طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴۰۳

انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی معمولا یا به صورت همزمان یا یک هفته بعد از شروع انتخاب رشته سراسری شروع می شود که مرحله‌ای مهم و سرنوشت ساز در روند یک سال تحصیلی  دانش آموزان  محسوب می شود. علی الخصوص برای دانش آموزانی که به هر دلیل رتبه ای متوسط کسب کرده اند که امکان پذیرش در دانشگاه های روزانه و نوبت دوم را از دست داده اند و از طرف دیگر امکان یا تمایل به انتخاب در سایر شهرستان ها را ندارند، پس  انتخاب رشته درست و اصولی و آگاهانه می تواند فرد را به رشته  مورد علاقه‌اش در دانشگاه آزاد شهر خودش برساند و شروع مسیر شکوفایی او باشد و اگر خدای ناکرده این انتخاب بدون دانش و آگاهی و رعایت اصول علمی آن انجام شود می تواند فرد را از مسیر واقعی و درست خود بسیار دور نماید و یا راه دستیابی به هدف و زندگی برازنده او را دشوارتر نماید.

در این مقاله صفر تا صد انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی را با هم بررسی می کنیم.

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

در قدم اول در تاریخ اعلامی از طرف سازمان سنجش ( که معمولا هر سال در نیمه های مرداد ماه می باشد ) داوطلبان می بایستی به سایت سازمان سنجش مراجعه نمایند و در قسمت کارپوشه خود کارنامه ملاک عمل کنکور سراسری خود را دریافت و مشاهده نمایند. در این کارنامه رتبه و تراز داوطلب و نیز وضعیت مجاز بودن یا نبودن او در انتخاب های مختلف مشخص شده است. بعد از مشاهده رتبه باید به سراغ دریافت کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد برویم که در واقع از اینجا انتخاب رشته ازاد ما آغاز خواهد شد:

۱- دریافت کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد

کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در انتهای کارنامه کنکور سراسری، یک کد جهت انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی برای شما وجود دارد که بعد از ورود به سایت دانشگاه آزاد باید آن را وارد نمایید تا امکان انتخاب رشته برای شما فراهم شود.

برای اطلاع از نحوه تحلیل کارنامه کنکور سراسری و نیز دریافت آن کلیک نمایید.

۲- دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

معمولا پس از صدور کارنامه کنکور، دفترچه راهنمای انتخاب رشته که شامل اطلاعات کامل در مورد انواع قوانین و مقررات، توضیحات در رابطه با اصطلاحات دفترچه و نیز رشته ها و دانشگاه ها و کد رشته محل ها هست روی خروجی سایت دانشگاه آزاد قرار می گیرد که البته هنوز دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ منتشر نشده است.

داوطلبان می بایستی پس از مطالعه دقیق این دفترچه نسبت به انتخاب رشته خود با توجه به وضعیت رتبه و تراز اقدام نمایند. مطالعه این دفترچه از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت سهل انگاری یا عدم درک درست از مفاد آن میتواند خسارت جبران ناپذیری در انتخاب رشته داوطلبان ایجاد نماید.

گروه مشاوره تخصصی زندگی برازنده من، برای راحتی داوطلبان و نیز بیان ساده تر مطالب اشاره شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی، یک وبینار آموزشی شامل توضیحات انتخاب رشته دانشگاه آزاد به زبان ساده آماده نموده است که تمام موارد ضروری لازم برای انتخاب رشته را به سادگی توضیح داده و حتی سوالات و اشکالات متداول داوطلبان را نیز پاسخ داده است.

۳- انتخاب و استخراج کد رشته - محل های دانشگاه آزاد

در این مرحله با توجه به اینکه دو مدل انتخاب رشته دانشگاه آزاد داریم ابتدا می بایستی که روش درست انتخاب در هر کدام را بدانیم و سپس بر اساس شرایط هر کدام اقدام به انتخاب رشته کنیم.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد با آزمون

در انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد بر اساس رتبه و تراز هر داوطلب می بایستی که رشته محل هایی که امکان انتخاب دارد را انتخاب کرده و بعد از دفترچه انتخاب رشته آزاد کد رشته محل آن ها را استخراج نماید تا در فرم انتخاب رشته وارد نماید. تعداد انتخاب ها در این مدل از انتخاب رشته ۱۰۰ اولویت می باشد و حتما می بایستی از گروه آزمایشی که در کنکور آن شرکت کرده اند انتخاب شده باشند.

نکات مهم انتخاب رشته آزاد:

۱- در استخراج کد رشته محل ها باید خیلی دقت به خرج داد، چرا که در صورت اشتباه در وارد کردن کد رشته محل، در واقع ممکن است اشتباهی بزرگ صورت بگیرد و در انتخابی قبول بشوید که اصلا قصد انتخاب آن را نداشتید. البته که سایت هوشمند است و بعد از اینکه کد رشته محل را وارد نمودید عنوان رشته محل را دقیق برای شما نشان می دهد تا احتمال خطا را کاهش دهد.

ولی مواردی مشاهده شده که داوطلبان کار وارد کردن اطلاعات را به فرد دیگری سپرده اند و او نیز از انتخاب های داوطلب خبر نداشته و فقط کد رشته محل ها را وارد کرده و توجهی به عنوان فارسی آنها نداشته و متاسفانه تا پایان مدت زمان ویرایش هم داوطلب کوتاهی کرده و بررسی ننموده است.

در صورتیکه در آن انتخاب اشتباه قبول شود هیچ عذری پذیرفته نیست و مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد هیچ کاری برای تغییر آن نمی تواند انجام دهد. پس لطفا در وارد کردن و بررسی مجدد کد و عنوان رشته محل ها نهایت دقت را انجام دهید.

۱- در استخراج کد رشته محل ها باید خیلی دقت به خرج داد، چرا که در صورت اشتباه در وارد کردن کد رشته محل، در واقع ممکن است اشتباهی بزرگ صورت بگیرد و در انتخابی قبول بشوید که اصلا قصد انتخاب آن را نداشتید. البته که سایت هوشمند است و بعد از اینکه کد رشته محل را وارد نمودید عنوان رشته محل را دقیق برای شما نشان می دهد تا احتمال خطا را کاهش دهد.

ولی مواردی مشاهده شده که داوطلبان کار وارد کردن اطلاعات را به فرد دیگری سپرده اند و او نیز از انتخاب های داوطلب خبر نداشته و فقط کد رشته محل ها را وارد کرده و توجهی به عنوان فارسی آنها نداشته و متاسفانه تا پایان مدت زمان ویرایش هم داوطلب کوتاهی کرده و بررسی ننموده است.

در صورتیکه در آن انتخاب اشتباه قبول شود هیچ عذری پذیرفته نیست و مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد هیچ کاری برای تغییر آن نمی تواند انجام دهد. پس لطفا در وارد کردن و بررسی مجدد کد و عنوان رشته محل ها نهایت دقت را انجام دهید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد بدون آزمون (صرفا بر اساس سوابق تحصیلی)

در این مدل از انتخاب رشته هر داوطلب می تواند تا ۵ بار ( البته هر بار از یک گروه آزمایشی ) به تعداد ۲۰ اولویت انتخاب رشته نماید. برای این مدل انتخاب نیازی نیست که نوع دیپلم شما با گروه آزمایشی تطابق داشته باشد. یعنی دیپلم شما هر چه که باشد، می توانید به ازای هر گروه آزمایشی که دوست دارید یک کارت جهت ثبت نام انتخاب رشته تهیه نمایید و به تعداد ۲۰ اولویت از آن گروه آزمایشی انتخاب نمایید. پس اگر داوطلبی تمایل داشته باشد تا در هر ۵ گروه آزمایشی، ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجی شانس خود را امتحان نماید؛ می بایستی که ۵ کارت ثبت نام انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خریداری نموده و سپس از هر کدام از گروه ها به تعداد ۲۰ اولویت کد رشته محل انتخاب و استخراج نماید و در سایت وارد نماید.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد (صرفا بر اساس سوابق)، ممکن هست که چند قبولی داشته باشیم؟

از آنجا که ملاک گزینش در مدل صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد، معدل کتبی نهایی و البته معدل کل دیپلم هم می باشد، لذا این امکان وجود دارد که داوطلب از یک گروه تا تمامی گروه هایی که ثبت نام کرده است را پذیرش بگیرد؛ که البته در نهایت می بایستی در زمان ثبت نام یکی را به دلخواه خود و بر اساس علاقه مندی اش ثبت نام نماید.

آیا انتخاب رشته با آزمون و انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی آزاد روی هم تاثیر دارند؟!

خیر؛ انتخاب رشته با آزمون دانشگاه ازاد و انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) دانشگاه ازاد اسلامی، هیچ اثری بر روی هم ندارند. چه بسا که شما یک قبولی در انتخاب با آزمون و پنج قبولی در انتخاب بر اساس سوابق تحصیلی (به شرطی که از هر پنج گروه آزمایشی انتخاب کرده باشید) داشته باشید و اینها هیچ تاثیر مثبت یا منفی روی هم دیگر ندارند و در نهایت این شما هستید که بر اساس علاقه مندی خودتان یکی را انتخاب می کنید و بقیه خود به خود کان لم یکن تلقی می شوند.

۴- اولویت بندی انتخاب ها در انتخاب رشته آزاد

خب در این مرحله شما بر اساس رتبه و تراز خود، رشته محل ها و کد آن ها را استخراج نموده اید، اما کار تمام نشده است. شما که نمی توانید بدون نظم و ترتیب و اولویت بندی رشته ها را وارد سایت و برای مرکز سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ارسال نمایید. چون در اینصورت مثل این هست که اعلام کنید که برای من هیچ فرقی نمی کند که چه رشته ای قبول شوم که قطعا چنین نیست.

پس نیاز هست که تمام رشته محل ها را بر اساس علاقه مندی خودتان مرتب نمایید. در این مدل چیدمان هرچه شما از بالا به پائین حرکت می کنید تمایل و علاقه مندیتان کمتر می شود. در این مرحله اصلا به دنبال شانس قبولی نباشید و هرگز رشته ای که بیشتر دوست دارید را به این دلیل که از نظر شما یا همه شانس کمتری برای پذیرش دارد را در اولویت های بعدی قرار ندهید. یک لحظه فکر کنید که اگر بعدا به شما گفته شود که در آن رشته محل قبول می شدید ناراحت می شوید یا نه؟! اگر پاسخ شما این هست که حتما!!!؛ خب الان وقت تنظیم و اولویت بندی است.

آیا نحوه اولویت بندی (چیدمان) انتخاب رشته در قبولی دانشگاه آزاد تاثیری دارد؟

متاسفانه در سال های اخیر عده ای سودجو از این مساله که چیدمان شانس قبولی داوطلبان را کمتر یا بیشتر می کند و البته از ناآگاهی داوطلبان و خانواده ها سوء استفاده می کنند. در اینجا نیز مانند انتخاب رشته سراسری به یاد داشته باشید، در فرم انتخاب رشته، اولویت ( ترتیب ) رشته هایی که انتخاب می کنید، فقط نشان دهنده علاقه مندی شماست و تاثیری در افزایش احتمال قبولی ندارد!!!

دقت داشته باشید که:

اگر نمره و شرایط لازم برای قبولی در رشته ای را داشته باشید، این رشته را در هر اولویتی ( اول یا صدم برای رشته های با کنکور و یا اول تا بیستم برای انتخاب های بر اساس سوابق تحصیلی) انتخاب کنید، احتمال قبولی شما در آن رشته بیشتر نمی شود.

نیز توجه بفرمایید که:

اولین رشته نشان دهند بیشترین علاقه و آخرین انتخاب نشان دهنده کمترین علاقه مندی است.

مانند انتخاب رشته سراسری در جریان باشید که :

مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد؛ اولین رشته ای را که دارای شرایط قبولی باشید را به عنوان رشته قبولی اعلام می کند. پس صرفا بر اساس علاقه مندی خودتان چیدمان رشته ها را انجام دهید!

۵- وارد کردن کد رشته ها در سایت دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی در سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org صورت خواهد گرفت. داوطلبان پس از تصمیم گیری و دریافت مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد و چیدمان اصولی انتخاب هایشان باید به این سایت مراجعه کرده و کد رشته محل هایی را که از طریق دفترچه انتخاب رشته دانشگاه ازاد اسلامی استخراج کرده اند، با دقت وارد سایت نمایند.

روش اصولی چیدمان در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

شما در انتخاب با آزمون ۱۰۰ تا انتخاب دارید.
پس شما می تونید ۱۰۰ تا رشته از گروه آزمایشی که کنکورش را داده اید، انتخاب کنید.
این انتخاب ها همه از ارزش یکسانی برخوردار هستند و یادمان باشد که بالاتر نوشتن یا پایین تر نوشتن ( اولویت ) انتخاب ها، هیچ تاثیری در شانس قبولی ما ندارد. تنها مساله مهم این هست که انتخاب های ما با رتبه و تراز ما همخوانی داشته باشد ( به اصطلاح محدوده ای که انتخاب رشته می کنیم با رتبه و ترازمان بخواند ).

برای انتخاب رشته با آزمون باید در سه بازه انتخاب رشته کنید:

 

بازه اول (انتخاب های رویایی)

حدود ۲۰ تا رشته ایده آل یا رویائی میتوانید داشته باشید.
شانس قبولی در این رشته ها از ۳۰-۴۰% کمتر هست.
ممکنه سوال کنید : خب چرا پس انتخاب کنیم ؟
جواب : من که نگفتم شانس صفره؛ گفتم شانس کمه !!!


نکته مهم این است که این انتخاب های رویائی هم باید با توجه به رتبه و تراز شما باشد. یادمان باشد که هدف ما از انتخاب های رویایی نوشتن آرزوهایمان نیست، بلکه امتحان شانس خودمان در رشته هایی هست که هنوز میتوانند برای ما شانس قبولی داشته باشند ولی این شانس از حد متعارف کمتر است نه اینکه شانس صفر باشد. انتخاب رشته محل هایی که شانس قبولی آنها در انتخاب رشته صفر هستند، تحت عنوان رشته رویایی یا دلخواه در واقع سوزاندن انتخاب های شماست.

بازه دوم (انتخاب های واقع بینانه)

حدود ۶۰ تا انتخاب رشته واقع بینانه باید داشته باشید

اینجا رشته هایی که انتخاب می کنیم باید شانس قبولی تا مرز ۷۰ % داشته باشد.
اینجا بدنه اصلی انتخاب رشته شماست.


اینجا رشته ها هنوز ممکن هست که مورد علاقه شما باشند و در عین حال شانس خوبی هم برای قبولی داشته باشند. پس حواستان به چیدمان این قسمت باید خیلی جمع باشد. یک نکته خیلی مهم اینجا این است که خیلی ها هنوز در این قسمت دارند رشته های ایده آل و رویائی خود را می نویسند و این خیلی خطرناک هست!!! (موضوع انتخاب سوزی که در بالا به آن اشاره شد).
هر چی میزان رشته های بازه اول (یعنی رویایی ها) بیشتر بشود، از شانس قبولی شما کم می شود!!!

بازه سوم (کف قابل قبول)

حدود ۲۰ تا رشته به عنوان کف قابل قبول باید انتخاب کرده باشیم.

این قسمت برای این هست که اگه خدای نکرده در قسمت های قبل هیچی قبولی نگرفتیم اینجا حتما یه قبولی داشته باشیم!

یک نکته مهم:

اگر این قسمت را درست و منطقی انتخاب رشته نکنیم دقیقا پیغامی که دارید به مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می کنید این هست که من این انتخاب هایی که فرستادم می خواستم و اگر قبول نشدم یا دیگه بی خیال کنکور شدم یا دوباره کنکور می دهم.

این موضوع کاملا طبیعی هست که در این قسمت رشته محل هایی قرار بگیرند که یا کمترین علاقه مندی را به آنها دارید و یا اصلا علاقه ندارید و مساله این هست که اگر این بازه را انتخاب نکنید سیگنال ارسالی شما برای دانشگاه آزاد این است که من می خواهم انتخاب رشته پر ریسک را ترجیح می دهم.

 

نکته مهم دیگر:

خیلی ها با این توهم که ” همه میگن دانشگاه آزاد همه قبولن ” یا ” طرف سال گذشته با رتبه ۴۰۰۰۰ فلان رشته پرطرفدار رو در تهران مرکز قبول شده! ” اقدام به انتخاب رشته های سرسری و پر ریسک می کنند و زمانی که نتایج از راه میرسد ناگهان با شوک بزرگی روبرو می شوند.

 

اگر شانس قبولی در دانشگاه آزاد بیشتر از سراسری هست به این دلایل هست:
تقریبا تمامی شهرستان های هر استان یک واحد دانشگاه آزاد دارند. این در حالی هست که دانشگاه های سراسری اغلب فقط در مراکز استان ها قرار دارند.
وجود مراکز دانشگاه آزاد در هر استان از مهاجرت بی دلیل جلوگیری میکند؛ پس شانس قبولی شما را در منطقه خودتان افزایش می دهد.
بخشی از جامعه دانش آموزی هم در دانشگاه های سراسری پذیرش گرفته و از گردونه انتخاب های دانشگاه آزاد خارج می شوند.
همه اینها شانس پذیرش در دانشگاه آزاد را افزایش می دهد ولی اصلا به این معنی نیست که در هر واحد دانشگاه آزاد هر کسی با هر رتبه و تراز و معدلی امکان پذیرش و قبولی دارد

 

یه نکته خیلی اساسی:

موقع انتخاب رشته دانشگاه آزاد به انتخاب رشته سراسری خودتان که پیشتر انجام داده اید فکر نکنید؛ اگر می خواهید یک انتخاب رشته اساسی و درست و منطقی داشته باشید!

خیلی ها موقع انتخاب رشته دانشگاه آزاد، وقتی به بازه از رشته محل ها می رسند که میزان علاقه مندیشان در آنها کمتر است خیلی بی توجه شروع به نوشتن و اولویت بندی می کنند، چون در ذهن خودشان دارند مثلا به این فکر میکنند و می گویند که اگر اینجا نشد دیگر قطعا در فلان رشته دانشگاه غیر انتفاعی یا پیام نور که در سراسری انتخاب کرده ام دیگر قبول می شوم. بیاییم اینطوری فکر کنیم که اگر دانشگاه سراسری وجود نداشت و یا خدای ناکرده شما در آن رشته در سراسری ( منظوم حتی همان غیر انتفاعی و پیام نور است ) قبول نشدید چه خواهید کرد؟!!
ممکن است بلافاصله بگویید این غیر ممکن است چون مثلا با رتبه من یا حتی بدتر از رتبه من در سال گذشته این رشته محل دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی یا پیام نور را پذیرش گرفته اند. کاملا به شما حق می دهم ولی فرض محال که محال نیست ؟! احتمالات را بررسی می کنیم!!!! اگر نشد شما چه می کنید؟!
دانشگاه آزاد را به هوای دانشگاه سراسری از دست داده اید
دانشگاه سراسری را هم به هوای دانشگاه آزاد ممکن است از دست بدهید.
پس بیائیم منطقی رفتار کنیم:

موقع انتخاب رشته دانشگاه آزاد فکر کنیم دانشگاه سراسری هیچ چیز قبول نشده ایم و موقع انتخاب رشته سراسری فکر کنیم دانشگاه آزاد وجود ندارد.

حالا یک انتخاب واقع بینانه انجام داده ایم که ضریب ریسک را حسابی کاهش داده ایم.

هزار و یکمین بار تکرار می کنیم:

ببین این موضوع چقدر اهمیت دارد و چقدر افراد دچار خطا می شوند بهتره که بر اساس علاقه مندی رشته ها رو مرتب کنید نه شانس قبولی

البته که باید اول حدود بازه رشته هائی که امکان قبولی دارید را بر اساس رتبه و تراز در بیارید و بعد در این بازه ها (رویایی / واقع بینانه / کف قابل قبول) پخش کنید.
ولی در همین لیست و بازه ها هم باز باید بر اساس علاقه مندی باشد بگذارید اینطوری توضیح بدهم:

 فکر کن انتخاب ۳۰ ام رو قبول شدی! حالا بهت خبر بدن که راستی تمام انتخاب های بعدی رو هم قبول شدی!!! دلت نباید واسه انتخاب های بعدیت بسوزه.
در واقع چیدن تو باید اینطور باشه که مثلا من رشته ( الف ) رو می خوام اگه نشد ( ب ) رو میرم اگه نشد ( ج ) رو میرم اگه نشد ( د ) رو میرم و به همین ترتیب تا آخر.

 

تمامی این موارد بالا در مورد انتخاب های بدون آزمون ( بر اساس سوابق تحصیلی ) دانشگاه آزاد هم صادق است. با این تفاوت که تعداد انتخاب در هر گروه آزمایشی ۲۰ اولویت می باشد. و خب طبیعی هست که تعداد انتخاب های رویایی شاید ۵ عدد انتخاب های واقع بینانه ۱۰ عدد انتخاب های کف قابل قبول ۵ عدد باشد.

 

یه جور دیگه میگم :
تا حالا حتما بانک رفتی؟
تا نوبت نفر قبلی را صدا نکنند و به کارش رسیدگی نکنند، کار شما را بررسی هم نمی کنند!!!
خب، اینجا هم همینطوره ! در انتخاب های با آزمون یعنی تا ۱۰۰مین انتخاب نفر جلوئی شما را بررسی نکنند انتخاب ۱ شما رو بررسی نمی کنند و تا ۱۰۰ مین انتخاب شما را بررسی نکنند انتخاب ۱ نفر بعدی شما را بررسی نمی کنند. پس هیچکس با بالا و پائین کردن رشته ها نمی تواند از بقیه با زرنگ بازی جلو بزند
این را گفتم که این حرف هائی که این روزها بعضی افراد سودجو می زنند که ما یه ترفندهائی بلدیم و یه انتخاب و جابجا می کنیم شانس شما فلان و بهمان میشه رو باور نکنی!!!

 

سیستم خوانش انتخاب های ما چگونه است؟

مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مانند سازمان سنجش، افراد را بر اساس رتبه مرتب پشت سر هم قرار می دهند. سپس یکی یکی بر اساس رتبه ( جهت رعایت انصاف و جلوگیری از تضییع حق افراد ) شروع به بررسی تمامی انتخاب های فرد می کند. پس از اینکه ۱۰۰ انتخاب نفر اول بررسی و وضعیت قبولی او مشخص شده انتخاب اول فرد بعدی مورد بررسی قرار می گیرد.

سیستم دانشگاه آزاد در انتخاب های با آزمون، انتخاب افراد را از اولویت اول مطابق آنچه خود فرد اظهار داشته شروع به بررسی می کند. اگر نمره تراز فرد با نمره تراز رشته محل انتخابی مطابقت داشته باشد یعنی حد نصاب علمی لازم را کسب کرده باشد همانجا فرآیند انتخاب رشته متوقف می شود و رشته محل مورد نظر به عنوان قبولی استخراج و اعلام می شود. در صورتیکه نمره ( حد نصاب علمی ) لازم کسب نشده باشد خودبخود به انتخاب های بعدی می رود تا در اولین انتخابی که نمره مورد نظر کسب شده باشد. این مورد در مورد انتخاب های بر اساس سوابق تحصیلی بر اساس معدل کتبی دیپلم و معدل کتبی نهائی صورت می پذیرد ولی نظام مشخصی ندارد.

دوره کلی ۰ تا ۱۰۰ انتخاب رشته آزاد

۱ دریافت کارنامه و کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد ( انتهای کارنامه )

۲ بررسی رتبه ( در سهمیه ) و تراز

۳ بررسی وضعیت مجاز بودن یا نبودن

۴ دانلود و مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته

۵ انتخاب کد رشته  و کدمحل دانشگاه های مورد علاقه ( چون دو محل کد داریم )  با توجه به اصول زیر

۵-۱ انتخاب ها در سه بازه ( رویایی / واقع بینانه / کف قابل قبول ) تنظیم شوند

۵-۲ بین رشته محل های انتخابی و رتبه و تراز کسب شده تناسب معقول و منطقی برقرار باشد

۶ اولویت بندی انتخاب ها بر اساس تمایل و علاقه شخصی

۶-۱ این تمایل شخصی می بایستی با دانش و تجربه هم همراه باشد؛ از این جهت که رشته مورد نظر آینده هم به لحاظ کاری و هم مالی داشته باشد.

۷ استخراج کد رشته و کد محل دانشگاه های انتخابی

۸ وارد کردن در کد رشته محل ها در چک لیست

۹ ورود به سایت دانشگاه آزاد و بخش سامانه انتخاب رشته سراسری ( بر اساس اینکه با آزمون یا بدون آزمون هستیم )

۱۰ وارد کردن کد رشته محل ها

۱۱ چک کردن عنوان فارسی شده کد رشته محل ها ( جهت صحت انتخاب رشته )

۱۲ ثبت و تایید نهایی و دریافت کد

۱۳ پرینت و ذخیره سازی فرم انتخاب رشته

۱۴ چک مجدد که در صورت مشکل تا مدت زمانی که امکان ویرایش وجود دارد اقدام لازم صورت گیرد.

در هر صورت امیدوارم که انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی برای شما پر برکت باشد و از خداوند بزرگ خواستاریم که خیر شما را در خواسته شما قرار دهد.

در صورت تمایل به استفاده از خدمات مشاوره و انتخاب رشته مرکز زندگی برازنده من به شماره تماس ۰۲۱۲۲۸۶۱۴۰۴ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ تماس حاصل بفرمایید تا شما را راهنمایی کنیم.

سوالات متداول ...

خیر هر چقدر دوست داشتید و لازم داشتید. می توانید یک انتخاب بزنید و ارسال کنید، میتوانید هر ۱۰۰ انتخاب را تکمیل کنید میتوانید برای مثال ۹۶ یا ۵۸ انتخاب داشته باشید.

خیر؛ به هیچ وجه مشکلی پیش نمی آید ولی تعداد شانس هایی که میتوانید برای پذیرش داشته باشید را از دست میدهید.

شما در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ۲۰ انتخاب از هر گروه آزمایشی دارید. (با توجه به اینکه ۵ گروه آزمایشی داریم، یعنی میتوانید تا ۱۰۰ رشته بدون کنکور و با خرید کارت مربوطه انتخاب کنید.)

البته توجه داشته باشید که در انتخاب رشته بدون کنکور هم از هر گروه فقط یک قبولی به شما اعلام می شود ولی چون امکان انتخاب موازی در پنج رشته را دارید، احتمال اینکه از هر کدام یک قبولی و در نهایت پنج قبولی داشته باشید هست. اما در نهایت یکی را انتخاب و ثبت نام می نمایید و طبیعتا بقیه انتخاب
 خود به خود می سوزند.

بله شما می توانید تا ۵ بار از گروه های آزمایشی (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) بدون توجه به نوع دیپلم، انتخاب رشته داشته باشید.

از هر گروه آزمایشی نیز میتوانید فقط ۲۰ رشته را انتخاب نمایید.
در این نوع از انتخاب رشته نیز نوع چیدمان صرفا بر اساس علاقه مندی و مانند مدل انتخاب رشته با آزمون می باشد. برای هر انتخاب ( از هر گروه آزمایشی ) باید یک کارت خریداری و بعد کد رشته و کد محل ها را به ترتیب اولویت علاقه خودتان به ترتیب وارد سایت نمایید.
این امکان که از یک گروه تا تمامی گروه ها؛ در هر کدام یک قبولی دریافت کنید هست.

بعد از اینکه رشته محل انتخابی فرد برای قبولی تایید شد، انتخاب های بعدی به اصطلاح می سوزند، یعنی انتخاب های بعدی مورد بررسی به جهت اعلام قبولی قرار نمی گیرند.

خیر برای هر مدل از انتخاب رشته، باید کارت مربوطه را جداگانه خریداری نمایید. دو حالت کلی برای انتخاب رشته وجود دارد:

حالت اول: انتخاب رشته های با کنکور  

در این حالت داوطلب می بایستی مجاز به انتخاب رشته های با آزمون شده باشد. در این صورت می تواند ۱۰۰ انتخاب را از رشته محل هایی که نوع پذیرش با آزمون دارند انجام دهد.

 

حالت دوم: انتخاب از رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

در این حالت داوطلب می تواند از هر گروه آزمایشی که دوست دارد، فارغ از نوع دیپلم انتخاب رشته نماید. به این ترتیب که برای هر گروه آزمایشی ( ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجی ) که تمایل داشته باشد، می بایستی یک کارت ثبت نام خریداری کرده و بعد تا ۲۰ اولویت بر اساس علاقه مندی میتواند وارد نماید. شما می توانید از یک گروه آزمایشی تا تمام گروه ها انتخاب نمایید و این شانس را داشته باشید که از یک گروه تا تمامی گروه ها شانس قبولی داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که در اینجا هم از هر گروه فقط یک قبولی به شما اعلام می شود ولی چون امکان انتخاب موازی در پنج رشته را دارید، احتمال اینکه از هر کدام یک قبولی و در نهایت پنج قبولی داشته باشید هست. اما در نهایت یکی را انتخاب و ثبت نام می نمایید و طبیعتا بقیه انتخاب خود به خود می سوزند.