طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

۶ تکنیک طلایی تست زنی در کنکور

خواندن این مطلب
5 دقیقه

زمان میبرد!

کنکور به عنوان یکی از مهم‌ترین آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌ها در ایران، رقابتی شدید و پر استرس است. با این حال برای موفقیت در کنکور و آزمون‌های آزمایشی صرفا داشتن دانش کافی نیست و دارا بودن مهارت‌هایی مثل مدیریت زمان، مدیریت هیجان‌ و از همه مهم‌تر مهارت تست زنی ضروری است. در این مقاله به بررسی چندین تکنیک مهم تست‌زنی در کنکور می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا از زمان محدود بهترین بهره را ببرید و عملکرد بهتری در کنکور و آزمون‌های آزمایشی داشته باشید.

تکنیک‌های طلایی تست زنی در کنکور و آزمون‌های آزمایشی

۱- مدیریت زمان

یکی از چالش‌های بزرگ در کنکور، محدودیت زمانی است. بسیاری از داوطلبان به دلیل مدیریت نادرست زمان، نمی‌توانند به تمامی سوالات پاسخ دهند. بنابراین برای موفقیت در تست زنی، نیاز دارید به تکنیک‌های مدیریت زمان نیز مسلط باشید.

 برای یادگیری و مطالعه روش‌های مدیریت زمان آزمون می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

۲- تکنیک ضربدر و منها

یکی از تکنیک‌های تست‌زنی و مدیریت زمان که کارایی زیادی در حل تست‌های آزمون‌های آزمایشی دارد تکنیک ضربدر و منها و یا دایره و مربع است. این تکنیک یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای اولویت‌بندی سوالات می‌باشد به طوریکه برای اولویت بندی سوالات آن‌ها را به سوالات دارای ضربدر و منها طبقه می‌کنیم:

• ضربدر:

سوالاتی که می‌دانید می‌توانید پاسخ دهید اما نیاز به فکر بیشتری دارند را با علامت ضربدر مشخص کنید و بعد از اتمام سوالات آسان‌تر، به آن‌ها برگردید.

• منها:

سوالاتی که به نظر خیلی دشوار یا خارج از دامنه دانش شما می‌آیند را با علامت منها مشخص کنید و در پایان اگر زمان باقی ماند به آن‌ها رجوع کنید. به عبارتی دیگر سوالات دارای علامت منها سوالاتی هستند که شما هیچ ایده‌ای برای حل کردن آن‌ها ندارید بنابراین حتی با گذشتن زمان هم نمی‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.

۳- تکنیک حذف گزینه‌ها:

برخی از آزمون‌های تستی این خاصیت را دارند که اگر صورت سوال را هم به طور کامل متوجه نشدید می توانید با بررسی هوشمندانه و دقیق گزینه های سوال، گزینه های نادرست را حذف کرده و به جواب صحیح نزدیک شوید. این تکنیک برای درس هایی مثل زیست شناسی، منطق و فلسفه ، تاریخ و جغرافیا، عربی و … کاربرد دارد. در استفاده از تکنیک حذف گزینه ها به نکات زیر توجه کنید.

• شناسایی کلیدواژه‌ها:

در برخی سوالات، کلیدواژه‌هایی مانند “همه”، “هیچ‌کدام”، “بیشتر” و “کمتر” ممکن است به شما در حذف گزینه‌های اشتباه کمک کنند. البته توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر استفاده از قیدها برای رد کردن گزینه‌ها رواج پیدا کرده و حتی در برخی موارد طراح سوال عامدانه قیدها را به گونه‌ای به کار می‌برد تا داوطلبان را به دام بیندازد بنابراین در هنگام استفاده از قیدها برای رد گزینه‌ها حتما مثال نقض بیاورید و با اطمینان خاطر گزینه را رد کنید.

• در نظر گرفتن خطاهای رایج:

بسیاری از سوالات دارای گزینه‌هایی هستند که به طور معمول داوطلبان را به اشتباه می‌اندازند. با شناخت این خطاها، می‌توانید گزینه‌های نادرست را کنار بگذارید. با تکرار و تمرین تست زنی و بررسی تست‌های کتاب‌های کمک آموزشی، کنکورهای آزمایشی و جزوات اساتید می‌توانید نسبت به این خطاها آگاه شوید.

• تله های طراح :

در استفاده از تکنیک حذف گزینه ها مراقب تله های طراحان سوال باشید. برخی از سوالات با دام‌های آموزشی طراحی می‌شوند که هدفشان سنجش دقت، هوش و تسلط داوطلبان است. برای مثال به تعیین علامت، تعیین واحد، سوال‌های چند مرحله‌ای و … توجه کنید.

۴- تکنیک جایگزین کردن گزینه‌ها:

در برخی از مباحث فیزیک، ریاضی، حسابان ، هندسه، گسسته و یا در برخی از محاسبات درس شیمی، می‌توانید از تکنیک جایگزین کردن گزینه ها استفاده کنید. به این صورت که بجای اینکه مسئله را از اول حل کنید، گزینه‌ها را در عبارت مسئله بررسی کنید و به این صورت می‌توانید گزینه ای که با معادله‌ی صورت سوال جور در می‌آید را انتخاب کرده و به عنوان جواب نهایی در پاسخنامه وارد کنید.

نکته: در استفاده از این تکنیک مراقب باشید که مسئله دارای چندین مرحله نباشد و گزینه‌ها را در آخرین مرحله‌ی جواب جایگذاری کنید. و البته مراقب تله های طراحان سوال‌ها نیز باشید .

۵- تکنیک خلاصه نویسی صورت سوال:

در حل مسائل ریاضی، فیزیک ، شیمی و … می توانید گزاره های مسئله را خلاصه نویسی کنید تا متناسب با داده های مسئله راه حل و یا فرمول مناسب را انتخاب کنید. البته داشتن سرعت عمل در این روش بسیار حائز اهمیت است که با تکرار و تمرین می‌توانید سرعت عمل و دقت خود را در حل مسائل با این تکنیک افزایش دهید.

برای مطالعه راهکارهای افزایش دقت می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

۶- هدف گذاری برای حل تست‌ها در آزمون:

داشتن استراتژی مناسب برای آزمون یکی از مهم ترین نکات موفقیت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور است. و در اصل هدف از شرکت در آزمون‌های آزمایشی این است که شما استراتژی مناسبی برای حل سوالات آزمون بدست بیاورید. پس قبل از شرکت در هر آزمون باید مشخص کنید که از هر ۱۰ سوال آزمون به چند سوال می خواهید جواب دهید.

* نکته : برای استفاده از تکنیک‌های گفته شده باید آن‌ها را به قدری تمرین کنید تا کاملا بر آن‌ها مسلط شوید.

برای آشنایی با شیوه یادگیری تست زنی این مقاله را بخوانید.

شیوه تست زنی رتبه‌های برتر

  • رتبه‌های برتر کنکور علاوه بر داشتن سطح علمی بالا و تسلط کافی بر مطالب درسی، برای آزمون دادن و حل تست‌‌ها استراتژی مناسب خود را دارند، و این استراتژی با تکرار و تمرین مستمر و پیوسته بدست می‌آید.
  • رتبه‌های برتر برای تست زنی از تکنیک‌هایی که پیش‌تر گفته شد استفاده می‌کنند و با تمرین و داشتن برنامه تست‌زنی مناسب روی تکنیک‌های تست زنی مسلط می‌شوند.

نکات مهم تست زنی به سبک رتبه برترها :

  • زیر کلمات کلیدی سوال خط بکشید.
  • سوال را تا آخر بخوانید و به خواسته نهایی سوال توجه کنید.
  • به قیدها، نکات مهم و کلیدی متن سوال و گزینه‌ها توجه کنید.
  • ممکن است سوال دارای چند بخش باشد پس به قسمت‌های مختلف سوال توجه کنید.
  • برای جلوگیری از خطا بعد از به جواب رسیدن هر سوال، گزینه‌ی صحیح را در پاسخنامه علامت زده و بعد از هر ۱۰ سوال گزینه‌های پاسخبرگ را با جواب های خودتان چک کنید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط