طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

خواندن این مطلب
8 دقیقه

زمان میبرد!

نحوه تحلیل درست کارنامه کنکور سراسری بعد از دریافت کارنامه کنکور، یکی از مراحل مهم و البته نگران کننده برای داوطلبان است. لذا اشنایی با تمام بخش های این کارنامه و اصطلاحات آن به شما کمک میکند که درک درستی از وضعیت آزمون سراسری خود پیدا کنید. کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ایران است که هر ساله توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌شود. نتایج این آزمون در قالب کارنامه‌ای به داوطلبان اعلام می‌شود که شامل اطلاعاتی درباره عملکرد آن‌ها در آزمون و رتبه‌های کسب شده است.

فهم صحیح این کارنامه برای داوطلبان و والدین آن‌ها اهمیت زیادی دارد چرا که به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری درباره انتخاب رشته و دانشگاه بگیرند.

در این مقاله به بررسی و تحلیل اجزای مختلف کارنامه کنکور سراسری پرداخته می‌شود.

در این مقاله می‌خوانیم:

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و صادر شدن کارنامه نهایی یا ملاک داوطلبان زمان انتخاب رشته کنکور سراسری است، اما برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی لازم است که با قسمت‌های مختلف کارنامه کنکور سراسری آشنا شوید به طوریکه هرچه بهتر کارنامه خود را بررسی کرده و از اطلاعات درج شده در کارنامه استفاده کنید، در انتخاب رشته‌های دلخواه خود موفق‌تر خواهید بود. البته در مقاله “روش اصولی انتخاب رشته برای دانشگاه سراسری” برای شما تمام مراحل مورد نیاز برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی و خوب را آموزش داده ایم که پیشنهاد میکنیم بعد از مطالعه این مقاله، حتما به آن مراجعه نمایید.

برای آشنایی با بخش های مختلف کارنامه کنکور سراسری، هم می توانید وبینار تحلیل کارنامه کنکور که در زیر برای شما قرار داده ایم را مشاهده کنید و هم در ادامه همراه با عکس به معرفی قسمت های مختلف کارنامه کنکور سراسری پرداخته ایم.

وبینار تحلیل کارنامه کنکور سراسری با حامد مظفری نیا

توضیحات کارنامه کنکور سراسری

کارنامه کنکور به طور کلی بندهای مختلفی دارد که در هر بند اطلاعاتی درباره وضعیت داوطلب در اختیار افراد قرار می دهد. در ادامه این بخش‌ها را باهم بررسی می کنیم:

سوالات و اعتراضات

بخش سوالات و اعتراضات کارنامه کنکور سراسری

بند اول کارنامه کنکور سراسری به این موضوع اشاره می کند که اگر اطلاعات هویتی درج شده در کارنامه با واقعیت مغایرت داشته یا اگر شما نسبت به نتیجه کنکور سوال یا اعتراض دارید لازم است تا در زمان اعلام شده در دفترچه از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش به نشانی (request.sanjesh.org) درخواست خود را مطرح کنید.

پیام نور و غیر انتفاعی

پیام نور و غیر انتفاعی کارنامه کنکور سراسری

بند دوم، به توضیحاتی درباره انتخاب رشته‌ی دوره های دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور می پردازد. انتخاب رشته دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور هم همراه با انتخاب رشته دانشگاه های سراسری است اما برای انتخاب رشته های این دانشگاه ها لازم است که بعد از دریافت کارنامه و در زمان انتخاب رشته (مرداد ماه) از سایت سازمان سنجش کارت اعتباری تهیه کرده و در انتخاب رشته‌ی این دانشگاه‌ها ثبت نام کنید.

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری با حامد مظفری نیا

اطلاعات ثبت نامی

اطلاعات ثبت نامی کارنامه کنکور سراسری

بند سوم مربوط به اطلاعات ثبت نامی و آزمونی داوطلب است. این بند شامل اطلاعات ثبت نامی و آزمونی است و شامل اطلاعاتی نظیر ( نام و نام‌خانوادگی ،کدملی، جنسیت، سال تولد ، عنوان دیپلم ، سال اخذ دیپلم ، کد سابقه تحصیلی ، محل اخذ مدارک سه سال تحصیلی ، استان بومی و سهمیه ای که بر اساس آن گزینش می‌شوید) می باشد. بعد از دریافت کارنامه حتما این بند را به خوبی مطالعه کرده و در صورت عدم تطابق با اطلاعات شخصی خودتان حتما به سازمان سنجش اطلاع دهید.

سهمیه نهایی: ظرفیت رشته های تحصیلی بین سهمیه ها تقسیم می‌شود، سهمیه‌ها انواع مختلفی دارند که برای آشنایی بهتر با سهمیه های کنکور و ظرفیت آنها می توانید روی آن کلیک کنید.

استان، ناحیه و قطب بومی مربوط به محل سکونت شما است با انتخاب رشته‌های دارای گزینش بومی، احتمال قبولی در دانشگاه‌های منطقه بومی شما یا مناطق نزدیک به آن بیشتر می شود. به طوریکه اگر در تصمیم گیری خود برای انتخاب رشته، در موقعیتی قرار گرفتید که بخواهید بین رشته‌محل های بومی و غیر بومی یکی را انتخاب کنید خوب است بدانید که احتمال قبولی شما در رشته محل‌های بومی بیشتر از غیر بومی است.

مجاز به انتخاب رشته (صرفا سوابق تحصیلی)

وضعیت مجاز به انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

بند چهارم مشخص می‌کند که شما مجاز به انتخاب رشته در پذیرش رشته های بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی هستید یا نه علاوه بر آن میتوانید ببینید که در کدام دوره ها مجاز به انتخاب رشته هستید. البته توجه کنید که برای انتخاب رشته های بدون آزمون لازم نیست که در کنکور شرکت کرده باشید و می توانید بدون توجه به گروه آزمایشی خود انتخاب کنید. (یعنی اگر شما دانش‌آموز رشته تجربی هستید می‌توانید رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی گروه‌های ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه را صرفا بر اساس تمایل و علاقه شخصی خود انتخاب کنید.)

دوره های بدون آزمون شامل دوره‌های روزانه و نوبت دوم، مجازی و پردیس خودگردان، پیام نور و غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

مجاز به انتخاب رشته (با آزمون)

وضعیت مجاز به انتخاب رشته با آزمون

بند پنجم کارنامه، به بررسی وضعیت مجاز بودن یا نبودن به انتخاب رشته‌ های با آزمون است به طوریکه طبق نتایج آزمون به شما میگوید که در کدام دوره ها مجاز به انتخاب رشته هستید. مجاز شدن به این معنی است که شما در آن دوره حداقل تراز لازم جهت انتخاب رشته را کسب کردید و می توانید از آن دوره ها انتخاب رشته کنید. البته توجه کنید که صرفا مجاز بودن شرط انتخاب رشته نیست و هر کدام از دوره های تحصیلی شرایطی دارند که پیش از انتخاب رشته باید به آنها توجه کنید.

دوره های با آزمون شامل دوره‌های روزانه و نوبت دوم، مجازی و پردیس خودگردان، پیام نور و غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

نمرات کل (آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی)

نمرات کل آزمون اختصاصی و معدل

بند ششم به بررسی وضعیت نمرات (تراز ) شما در آزمون سراسری می پردازد. و شامل نمره کل آزمون اختصاصی  (تراز کسب کرده از آزمون اختصاصی در کنکور سراسری)،  نمره کل سابقه تحصیلی ( تراز مربوط به سابقه تحصیلی شما که شامل امتحانات نهایی و صرفا نمره ورقه امتحان نهایی خرداد ماه) و نمره کل نهایی ( حاصل تراز آزمون و سابقه تحصیلی) است. ملاک گزینش داوطلبان در رشته محل های با آزمون، نمره کل نهایی است.

داوطلبانی که در هر دو نوبت آزمون (اردیبهشت ماه و تیر ماه ) در یک گروه آزمایشی اصلی (علوم تجربی- ریاضی‌ و فیزیک-علوم انسانی) یکسان شرکت کرده اند، بیشترین تراز کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت متوالی در کارنامه ملاک انتخاب رشته آنها درج شده است. به عبارتی دیگر اگر گروه آزمایشی شما در هر دو کنکور یکسان باشد (مثلا اگر در هر دو کنکور به عنوان داوطلب رشته تجربی شرکت کرده باشید)، کارنامه ای که تراز بالاتری دارد( یعنی عملکرد بهتری داشتید) به عنوان کارنامه نهایی یا کارنامه ملاک انتخاب رشته قرار می‌گیرد.

انواع رتبه ها در کارنامه کنکور

رتبه در کارنامه کنکور

بند هفتم کارنامه درباره وضعیت رتبه شما اطلاع می دهد. و شامل رتبه کل در سهمیه نهایی، آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی و رتبه کشوری است که برای انتخاب رشته حائز اهمیت است.

سوال: رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟

سوال اغلب داوطلبان کنکور این است که «بالاخره کدام رتبه، رتبه اصلی است؟» رتبه کل در سهمیه نهایی رتبه ی اصلی شما است که با در نظر گرفتن آن انتخاب رشته می کنید . البته همکاران مشاور برای چیدمان انتخاب رشته رتبه کشوری شما را هم در نظر می گیرند.
برای داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا علاوه بر رتبه در سهمیه‌های مزبور، رتبه در منطقه آن‌ها نیز در کارنامه درج می‌شود.

کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد

کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد

بند نهم کد دسترسی برای انتخاب کردن رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد لحاظ شده است. جهت انتخاب کردن رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد باید به سایت دانشگاه آزاد به نشانی https://azmoon.iau.ir/ مراجعه کنید. 

همچنین برای دریاقت مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد میتوانید با مرکز ما در ارتباط باشید.

بعد از وارد شدن به سایت دانشگاه آزاد برای پیدا کردن اطلاعات شما، از شما کد دسترسی میخواهد. بنابراین این کد را به خوبی نگهداری کنید.

 

امیدواریم که تا اینجا با بخش های مختلف کارنامه کنکور به خوبی اشنا شده باشید. درصورت وجود هرگونه سوال و ابهام لطفا در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید. همچنین برای آشنایی بیشتر با کارنامه کنکور، پیشنهاد ما مشاهده وبینار تحلیل کارنامه کنکور است که در بالای همین مقاله برای شما قرار داده شده است.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط