طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

روش مطالعه سه گام (به سبک حامد مظفری‌نیا)

خواندن این مطلب
5 دقیقه

زمان میبرد!

درس خواندن برای اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان کاری سخت و طاقت فرسا است به طوریکه دغدغه اکثر دانش‌آموزان این است که با وجود داشتن ساعت مطالعه بالا، بازدهی پایینی دارند و نمی‌توانند نتایج خوبی کسب کنند. اما مساله اصلی که درس خواندن را کاری سخت و طاقت فرسا یا حتی در مواردی برای برخی از افراد کاری بیهوده و بی ثمر کرده است این است هنوز متوجه نشده‌ایم که مطالعه کردن یک فن است و مثل هر فن دیگری باید در آن به مهارت رسید تا ثمره و نتیجه آن رادید. اگر شما هم با این مشکلات مواجه هستید پیشنهاد ما برای شما استفاده از روش مطالعه سه گام هست. در این مقاله به بررسی روش مطالعه سه گام پرداختیم.

در این مقاله می‌خوانیم:

روش مطالعه سه گام، موثرترین راه برای یادگیری

در این روش، سه گام کلی برای مطالعه در نظر گرفته شده که با اجرای این سه گام شما مطالعه راحت‌تری را تجربه می‌کنید و یادگری برای شما شیرین‌تر و ماندگارتر می‌شود. سه گام مطالعه در این روش عبارتند از

گام اول مطالعه درس جدید ( روزخوان کردن )

گام اول در روش مطالعه سه گام، مطالعه و روزخوانی درس جدید استاد است. در این مرحله باید درسی که استاد در کلاس تدریس کرده است را مطالعه کرده و با این کار مطلب جدید را در ذهنتان تثبیت کنید. برای این منظور سوالاتی که در کلاس حل شده را بررسی کنید و آن‌ها را مجددا حل کنید. در حل کردن مجدد تمارین درس جدید، بررسی و انجام محاسبات نهائی لازم نیست و فقط راه حل را بررسی کنید. فیش نویسی و خلاصه‌نویسی از مهم‌ترین کارهایی است که در این مرحله لازم است انجام دهید.

مشکل: گام اول برای من خیلی طول می کشه؟! به کارهای فردام نمی رسم!!!

نکته مهم: بخش عمده گام اول ( روزخوان کردن ) در کلاس و هنگام تدریس استاد رخ می‌دهد. در واقع یکی از مشکلات اساسی دانش آموزان و دانشجویان این است که روزخوان درس جدید خیلی طول می‌کشد و زمان زیادی لازم دارد و به همین دلیل ما به سایر کارهای روزانه خودمان نمی رسیم. اما دلیل این مساله چیست؟

دلیل اصلی که خیلی از دانش آموزان نیاز به زمان بیشتر برای روزخوان کردن دارند این است که سر کلاس درس و هنگام تدریس استاد متوجه موضوعی نشده‌اند و همان موقع یا بعد از کلاس هم گامی برای رفع اشکال و تفهیم مطلب نکرده‌اند و شاید فکر کرده‌اند که با زمان بیشتری گذاشتن در منزل می‌توانند مشکل را حل کنند که این یک خطای شناختی است چون مطلبی که جا نیفتاده هرگز راه نمی‌افتد.

نکته مهم این است که برای این مرحله نباید زمان زیادی صرف کنید بنابراین زمان لازم برای انجام این مرحله به ازای هر یک ساعت و نیم کلاس، چهل و پنج دقیقه الی یک ساعت است. پس برای مطالعه این مرحله وسواس نداشته باشید.

اگر فکر میکنید که مبحث تازه تدریس شده را مسلط هستید، بعد از مطالعه در صورتیکه زمان اضافه داشتید می‌توانید ۱۰ الی ۲۰ تست از تکالیفتان را در این مرحله حل کنید.

گام دوم تست زنی و حل تمرین ها

گام دوم مربوط به حل کردن و بررسی تست‌ها و تمارین است. هدف ما در این مرحله افزایش تسلط و تثبیت درس است. نکته مهم در این مرحله این است که تکالیف و تست‌ها باید در هفته پخش شود تا کم کم و آهسته مطالب را یاد بگیرید و فرصت کافی داشته باشید تا بخشی از ایرادهای خود را در طول زمان چند روزه بررسی و برطرف نمایید. برای حل تست‌ها‌، آن‌ها را به سه گروه تقسیم کنید. دو سوم تست‌ها را به صورت آموزشی بزنید و یک سوم آن‌ها را به صورت آزمایشی یا همان آزمونی. فراموش نکنید که در این مرحله تست‌هایی که از نظر شما مهم است و یا مشکل دارید را هایلات کنید.

سوال: این تست های آموزشی هم باید زمان دار باشند؟

پاسخ: ۱۰۰ %، اصلا یادتان باشد تمرین‌هایی که زمان ندارند هرگز مشکلی را حل نمی‌کنند.

سوال: آخه استاد فرمودند که نیازی نیست زمان بگیرید ؟

پاسخ : درسته منظور استاد شما، زمان آزمونی بوده نه اینکه برای هر تست مثلا یک ساعت یا نیم ساعت وقت بگذارید. اصلا این را بخاطر بسپارید تمام کارها از زمان خود که خارج شوند حالت فرسایشی به خود می گیرند و دیگر اثر بخشی ندارند.

گام سوم دوره ( آنچه در یک هفته گذشت!)

گام سوم، شب قبل از کلاس انجام می‌شود. در این گام لازم است که درس جلسه گذشته را به خوبی دوره کنید و با آمادگی کامل در کلاس درس حاضر شوید. البته دوره‌ی درس در این مرحله خیلی نباید زمان شما را صرف کند زیرا شما در طول هفته مطالب را مطالعه کردید. بنابراین شب قبل از کلاس فقط مطالب را جمع‌بندی  می‌کنید. علاوه بر آن در گام سوم لازم است که تست‌های هایلایت شده( تست‌های مشکل‌دار و مهم) را مجددا حل کنید. خب اینجا تست های هایلایتی شما به دو دسته تقسیم می شوند آن‌هایی که دیگر مشکلی در آن‌ها ندارید که خدا را شکر و دسته دیگر آن‌هایی که هنوز مشکل هست. این گروه تست‌ها را علامت بزنید که فردا حتما در مدرسه به هر طریقی که ممکن است رفع اشکال نمایید.

با انجام دادن این سه گام به خوبی می‌توانید مطالب را در حافظه بلندمدتتان ثبت کنید و یادگیری شیرین و ماندگار را تجربه کنید. اگر شما تا به حال از این روش استفاده نکردید ممکن است در ابتدای مسیر احساس خستگی کنید اما نگران نباشید، با تکرار و تمرین مداوم می‌توانید با این روش مطالعه نتیجه‌ی دلخواه خودتان را کسب کنید.

کمک گرفتن و همراهی یک مشاور با تجربه می‌تواند مسیر شما را هموارتر کند بنابراین می‌توانید روی کمک مشاورین دلسوز مرکز زندگی برازنده من حساب کنید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط