طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

اعتبار نتایج کنکور

خواندن این مطلب
3 دقیقه

زمان میبرد!

کنکور سراسری در ایران یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آزمون‌ها برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور است. این آزمون هر ساله با شرکت هزاران داوطلب از سراسر کشور برگزار می‌شود. یکی از موضوعات مهم و پرسش‌برانگیز در این زمینه، مدت زمان اعتبار نتیجه کنکور سراسری است. در گذشته، نتایج کنکور تنها برای همان سال معتبر بود، اما در سال‌های اخیر بحث‌هایی پیرامون اعتبار دو ساله نتیجه کنکور مطرح شده است. این مقاله به بررسی این موضوع و تأثیرات آن بر داوطلبان و نظام آموزشی می‌پردازد.

اعتبار نتایج کنکور ۱۴۰۳

از سال ۱۴۰۲ به بعد تغییرات مهمی در نحوه اجرا و ارزشیابی کنکور مطرح شد یکی از این تغییرات مهم مدت زمان اعتبار نتیجه کنکور است، به طوریکه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در جلسه‌ای گفت:                     

«کنکور از امسال ۲ بار در سال برگزار می‌شود، نمره به دست آمده تا ۲ سال اعتبار دارد؛ بنابراین داوطلبان می‌توانند تا ۲ سال از نتایج به دست‌آمده، استفاده کنند.»

اعتبار کارنامه کنکور

اعتبار دو ساله نتیجه کنکور به این معناست که داوطلبان می‌توانند با استفاده از نتیجه آزمون خود، در دو دوره پذیرش متوالی شرکت کنند. این تغییر به داوطلبانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در همان سال اول از نتیجه خود استفاده کنند، فرصت دیگری می‌دهد.تا با خیال آسوده و با استرس کمتری از مرحله کنکور عبور کنند.

به عبارت دیگر این مصوبه به این معناست که اگر داوطلبی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ به بعد شرکت کند می‌تواند نتایج خود را تا دو سال نگه‌داشته و در صورتیکه در کنکور سراسری سال بعد هم حضور یابد می تواند با نتیجه‌ای که تراز و رتبه بهتری دارد انتخاب رشته کند.

البته نکته مهم این است که داوطلب در کنکور سال بعد هم شرکت کند برای مثال نتایج داوطلبانی که در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده‌اند ذخیره می‌شود و داوطلبان می‌توانند بعد از شرکت در کنکور ۱۴۰۳ با هر ترازی که بهتر بود انتخاب رشته کند.

اعتبار تراز کنکور چیست؟

نکته‌ی مهمی که در این مصوبه وجود دارد این است که رتبه داوطلب ذخیره نمی‌شود بلکه تراز کسب شده داوطلبان ذخیره می‌شود و داوطلبان می توانند با تراز کنکور خود تا ۲ سال انتخاب رشته کنند و شانس خود را برای ورود به دانشگاه امتحان کنند.

سوال: نتایج کنکور تا چند سال اعتبار دارد؟

همانطور که در متن مقاله گفته شد، طی آخرین تغییرات اعلام شده از کنکور ۱۴۰۲ به بعد نتایج (تراز)کنکور به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت.

سوال : استفاده از تراز کنکور پارسال چه شرایطی دارد؟

برای استفاده از نتایج کنکور سال‌ گذشته نکته مهم این است که حتما باید در کنکور امسال ثبت نام کرده باشید و نام شما به عنوان داوطلب کنکور سال جدید ثبت شده باشد و اگر در جلسه کنکور شرکت کرده باشید، بعد از اعلام نتایج ، هر کنکوری که در آن نتیجه بهتری کسب کردید، به عنوان ملاک انتخاب رشته شما از سوی سازمان سنجش انتخاب می‌شود. در صورتیکه در کنکور ثبت نام کرده باشید و در جلسه حاضر نشده باشید، نتیجه سال قبل شما به عنوان کارنامه ملاک انتخاب رشته در نظر گرفته می‌شود.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط