنکور سراسری را بدانید، که نگران نباشید. ما مرحله به مرحله برای شما آموزش قرار داده ایم. برای آشنایی با بخش های مختلف کارنامه کنکور و ” نحوه تحلیل کارنامه کنکور سراسری ” روی آن کلیک کنید.

مرحله دوم: دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

معمولا همزمان با صدور کارنامه یا نهایتا یکی دو روز پس از آن دفترچه راهنمای انتخاب رشته که شامل اطلاعات کامل در مورد انواع قوانین و مقررات، توضیحات در رابطه با اصطلاحات دفترچه و نیز رشته ها و دانشگاه ها و کد رشته محل ها هست روی خروجی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

داوطلبان می بایستی پس از مطالعه دقیق این دفترچه نسبت به انتخاب رشته خود با توجه به وضعیت رتبه و تراز اقدام نمایند. مطالعه این دفترچه از اهمیت بالائی برخوردار است و در صورت سهل انگاری یا عدم درک درست از مفاد آن میتواند خسارت جبران ناپذیری در انتخاب رشته داوطلبان ایجاد نماید.

گروه مشاوره تخصصی زندگی برازنده من، برای راحتی داوطلبان و نیز بیان ساده تر مطالب اشاره شده در دفترچه راهنمای شماره ۲ انتخاب رشته، اقدام به انتشار یک دفترچه الکترونیکی شامل توضیحات انتخاب رشته به زبان ساده نموده است که تمام موارد ضروری لازم برای انتخاب رشته را به سادگی توضیح داده و حتی سوالات و اشکالات متداول داوطلبان را نیز پاسخ داده است.

در کنار این دفترچه الکترونیکی، وبینار “صفر تا صد انتخاب رشته” نیز برای داوطلبان ضبط گردیده که می توانند با مشاهده آن در یک همایش کامل شرکت کرده و تمام موارد لازم برای انتخاب رشته را فرا بگیرند. در این وبینار که روی کانال آپارات زندگی برازنده من نیز قرار می گیرد، مطالب مهم، لازم و ضروری برای انتخاب رشته سراسری که در دفترچه بیان شده است به زبان کاملا ساده برای داوطلبان و خانواده ها توضیح داده می شود.

مرحله سوم: انتخاب و استخراج کد رشته محل ها

در این مرحله با توجه به رتبه و تراز هر داوطلب می بایستی که رشته محل هایی که امکان انتخاب دارد را انتخاب کرده و بعد از دفترچه انتخاب رشته کد رشته محل آن ها را استخراج نماید تا در فرم انتخاب رشته وارد نماید.

البته پیشنهاد ما این است برای اینکه بتوانید دید مناسبی از رشته های دانشگاهی، نقاط ضعف و قوت، بازار کار و دروس آنها پیدا کنید، حتما مقاله های معرفی رشته های دانشگاهی که در سایت برایتان قرار داده ایم را مطالعه نمایید.

البته که سایت هوشمند است و بعد از اینکه کد رشته محل (که معمولا یک عدد ۵ رقمی است) را وارد نمودید عنوان رشته محل را دقیق برای شما نشان می دهد تا احتمال خطا را کاهش دهد، ولی مواردی مشاهده شده که داوطلبان کار وارد کردن اطلاعات را به فرد دیگری سپرده اند و او نیز از انتخاب های داوطلب خبر نداشته و فقط کد رشته محل ها را وارد کرده و توجهی به عنوان فارسی آنها نداشته و متاسفانه تا پایان مدت زمان ویرایش هم داوطلب کوتاهی کرده و بررسی ننموده است.

در صورتیکه در آن انتخاب (که اشتباه وارد شده) قبول شود هیچ عذری پذیرفته نیست و سازمان سنجش هیچ کاری برای تغییر آن نمی تواند انجام دهد. پس لطفا در وارد کردن و بررسی مجدد کد و عنوان رشته محل ها در انتخاب رشته نهایت دقت را انجام دهید.

مرحله چهارم: اولویت بندی و چیدمان انتخاب ها

خب تا این مرحله شما بر اساس رتبه و تراز خود، رشته محل ها و کد آن ها را استخراج نموده اید، اما کار تمام نشده است. شما که نمی توانید بدون نظم و ترتیب و اولویت بندی رشته ها را وارد سایت و برای سازمان سنجش ارسال نمایید. چون در اینصورت مثل این هست که اعلام کنید که برای من هیچ فرقی نمی کند که چه رشته ای قبول شوم که قطعا چنین نیست!

پس نیاز هست که تمام رشته محل ها را بر اساس علاقه مندی خودتان مرتب نمایید. در این مدل چیدمان هرچه شما از بالا به پائین حرکت می کنید تمایل و علاقه مندی‌تان کمتر می شود. در این مرحله اصلا به دنبال شانس قبولی نباشید و هرگز رشته ای که بیشتر دوست دارید را به این دلیل که از نظر شما یا همه شانس کمتری برای پذیرش دارد را در اولویت های بعدی قرار ندهید.

یک لحظه فکر کنید که اگر بعدا به شما گفته شود که در آن رشته محل قبول می شدید، آیا ناراحت خواهید شد؟! اگر پاسخ شما مثبت است، خب الان وقت تنظیم و اولویت بندی است.

مرحله پنجم: چک نهایی و وارد کردن کد رشته محل ها

پس از اتمام چیدمان اولیه، در این مرحله میتوایند با افراد آگاه اعم از دوستان، خانواده و یا مشاور مشورت کنید و برای اخرین بار اولویت های خود را متناسب با علاقه و شرایط خودتان بررسی نمایید و زمانی که مطمئن شدید همه چیز هماهنطور است که میخواهید، اقدام به وارد کردن کد رشته محل ها در قسمت انتخاب رشته سازمان سنجش نمایید.

نکات مهم نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

متاسفانه در سال های اخیر عده ای سودجو از این مساله که چیدمان شانس قبولی داوطلبان را کمتر یا بیشتر می کند و البته از ناآگاهی داوطلبان و خانواده ها سوء استفاده می کنند. این مساله در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سراسری، قسمت “چگونه انتخاب رشته کنیم” در بخش پیش نویس انتخاب رشته در آخر این دفترچه بند دوم به صراحت بیان شده است که:

به یاد داشته باشید در فرم انتخات رشته، اولویت (ترتیب) رشته هایی که انتخاب می کنید، فقط نشان دهنده علاقه مندی شماست و تاثیری در افزایش احتمال قبولی ندارد.

در بند سوم اشاره شده که:

اگر نمره و شرایط لازم برای قبولی در رشته ای را داشته باشید، این رشته را در هر اولویتی (اول یا صد و پنجاهم) انتخاب کنید، احتمال قبولی شما در آن رشته بیشتر نمی شود.

در بند چهارم اشاره شده که:

اولین رشته نشان دهند بیشترین علاقه و آخرین انتخاب نشان دهنده کمترین علاقه مندی است.

در بند پنجم اشاره شده که:

سازمان سنجش اولین رشته ای را که دارای شرایط قبولی باشید را به عنوان رشته قبولی اعلام می کند.

پس لطفا صرفا بر اساس علاقه مندی خودتان چیدمان رشته ها را انجام دهید.

پس به طور کلی مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری در یک نگاه به شرح زیر است:

درصورت نیاز به راهنمایی و یا انجام انتخاب رشته توسط مشاورین ماهر مرکز ما میتوانید با ما از طریق شماره های قرار داده شده در صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط