طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

روش تست زنی در خانه

خواندن این مطلب
5 دقیقه

زمان میبرد!

چگونه تست بزنیم؟

مهارت تست زنی یکی از مهارت هایی است که هر دانش آموز کنکوری باید آن را به خوبی تقویت کند به طوریکه برای موفقیت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری علاوه بر داشتن تسلط علمی، تبحر و داشتن مهارت تست زنی از واجباته! در این مقاله با ارئه راهکارهای مفید به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید مهارت تست زنی خود را تقویت کنید.

معمولا بعد از برگزاری آزمون‌های آزمایشی زبان حال اکثر دانش آموزان این است که :«من این درس رو کاملا بلد بودم ولی نمیدونم مشکل چیه که در آزمون اینقدر درصد کمی زدم؟!؟!»

مشکل شما دقیقا آمادگی قبل از آزمون و عدم تسلط در تست زنی است، همانطور که پیش تر گفتیم صرفا داشتن مطالعه و افزایش ساعت مطالعه نمی‌تواند برای شما در آزمون نتیجه ساز باشد و شما باید با داشتن برنامه‌ریزی دقیق نسبت به تست زنی در آن مبحث اقدام کنید.

روش صحیح تست زدن در خانه :

مهم ترین نکته ای که برای شروع تست زنی باید در نظر داشته باشید این است که «از تست زدن نترسید!» در نظر داشته باشید که برای یادگیری هر مهارتی نیاز به آزمایش و خطا دارید بنابرین برای تقویت تست زنی هم باید آنقدر آزمایش و خطا کنید تا به طور کامل مهارت پیدا کنید. پس، از زدن تست غلط نترسید و در هر حالت شروع به تست زنی کنید.

برنامه ریزی داشته باشید

برای تست زنی در خانه لازم است برنامه ریزی مناسب داشته باشید در ادامه اصول اولیه و اصلی برنامه ریزی تست‌زنی را به شما می‌گوییم ولی می ‌توانید برای برنامه‌ریزی از مشاورین با تجربه مجموعه زندگی برازنده من هم کمک بگیرید.

به طورکلی پیشنهاد ما این است که تست‌ها را به سه دسته‌ی تمرینی، آموزشی و آزمایشی طبقه‌بندی کنید.

۱-مرحله اول (تست‌های تمرینی):

هدف از تست‌های تمرینی یادگیری عمیق مطالب با استفاده از تست است. پس تست‌های تمرینی را هنگام مطالعه جزوه استاد یا بلافاصله بعد از مطالعه جزوه بررسی کنید. در حل تست‌های تمرینی زمان برای ما اولویت نیست پس می‌توانید برای هر تست بین ۳ الی ۶ دقیقه زمان بگذارید تا به خوبی مبحث را یاد بگیرید. هنگام حل کردن تست‌های تمرینی تیپ‌های اصلی سوالات را شناسایی کرده و حتما در این مرحله به فیش نویسی بپردازید.
اگر نمی‌توانید تست را حل کنید می‌توانید به ترتیب از فیش نویسی‌های خود، جزوه استاد و در نهایت از پاسخنامه کمک بگیرید. پیشنهاد ما این است که پس از زدن هر تست تمرینی جواب آن را با پاسخنامه چک کنید.

برای آشنایی با فیش نویسی می توانید این مقاله را بخوانید.

۲- مرحله دوم (تست‌های تثبیت):

در مرحله دوم تست زنی نوبت به تست‌های تثبیت می رسد. در این مرحله هدف از تست‌زنی، تمرین و تکرار و تثبیت مطالب است. در زدن تست‌های تثبیت زمان تا حدودی برای ما اهمیت دارد پس سعی کنید هر تست را متناسب با نوع درس، بین ۲ الی ۵ دقیقه بزنید. و بعد از زدن هر ۵ تست پاسخنامه را بررسی کنید. سعی کنید تست‌های تثبیتی را خودتان بدون کمک حل کنید ولی اگر به بن بست خوردید می‌توانید از فیش‌ها و خلاصه نویسی‌های خود، جزوه استاد و پاسخنامه کمک بگیرید.

۳- مرحله سوم(تست‌های تسلط):

بعد از اینکه تست‌های دو مرحله قبل را زدید و مطالب برای شما تا حدودی تثبیت شد، حالا وقت آن است که مهارت تست‌زنی خود را در آن مبحث تقویت کنید، پس هدف اصلی مرحله سوم ایجاد تسلط و افزایش مهارت تست‌زنی شما است. در مرحله سوم زمان اهمیت زیادی دارد بنابراین تست‌های مرحله تسلط را در زمان استاندارد هر درس بزنید. تست‌های این مرحله را خودتان ( بدون کمک جزوه) حل کنید و بعد از هر ۱۰ الی ۱۵ تست جواب خود را با پاسخنامه مقایسه کنید و بعد از بررسی پاسخنامه تست‌ها را هایلایت کنید.

برای آشنایی با زمان استاندارد تست‌زنی هر درس می توانید این مقاله را بخوانید.

اصول مهم تست زنی در کنکور

۱- فیش نویسی:

یکی از مهم ترین اصول برای افزایش مهارت تست‌زنی و موفیقت در کنکور این است که شما با انواع تیپ‌های مختلف سوالات آشنا شوید، بنابراین فیش نویسی تا حد زیادی می‌تواند به شما کمک کند تا با تیپ‌های سوالات آشنا شوید و مطالب را در ذهن خود طبقه بندی کنید.

۲- تحلیل تست:

یکی از مهم‌ترین مراحل تست زنی، تحلیل تست است به طوریکه حتی تحلیل کردن از تست زدن هم اهمیت بیشتری دارد بنابراین حتما یک سوم تایم تست زنی خود را به تحلیل اختصاص دهید برای مثال اگر در روز یک ساعت برنامه تست‌زنی دارید، ۴۰ دقیقه به زدن تست و ۲۰ دقیقه از زمان را به تحلیل کردن اختصاص دهید.

۳- هایلایت کنید:

بعد از اینکه هر تست را تحلیل کردید با توجه به راهنمای پایین تست‌های خود را هایلایت کنید تا در زمان دوره و جمع بندی بتوانید تست‌های خود را راحت‌تر و در زمان کمتری دوره کنید.

جدول راهنمای هایلایت کردن تست‌ها

تست‌های شک دارسبز
تست‌های نزدهزرد
تست‌های مهم و تیپبنفش
تست‌های غلطنارنجی

۴- نوشتن در کتاب ممنوع!:

معمولا هر کتاب تست را باید چندین بار دوره و تکرار کرد بنابراین به هیچ عنوان در کتاب تست خود علامت گذاری نکنید بلکه برای هر درس دفتر تست تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در دوره های تست‌زنی بعدی، راحت تر و بدون دید قبلی تست‌ها را حل کنید.

۵- مدیریت چرک نویس:

همانطور که در نکته قبل اشاره کردیم بهتر است برای زدن تست‌های خود دفتر تست در نظر بگیرید اما نکته‌ی مهم و ظریفی که باید توجه کنید این است که شما در جلسه کنکور و یا آزمون‌های آزمایشی مکان زیادی برای حل کردن سوالات ندارید و مجبورید که هر سوال را در جای مختص به خودش حل کنید، بنابراین هنگام تست‌زنی و حل تمرین دفتر تست خود را تقسیم بندی کرده و برای هر تست جای حل مشخصی در نظر بگیرید. همچنین راه‌حل‌های خود به صورت شلوغ، پراکنده، بی‌نظم و درشت ننویسید تا ذهن شما به تمیز نوشتن عادت کند و در زمان کنکور بتوانید مدیریت بهتری داشته باشید.

۶- زمان، معجزه‌ی موفقیت:

یکی از مهم‌ترین اصول برای موفقیت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور مدیریت زمان است. بنابراین هنگام تست‌زنی و حل تمرین زمان را در نظر بگیرید و به عبارتی دیگر استرس محدودیت زمان را حین تست‌زنی تجربه کنید تا هنگام آزمون بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید.

برای آشنایی با روش‌های مدیریت استرس این مقاله را مطالعه کنید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط