طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

آموزش تکنیک ضربدر و منها

خواندن این مطلب
4 دقیقه

زمان میبرد!

تکنیک ضربدر و منها یکی از روش های مهم و کارآمد در مدیریت زمان و محتوای آزمون است. مدیریت زمان در حین برگزاری آزمون یکی از اساسی ترین اصول برای موفقیت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور است به طوریکه مشکل بسیاری از دانش‌آموزان عدم توانایی در مدیریت اصولی زمان است. ما در مقاله “ بهترین روش های مدیریت زمان در آزمون” چندین روش مدیریت زمان را به شما آموزش داده ایم که پیشنهاد میکنیم قبل از خواند این مقاله سری به آن بزنید. همانطور که گفتیم یکی از تکنیک‌های پرکاربرد مدیریت زمان، روش ضربدر و منها می‌باشد که در این مقاله منحصرا به آموزش آن همراه با ویدئویی در انتهای همین مقاله می‌پردازیم.

تکنیک ضربدر و منها چیست؟

تکنیک ضربدر و منها یکی از روش‌های کاربردی و موثر برای مدیریت زمان در جلسات آزمون است که به داوطلبان کمک می‌کند تا به صورت هوشمندانه‌تری به سؤالات پاسخ دهند و از زمان خود بهینه استفاده کنند. این تکنیک با توجه به ساختار سؤالات، میزان تسلط و زمان محدود آزمون، روشی را پیشنهاد می‌دهد که باعث می‌شود داوطلب بتواند بدون نگرانی از کمبود زمان، به تمامی سؤالات پاسخ دهد.

روش استفاده از تکنیک ضرب در منها

به طور کلی در تکنیک ضربدر و منها سوالات را به ۳ گروه طبقه بندی می‌کنیم:

۱- سؤالاتی که کاملاً بر آن‌ها مسلط هستید و به راحتی و در زمان کوتاه به آن‌ها پاسخ می‌دهید. این سوالات نیاز به درج علامت ندارند و در همان دور اول می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.

 

۲- سؤالاتی که یادگیری شما در آن‌ها ناقص است و در پاسخ‌گویی به آن‌ها بین گزینه‌ها شک دارید. و یا حل کردن آن‌ها زمان زیادی را از شما می‌گیرد. به عبارتی دیگر اگر زمان بیشتری داشته باشید می توانید این سوالات را حل کنید بنابراین در دور اول حل سوالات زمان لازم برای بررسی این گروه از پرسش‌ها را ندارید پس با علامت ضربدر آن‌ها را مشخص کنید تا در دورهای بعدی به آن‌ها رسیدگی کنید.

 

۳- سوالاتی که ایده ای برای حل آن‌ها ندارید و یا به عبارتی نمی‌توانید از پس حل کردن آن‌ها بر بیایید پس حتی اگر زمان زیادی را صرف این تست‌ها کنید هم قادر به حل آن‌ها نیستید؛ این سوالات را هم با علامت منها مشخص کنید تا در دورهای بعدی جوابدهی آزمون زمان خود را مدیریت کنید.

نحوه اجرای تکنیک ضربدر و منها چگونه است؟

برای استفاده از تکنیک ضربدر و منها، داوطلب باید مراحل زیر را دنبال کند:

۱- مرور سریع سؤالات

در ابتدا، داوطلب یک نگاه سریع به تمامی سؤالات آزمون بیاندازید و متناسب با آنچه پیش‌تر گفتیم سوالات را با علامت ضربدر و منها مشخص کنید. در مرحله اول سوالاتی که زمان کمی از شما می‌گیرند و بر آن‌ها مسلط هستید را حل کنید.

۲- پاسخ به سؤالات وقت‌گیر (ضربدر)

بعد از اینکه یک دور سوالات را در زمان مناسب خود حل کردید به بررسی سوالاتی که با علامت ضربدر مشخص کردید بپردازید.

* نکته : تکنیک مدیریت زمانی ضربدر و منها تکمیل کننده و مکمل تکنیک زمان نقصانی است پس برای اینکه عملکرد بهتری در مدیریت زمان خود داشته باشید، تکنیک زمان نقصانی هم به کار بگیرید.

مزایای تکنیک ضربدر و منها

روش ضرب در منها دارای فواید بسیاری است که در ادامه به بررسی هریک از آنها می پردازیم:

مدیریت بهتر زمان

با استفاده از این تکنیک، داوطلب می‌تواند زمان خود را بهینه‌سازی کند و از زمان‌های اضافی برای پاسخ به سؤالات دشوارتر بهره ببرد.

کاهش استرس

با دسته‌بندی سؤالات و پاسخ به سؤالات آسان در ابتدا، استرس داوطلب کاهش می‌یابد و با اعتماد به نفس بیشتری به سؤالات دشوارتر پاسخ می‌دهد.

افزایش دقت

بی دقتی در دانش آموزان یکی از مشکلات رایج است. تمرکز بر روی سؤالات آسان در ابتدا و سپس پرداختن به سؤالات دشوار، باعث می‌شود که دقت داوطلب در پاسخ‌گویی به سؤالات افزایش یابد و احتمال خطا کاهش یابد.

برای آشنایی با ” علل بی دقتی دانش آموزان و راهکار های آن ” کلیک کنید.

افزایش اعتماد بنفس

یکی دیگر از محاسن تکنیک ضربدر و منها این است که با تمرکز بر سوالات آسان و حل کردن آن‌ها طبق اثر برنده باعث افزایش اعتماد بنفس شما می‌شود.

نکات مهم در استفاده از تکنیک ضربدر و منها

تمرین روش ضرب در منها

برای موفقیت در استفاده از این تکنیک، تمرین و اجرای آن در آزمون‌های شبیه‌سازی شده بسیار مهم است. با تکرار و تمرین، می‌توانید مهارت خود را در تشخیص سریع سؤالات و دسته‌بندی آن‌ها بهبود ببخشید.

انعطاف‌پذیری

انعطاف پذیری یک نکته مهم برای اجرای این تکنیک است به طوریکه برای اجرای این تکنیک باید بتوانید از سوالاتی که ایده‌ای برای جوابدهی آن‌ها ندارید بگذرید و برای حل کردن آن‌ها پافشاری نکنید.

آموزش ویدئویی نکات تکنیک ضربدر و منها

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط