طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

انعطاف پذیری در برنامه ریزی

خواندن این مطلب
5 دقیقه

زمان میبرد!

بنظر شما چگونه می‌توانیم در زندگی خود که همواره ممکن است ما را با تغییرات و بالا پایین هایش شگفت زده کند، برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم؟چه عاملی در هدف گذاری می‌تواند به ما کمک کند که با وجود نوسانات و اتفاقات غیرمنتظره در طول مسیر، همچنان دست‌یابی به اهداف و خواسته‌های خود را کنار نگذاریم؟ آنچه که بیش از هر مولفه دیگری به کمک ما می‌آید، ویژگی “انعطاف پذیری” برنامه‌هایمان است. انطباق سریع با شرایط جدید پیش آمده و کنار گذاشتن برنامه‌های قدیمی، کلید اصلی پیدا کردن مسیر و رسیدن به مقاصدمان است. انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی به این معنی است که همه افراد دقیقاً می‌دانند به چه هدفی می‌خواهند دست یابند، اما همچنین به این مسئله آگاه هستند که مسیر رسیدن به خواسته‌ها، بر روی سنگ حک نشده است و می‌تواند در صورت لزوم قابل تغییر باشد. متغیرهای زیادی وجود دارد که از ابتدای برنامه‌ریزی، خواه برنامه توسعه فردی داشته باشیم، خواه برای موفقیت تحصیلی خود برنامه می‌ریزیم و یا حتی برنامه‌ریزی برای یک سفر یا زندگی روزمره خود،  که نمی‌توان آن‌ها را پیش‌بینی کرد و همواره باید جایی را برای آن‌ها در نظر بگیریم. در واقع برنامه‌ها و اهداف سفت و سخت اغلب می‌توانند مانع رشد و پیشرفت شوند، زیرا موانع پیش‌بینی نشده یا تغییرات در شرایط می‌توانند حتی بهترین برنامه‌ها را نیز از مسیر خارج کنند. بنابراین، انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای اطمینان از توان سازگاری و پاسخگویی افراد به شرایط در حال تغییر ضروری است.

در این مقاله می‌خواهیم اهمیت انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی و تعیین اهداف را توضیح دهیم و استراتژی‌های عملی برای گنجاندن انعطاف‌پذیری در برنامه روزانه را به شما معرفی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانیم:

اهمیت انعطاف پذیری در برنامه ریزی و هدف گذاری

انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بسیار مهم است، زیرا به افراد اجازه می‌دهد با شرایط متغیر سازگار شوند، بر موانع غلبه کنند و از فرصت‌های جدید استفاده کنند. به عنوان مثال، یک طرح تجاری که بیش از حد سفت و سخت است، ممکن است روندهای نوظهور را نادیده بگیرد یا نتواند به چالش‌های غیرمنتظره رسیدگی کند. به همین ترتیب، فردی که اهداف بیش از حد مشخصی را تعیین می‌کند، ممکن است در صورت تجربه شکست یا از دست دادن اهداف خود، بی‌انگیزه شود. در مقابل، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انعطاف‌پذیر به افراد این امکان را می‌دهد که رویکرد خود را در پاسخ به اطلاعات جدید، بازخوردها یا تغییرات شرایط تنظیم کنند. افراد با باز بودن نسبت به ایده‌های جدید و پذیرش بازخورد، می‌توانند به طور مداوم برنامه‌ها و اهداف خود را ارزیابی و تنظیم کنند تا اطمینان حاصل کنند که با اهداف خود هماهنگ هستند.

در زیر چند استراتژی عملی برای گنجاندن انعطاف پذیری در برنامه ریزی و هدف گذاری آمده است

۱_طرز فکر رشد داشته باشید.

یکی از حیاتی‌ترین استراتژی‌ها برای گنجاندن انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، اتخاذ یک طرز فکر رشد است. ذهنیت رشد یعنی اینکه توانایی‌ها و هوش فرد با تلاش و سخت‌کوشی توسعه می‌یابد. در مقابل، یک ذهنیت ثابت فرض می‌کند که توانایی‌ها و هوش فرد ذاتی و غیرقابل تغییر است. با اتخاذ یک طرز فکر رشد، افراد می‌توانند چالش‌ها را به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و توسعه در آغوش بگیرند. آن‌ها می‌توانند شکست‌ها و زمین خوردن‌ها را به‌عنوان پله‌هایی به سوی موفقیت ببینند تا نشانه‌ای از نقص‌ها یا ضعف‌های جبران‌ناپذیر. در زمینه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، ذهنیت رشد می‌تواند به افراد کمک کند تا سازگار و پاسخگو به شرایط در حال تغییر باقی بمانند. به جای بی‌انگیزه شدن از موانع یا شکست‌های غیرمنتظره، افرادی که ذهنیت رشد دارند، به احتمال زیاد به این چالش‌ها به عنوان فرصت‌هایی برای رشد و بهبود نگاه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند برنامه‌ها و اهداف خود را بر اساس اطلاعات یا بازخوردهای جدید تنظیم کنند و حتی در مواجهه با مشکلات به دستیابی به اهداف خود متعهد بمانند.

۲_روی نتایج تمرکز کنید.

استراتژی دیگر برای گنجاندن انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی، تمرکز بر نتایج به‌جای اقدامات یا نقاط عطف خاص است. با تعریف موفقیت بر اساس نتایج، افراد می‌توانند در رویکرد خود برای دستیابی به اهداف خود سازگارتر باشند. به عنوان مثال، فرض کنید هدف یک فرد افزایش درآمد برای کسب و کار خود است. در آن صورت، آن‌ها ممکن است طیفی از نتایج ممکن را تعیین کنند، مانند دستیابی به یک هدف درآمدی خاص در یک بازه زمانی خاص یا افزایش درآمد با درصد معینی. این رویکرد مبتنی بر نتیجه، انعطاف‌پذیری را برای تنظیم استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها در طول مسیر در صورت نیاز فراهم می‌کند و در عین حال همچنان بر دستیابی به نتیجه دلخواه متمرکز است.

۳_اهداف انعطاف پذیر تعیین کنید.

تعیین اهداف انعطاف پذیر یکی دیگر از استراتژی‌های ضروری برای گنجاندن انعطاف‌پذیری در مسیر هدف‌گذاری است. اهداف انعطاف‌پذیر به افراد این امکان را می‌دهد که تلاش‌ها و رویکردهای خود را با تغییر شرایط، بدون به خطر انداختن هدف کلی تنظیم کنند.

به عنوان مثال، افراد می‌توانند به جای تعیین یک هدف‌گذاری قطعی و خاص برای تکمیل یک پروژه، محدوده‌ای از تاریخ‌های تکمیل احتمالی را تعیین کرده و تلاش‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنند. این رویکرد می‌تواند به جلوگیری از، از بین رفتن انگیزه ناشی از اهداف از دست رفته کمک کند و در عین حال یک جهت روشن برای پیشرفت و دستیابی ایجاد کند.

۴_بررسی های منظم و ارزیابی ها را انجام دهید.

در نهایت، بررسی‌ها و ارزیابی‌های منظم می‌تواند به شما این اطمینان را دهد که برنامه‌ها و اهداف با شرایط و اولویت‌های در حال تغییر همسو هستند. چه از طریق جلسات منظم با اعضای تیم کاری خود و چه از طریق خودارزیابی های دوره‌ای برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف شخصی، افراد می‌توانند پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشند، موانع یا فرصت‌ها را شناسایی کنند و برنامه‌ها و اهداف را در صورت لزوم تغییر دهند تا در مسیر موفقیت باقی بمانند.

سخن آخر

انعطاف‌پذیری یک مهارت ضروری برای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مؤثر، چه درعرصه شخصی و چه در زمینه‌ی حرفه‌ای است. توانایی انعطاف‌پذیری در دنیای پرشتاب امروزی که مرتبا در حال تغییر است و رویدادهای غیرمنتظره در هر زمانی ممکن است رخ دهد، حیاتی است. کسانی که در رویکرد خود به هدف‌گذاری و طرح ریزی برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان، بسیار جزئی نگر و مقاوم هستند، ممکن است به سختی بتوانند با چالش‌ها و تغییرات کنار بیایند و نتوانند با فرصت‌های جدید سازگار شوند. در واقع نیاز است که بکوشیم تا به شکلی متمرکز و فعال و خلاق، در پیدا کردن موثرترین راه‌ها و روش‌ها برای رسیدن به چشم انداز و هدف اصلی‌مان مهارت پیدا کنیم و هر زمانی که نیاز بود اهداف خرد و مسیر دستیابی به آن‌ها را تغییر دهیم.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط