طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

کارنامه سبز و اهمیت آن برای داوطلبان

خواندن این مطلب
4 دقیقه

زمان میبرد!

کنکور سراسری ایران یکی از مهم‌ترین آزمون‌های تحصیلی در کشور است که هر ساله هزاران دانش‌آموز در آن شرکت می‌کنند. پس از اعلام نتایج کنکور، علاوه بر کارنامه اصلی، کارنامه‌ای تحت عنوان “کارنامه سبز” نیز برای داوطلبان صادر می‌شود. کارنامه سبز یا همان کارنامه نهایی، اطلاعات مهمی درباره وضعیت قبولی داوطلب در رشته‌ها و دانشگاه‌های انتخابی ارائه می‌دهد. در این مقاله به بررسی کامل کارنامه سبز و اهمیت آن برای داوطلبان می‌پردازیم.

کارنامه سبز چیست؟

 کارنامه سبز یا کارنامه نهایی، سندی است که پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری صادر می‌شود و در آن اطلاعاتی مانند رتبه و نمره داوطلب در هر کد رشته انتخابی درج شده است. این کارنامه به داوطلبان امکان می‌دهد تا متوجه شوند که آیا در انتخاب‌های پایین‌تر از رشته و دانشگاه قبولی خود نیز شانس قبولی داشته‌اند یا خیر. به عبارتی اگر انتخاب رشته خوبی نداشید با دریافت کارنامه سبز می‌توانید از وضعیت قبولی در انتخاب‌های پایین‌تر خود آگاه شوید.

کارنامه سبز به چه منظوری صادر می‌شود؟

کارنامه سبز کاربردهای متعددی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تقاضای بررسی تغییر رشته یا انتقالی:

اگر داوطلبی در رشته‌ای پذیرفته شود که از آن رضایت ندارد، می‌تواند با استفاده از کارنامه سبز درخواست تغییر رشته یا انتقالی به رشته و دانشگاه دیگری که در آن شانس قبولی داشته، بدهد. البته از سال ۱۴۰۲ به بعد موضوع انتقالی به دانشگاه‌ها سپرده شد و داوطلبان برای درخواست انتقالی باید موافقت دانشگاه‌های مبدا و مقصد را دریافت نماید و بعد به سازمان سنجش اطلاع دهد.

• درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته:

در صورتی که داوطلبی معتقد باشد در روند انتخاب رشته اشتباهی رخ داده، می‌تواند با استناد به کارنامه سبز درخواست بررسی مجدد انتخاب رشته خود را مطرح کند.

• آگاهی از وضعیت قبولی در سایر رشته‌ها:

کارنامه سبز به داوطلبان کمک می‌کند تا متوجه شوند که در سایر رشته‌ها و دانشگاه‌های انتخابی خود چه وضعیتی داشته‌اند و در صورت امکان و تمایل به آن رشته یا دانشگاه منتقل شوند.

زمان دریافت کارنامه سبز

کارنامه سبز از بعد از کنکور ۱۴۰۰ منتشر نشده و انتظار می‌رود امسال هم کارنامه سبز کنکور ۱۴۰۳ منتشر نشود. اما پیش از این چند هفته بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری کارنامه سبز صادر می‌شد و به داوطلبانی که انتخاب رشته‌ی ناموفقی داشتند کمک می‌کرد تا موقعیت خود را در دیگر انتخاب‌های خود بسنجند.

تغییر رشته با کارنامه سبز

در سال‌های گذشته که کارنامه سبز منتشر می‌شد و در اختیار داوطلبان قرار می‌گرفت، داوطلبان می توانستند با استفاده از کارنامه سبز رشته قبولی خود را تغییر دهند.

مراحل تغییر رشته با کارنامه سبز

۱. بررسی کارنامه سبز

ابتدا داوطلب باید کارنامه سبز خود را بررسی کند تا مشخص شود آیا در انتخاب‌های پایین‌تر از انتخاب فعلی خود قبول شده است یا خیر.

۲. مراجعه به دانشگاه

اگر داوطلب تصمیم به تغییر رشته یا دانشگاه بگیرد، باید به دانشگاه مقصد (دانشگاهی که در کارنامه سبز در آن قبول شده است) مراجعه کند و درخواست تغییر رشته یا دانشگاه خود را ارائه دهد.

۳. موافقت دانشگاه مبدا و مقصد

برای تغییر رشته یا دانشگاه، موافقت دانشگاه مبدا (دانشگاه فعلی) و دانشگاه مقصد لازم است. این فرآیند معمولاً با نامه‌نگاری بین دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

۴. تایید سازمان سنجش

پس از موافقت دانشگاه‌ها، سازمان سنجش نیز باید تغییر رشته یا دانشگاه را تایید کند. این سازمان بررسی می‌کند که تغییر رشته مطابق با قوانین و ضوابط باشد.

در این روش، داوطلبان می‌توانند همزمان با ثبت‌نام در دانشگاه قبولی، درخواست انتقال به دانشگاه مورد نظر خود را بر اساس کارنامه سبز ارائه دهند. اگر دانشگاه مقصد ظرفیت داشته باشد و دانشگاه مبدا نیز موافقت کند، داوطلبان از ترم دوم می‌توانند در دانشگاه مقصد تحصیل کرده و واحدهای عمومی گذرانده‌شده در ترم اول را تطبیق دهند.

نکات مهم

• رشته‌های مشابه:

تغییر رشته با کارنامه سبز معمولاً در صورتی امکان‌پذیر است که رشته جدید مشابه رشته قبلی باشد یا در همان گروه آموزشی قرار داشته باشد.

• محدودیت زمانی:

داوطلبان باید توجه داشته باشند که فرآیند تغییر رشته معمولاً در زمان محدودی انجام می‌شود و بعد از اتمام مهلت، این امکان از بین می‌رود.

• نیاز به پیگیری مستمر:

تغییر رشته با کارنامه سبز نیاز به پیگیری دقیق و مستمر دارد. داوطلبان باید از دانشگاه‌ها و سازمان سنجش به‌طور مرتب پیگیری کنند تا مطمئن شوند که درخواست‌شان مورد تایید قرار گرفته است.

کارنامه سبز ۱۴۰۳

از سال ۱۴۰۲ به بعد کارنامه سبز به منظور ارائه اطلاعات از انتخاب‌های بالاتر از قبولی شما منتشر می‌شود و صرفا وضعیت قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در انتخاب‌های قبل‌تر از رشته محل قبولی شما را بیان می‌کند.

زمان انتشار کارنامه سبز سال ۱۴۰۳

کارنامه سبز کنکور ۱۴۰۳ بعد از اعلام نتایج نهایی یعنی حدودا در آبان ماه منتشر می‌شود.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط