طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

هنر هدفگذاری در آزمون های آزمایشی

خواندن این مطلب
5 دقیقه

زمان میبرد!

آزمون‌های آزمایشی یکی از ابزارهای کلیدی برای آمادگی در کنکور هستند. این آزمون‌ها به داوطلبان کمک می‌کنند تا مهارت‌های تست‌زنی خود را تقویت کرده، زمان‌بندی مناسبی برای پاسخگویی به سوالات پیدا کنند و همچنین نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی نمایند. اما چیزی که تأثیر آزمون‌های آزمایشی را دوچندان می‌کند، هدفگذاری صحیح است. تعیین اهداف مشخص برای هر آزمون آزمایشی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با برنامه‌ریزی بهتر، انگیزه و تمرکز بیشتری برای بهبود عملکرد خود داشته باشند و مسیر موفقیت در آزمون نهایی را هموارتر کنند. در ادامه به اهمیت، مراحل و نکات کلیدی هدفگذاری در این آزمون‌ها می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانیم:

اهمیت هدفگذاری در آزمون های آزمایشی

هدفگذاری در آزمون‌های آزمایشی می‌تواند تاثیرات مثبت زیر را داشته باشد:

۱. تمرکز و انگیزه بیشتر

داشتن اهداف مشخص باعث می‌شود دانش‌آموزان با انگیزه بیشتری درس بخوانند. زمانی که می‌دانند چه درصدی را باید کسب کنند، تلاش‌های خود را بیشتر به سمت آن اهداف هدایت می‌کنند.

۲. برنامه ریزی مؤثرتر

هدفگذاری درست به داوطلبان کمک می‌کند تا برنامه مطالعه خود را بهینه‌سازی کنند و زمان خود را مدیریت کنند.

۳. ارزیابی پیشرفت

با تعیین اهداف مشخص در هر مرحله از آزمون‌های آزمایشی، داوطلبان می‌توانند پیشرفت خود را ارزیابی کرده و در صورت لزوم استراتژی‌های خود را تغییر دهند.

چگونه برای آزمون هدفگذاری کنیم؟

همانطور که گفته شد یکی از اقدامات مهم برای موفقیت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور که خیلی از دانش‌آموزان از آن غافل‌ هستند هدفگذاری قبل از آزمون است. هدفگذاری آزمون به این معنا است که شما قبل از برگزاری آزمون، به آزمون و نحوه آزمون دادن فکر کنید و برای خودتان مشخص کنید که با توجه به میزان تسلطتان از هر درس، به چند سوال می‌خواهید پاسخ دهید. بنابراین قبل از شرکت کردن در آزمون باید استراتژی حل سوالات رامشخص کنید. بگذارید با مثال برای شما توضیح دهیم، مثلا قبل از شرکت در آزمون فیزیک باید مشخص کنید که در مسائل مربوط به لوله‌های U مشکل دارید، بنابراین در جلسه آزمون از حل کردن این سوالات پرهیز کنید.

بنابراین اینکه بدانید میزان تسلط شما در هر درس چند درصد است به شما کمک می‌کند تا هدفگذاری دقیق‌تری داشته باشید. برای اینکار پیشنهاد ما استفاده از پیوستار تسلط است.

برای آشنایی با پیوستار تسلط به این مقاله مراجعه کنید.

هدفگذاری آزمون با روش چند از ده

یکی از روش‌های پرکاربرد هدفگذاری در آزمون روش هدفگذاری چند از ده است. در این روش باید قبل از آزمون برنامه‌ریزی کنید که از هر ده سوال به چند سوال می‌خواهید جواب دهید. هدفگذاری شما در این روش باید بر اساس میزان تسلطتان در هر درس ( با توجه به پیوستار تسلط) و نتایج کسب شده در آزمون‌های قبلی شما باشد. برای مثال اگر در آزمون قبلی در درس شیمی ۳۷ درصد را کسب کردید، یعنی در آزمون قبلی هدفگذاری شما چهار سوال از ده سوال بوده بنابراین می‌توانید هدف خود را برای آزمون بعدی پنج از ده در نظر بگیرید و از هر ده سوال به پنج سوال پاسخ دهید.

سوال: طرز محاسبه چند از ده چگونه است؟

برای بدست آوردن اینکه از هر ده سوال به چند سوال پاسخ بدهید باید درصد مورد نظر خود را ابتدا گرد کرده و بعد به ۱۰ تقسیم کنید. برای مثال اگر در آزمون قبل درصدتان ۲۸ بوده، باید ابتدا آن را به سمت بالا گرد کنید( یعنی ۳۰) و بعد به ۱۰ تقسیم کنید (۳=۱۰÷۳۰)، بنابراین در آزمون قبل از هر ده سوال به ۳ سوال پاسخ داده‌اید.

* نکته مهم: توجه داشته باشید در روش گرد کردن اگر آخرین رقم نمره یا درصد شما عددی بیشتر از ۵ باشد، به سمت بالا (عدد بزرگ‌تر) گرد می‌کنیم و اگر آخرین رقم نمره شما عددی کمتر از ۵ باشد، به سمت پایین (عدد کوچک‌تر) گرد می‌کنیم. برای مثال درصد ۲۳ را، ۲۰ در نظر می‌گیریم و درصد ۲۶ را، ۳۰ لحاظ می‌کنیم.

شروط هدفگذاری به روش چند از ده

هدفگذاری چند از ده دو شرط مهم دارد

۱- سنگ بزرگ، نشانه نزدن است !

اگر از نتیجه فعلی خود راضی نیستید و می‌خواهید روند پیشرفتتان را صعودی کنید، در هر آزمون حداکثر برای دو یا چند درس هدفگذاری چند از ده خود را افزایش دهید نه تمام دروس! پیشرفت در تمام دروس در فاصله زمانی بین دو آزمون کاری سخت و تقریبا غیر ممکن است و به قول معروف سنگ بزرگ، نشانه نزدن است!

البته می‌توانید با مشورت مشاورتان برای پیشرفت، برنامه ریزی کنید و استراتژی مناسبی را در نظر بگیرید، برای مثال می‌توانید پیشرفت در آزمون را بر اساس پایه تحصیلی برنامه‌ریزی کنید. بطوریکه درصد همه دروس یک پایه را با هم افزایش دهید.

۲- کمالگرایی را کنار بگذارید!

در هدفگذاری قبل از آزمون کمالگرایی را کنار بگذارید و با واقع بینی برای آزمون خود خود هدف مشخص کنید. بنابراین در هر آزمون یک واحد افزایش پیشرفت را در نظر بگیرید. یعنی اگر در آزمون قبل هدفگذاری شما در درسی سه از ده بوده در آزمون بعد آن چهار از ده را در نظر بگیرید نه هشت از ده! علاوه بر این یادتان باشد که «موفقیت بزرگ از برداشتن قدم‌های کوچک و مستمر حاصل می‌شود». 

نکات کلیدی برای هدفگذاری موفق

۱. بودجه بندی را بررسی کنید

دو الی سه هفته قبل از آزمون بودجه بندی آزمون خود را بررسی کنید.

۲. شناسایی نقاط ضعف و قدرت

برای هدفگذاری موفق، نقاط ضعف و قدرت خود را مشخص کنید و به نقاط قوت تکیه کرده و نقاط ضعف را تقویت کنید.

۳. بررسی آزمون

در هفته قبل از آزمون ، حتما آزمون شبیه ساز حل کنید. برای این کار می‌توانید آزمون سال گذشته را بررسی کنید. برای مثال اگر می‌خواهید در آزمون ۴ آبان گزینه دو شرکت کنید، یک هفته مانده به آزمون، گزینه دو آبان سال گذشته را بررسی کنید.

۴. سوالات را تیپ بندی کنید

تیپ‌بندی سوالات به شما کمک می‌کند تا بهتر مطالب را در ذهنتان طبقه‌بندی کنید و بدانید که در کدام تیپ سوالات مسلط هستید. بنابراین با تیپ‌بندی سوالات سرعت و عملکرد شما در آزمون بهبود می‌یابد. برای تیپ‌بندی سوالات حتما فیش نویسی کنید.

۵. واقع بین باشید

یکی از مهم‌ترین نکات در هدفگذاری، واقع‌بینی است. اهداف باید چالشی باشند اما نباید بیش از حد دور از دسترس به نظر برسند.پس کمالگرایی را کنار بگذارید!

۶. انعطاف پذیر باشید

اگرچه تعیین اهداف ثابت و مشخص اهمیت دارد، اما باید انعطاف‌پذیر باشید و در صورت لزوم اهداف خود را تغییر دهید. بنابراین گاهی اوقات ممکن است سطح آزمون سخت باشد و نتوانید به تعداد سوالاتی که هدفگذاری کرده بودید جواب دهید، در این زمان لازم است هدف خود را با توجه به شرایط تغییر دهید.

۷. استفاده از تکنیک پاداش

به خودتان برای رسیدن به اهداف کوچک پاداش دهید. این کار انگیزه شما را برای ادامه مسیر حفظ خواهد کرد.

۸. تمرکز بر نقاط ضعف

در هدفگذاری، تمرکز بیشتری بر روی دروسی که ضعف دارید بگذارید، اما از تقویت نقاط قوت خود نیز غافل نشوید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط