طرح مشاوره شاهین

| ظرفیت محدود!

تقویت فن بیان

خواندن این مطلب
8 دقیقه

زمان میبرد!

یادگیری یک زبان جدید و یا حتی بهبود مهارت های ارتباطی در زبان مادری، یک فرآیند طولانی و زمان‌بر است. در واقع، فرآیند یادگیری هرگز متوقف نمی‌شود. بهبود مهارت‌های خود در هر زبانی به معنای بهبود بسیاری از خرده مهارت‌ها است که شامل: نوشتن، گرامر، واژگان، املا، گوش دادن و صحبت کردن است. بنابراین، آنقدرها که به نظر می رسد طی کردن این فرایند آسان نیست . اما در مقاله پیش رو، تاکید ما بر جنبه روان صحبت کردن و چگونگی تقویت فن بیان است. صحبت کردن یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین جنبه‌های یادگیری یک زبان است. برای صحبت صحیح باید قوانین دستور زبان را بدانید، بدانید چگونه کلمات را به درستی تلفظ کنید، مهارت‌های شنیداری داشته باشید و هم چنین از دایره لغات بزرگی برخوردار باشید.

توانایی فن بیان، بااعتمادبنفس و روان صحبت کردن از بزرگترین مهارت‌هایی است که می‌توان آن را پرورش داد و بدان دست یافت. نکته قابل توجه نیز همین مسئله است که این مهارت با تمرین قابل بهبود و تقویت است و با تمرین مداوم و سخت‌کوشی و استمرار در ما قوی‌تر می‌شود.

در این مقاله می‌خوانیم:

تاثیرات بهره مندی از فن بیان خوب چگونه است؟

چه در هنگام ناهار با همکارانتان خود صحبت کنید، چه بخواهید گفتگوی مهمی را با رئیس خود پیش ببرید و یا در نظر داشته باشید که یک سخنرانی بزرگی را ایراد کنید، صحبت کردن با اعتماد به نفس و کاریزماتیک می‌تواند زندگی روزمره و ارتباطات بین‌فردی شما را متحول کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مهارت‌های ارتباطی قوی، پیش‌بینی کننده موفقیت شما در محل کار و روابطتان هستند. سخنرانان عالی از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوند:

_ارتباطات بهبود یافته

_شنیده شدن ایده‌های آن‌ها

_کسب احترام بیشتر

_ بهر‌مندی از عزت نفسی بالاتر و کسب پایگاه اجتماعی

_داشتن ارتباطات پایدارتر و عمیق‌تر

در زیر راه حل هایی برای تقویت این مهارت آورده شده است

۱_ در منطقه نبوغ خود بمانید (فقط در مورد آنچه می دانید صحبت کنید).

ممکن است متوجه شوید که حرفه‌ای‌ترین افراد هنگام صحبت عمومی در منطقه نبوغ خود باقی می‌مانند. برای مثال شما توصیه ایلان ماسک در مورد معنویت و پیشرفت شخصی را نخواهید شنید. این افراد در حوزه تخصص خود باقی می‌مانند، که همین مسئله هم به طور طبیعی باعث می‌شود هنگام صحبت کردن با اعتماد به نفس‌تر به نظر برسند.  منطقه نبوغ شما فضای ذهنی است که در آن مهارت‌ها و علایق شما به هم نزدیک می‌شوند.

این حیطه شامل موضوعات، حقایق و داستان‌هایی است که شما بیشتر در مورد آن‌ها می دانید. صحبت کردن راجع به این چیزها برای شما آسان است، زیرا نسبت به آن‌ها آگاه و علاقه‌مند هستید. از صحبت کردن در مورد موضوعاتی که با آن‌ها آشنا نیستید خودداری کنید. این موضوع نه تنها باعث نمی‌شود که شما همه‌چیز‌دان به نظر برسید، بلکه می‌تواند در منظر عموم شما را فردی ناآگاه یا غیرقابل اعتماد جلوه دهد. سخنرانان ماهر معمولاً از گفتن «نمی‌دانم» هراسی ندارند. یک سخنران حقایق بی پایه یا نظرات تصادفی خود را که نمی‌تواند با دانش معتبر از آن پشتیبانی کند، مطرح نمی‌گرداند.

نکته ای مهم که می‌شود به آن اشاره کرد این است که اگر در موضوع مورد نظر خود بی اطلاع هستید، جای نگرانی نیست. اکثر مردم دانش محدودی در زمینه‌های خاصی دارند. سعی کنید از قانون سه کتاب یاد بگیرید، این قانون می‌گوید که اگر ۳ کتاب در یک موضوع خاص (مثلاً تنیس) بخوانید، از ۹۹٪ مردم در آن زمینه آگاه‌تر خواهید بود.

۲_ کتاب یا مقاله ای را با صدای بلند بخوانید.

خواندن مستمر یکی از بهترین ابزارها برای تبدیل شدن به یک سخنران عالی است. در واقع خواندن بیشتر می‌تواند باعث شود که در گفتار خود واضح‌تر و روان‌تر به نظر برسید. به علاوه، واژگان جدیدی را یاد می‌گیرید و در این فرآیند کتاب را بهتر درک می‌کنید. برخلاف مکالمات یا سخنرانی‌های گفتاری، متن نوشتاری ساختار بهتری برای یادگیری دارد، زیرا نویسندگان و ویراستاران با هم کار کرده‌اند تا متن را عاری از اشتباهات دستوری یا جملات ناخوشایند نگه دارند. خواندن کتاب‌ها با صدای بلند به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که در مکالمات روزمره راحت‌تر و روان‌تر صحبت کنید. این تمرین را حداقل یک بار در هفته (یا هر شب قبل از خواب) تکرار کنید: یک مکان ساکت پیدا کنید که در آن مزاحم کسی نشوید. کتابی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید، به یک صفحه تصادفی بروید و یا از جایی که آن را در گذشته رها کردید رفته و به خواندن ادامه دهید. صفحه را از ابتدا تا انتها با صدای بلند بخوانید.

به کلماتی که در تلفظ آن‌ها مشکل داشتید یا جملاتی که با صدای بلند ناهنجار به نظر می‌رسند توجه کنید. به سرعت یا کندی خواندن و لحن صدایتان توجه کنید. هم‌چنین می توانید در هنگام خواندن داستان، تغییر صدای خود را نیز تمرین کنید تا زیر و بمی و تغییر تن صدایتان را نیز تست کرده باشید.

۳_ با خودتان صحبت کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اینکه به‌عنوان یک گوینده پرقدرت بنظر برسید، این است که در خلوت با خودتان صحبت کنید. مردم اغلب کسانی را که با خود صحبت می‌کنند دیوانه می‌دانند، در حالی که در واقعیت، صحبت کردن با خودتان کاملا طبیعی است. دانشمندان دریافته‌اند که صحبت کردن با خودتان برای افزایش عملکرد شما و حل مسائل و مشکلات مفید است. می‌توانید از خودگویی با یا بدون آینه استفاده کنید. روانشناسان می‌گویند که صحبت کردن با خود در آینه می‌تواند به بیرونی کردن گفتگوی درونی شما و مرتب کردن افکارتان کمک کند.

همچنین قبل از رسیدن زمان یک سخنرانی و صحبتی مهم، تمرین کرده و افکار خود را مرتب کنید: به عنوان مثال، می‌توانید آنچه را که می‌خواهید به رئیس خود بگویید در حالی که در حال رانندگی در ماشین در مسیر کار خود هستید، تمرین کنید. برای جمع آوری افکار خود از بیان شفاهی آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید نکات کلیدی را که می‌خواهید در جلسه راجع به آن‌ها صحبت کنید تکرار کنید. به طور مشابه، قبل از یک سخنرانی بزرگ، خوب است که در اتاق خود قدم بزنید و متن سخنرانی را در ذهن خود یا با صدای بلند مرور کنید.

هر دو روش می‌توانند به طور هم افزایی برای بهبود مهارت های گفتاری شما موثر باشند. اما مهم‌ترین چیزی که در مورد خودگویی باید به خاطر بسپارید این است که تا حد امکان از صحبت منفی با خود، به خصوص قبل از یک رویداد ارتباطی مهم مانند یک جلسه، ارائه یا ناهار مهم، خودداری کنید.

۴_به صدای درونی خود گوش دهید و از قضاوت های منفی راجع به خود خودداری کنید.

افکار منفی هم‌چون:

“من احمق به نظر می‌رسم.”

“من برای سخنرانی در جمع بسیار نالایق هستم.”

“لحن و صدای من هنگام صحبت کردن با کسی بسیار بد است.”

جایگزینی خودگویی منفی با گزاره های مثبت نیاز به تمرین دارد. خودگویی انتقادی را با جملات تاکیدی مثبت جایگزین کنید و در مورد ساکت کردن منتقد درونی خود بیشتر بیاموزید تا بتوانید در گفتار خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

۵_ با بلندتر و آرام تر صحبت کردن، اعتماد به نفس بیشتری را نشان دهید.

صحبت کردن فقط به آنچه می‌گویید نیست، بلکه به نحوه بیان آن نیز مربوط می شود. برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر به هنگام صحبت کردن می‌توانیم سه کلید مهم داشته باشیم.
بلندتر صحبت کنید (اما فریاد نزنید): وقتی احساس عصبانیت می‌کنید، ممکن است به طور طبیعی بلندتر صحبت کنید. اما این مسئله می‌تواند یک حلقه بازخورد منفی ایجاد کند که باعث می‌شود اعتماد به نفس کمتری داشته باشید .در عوض، صدای خود را با صدای متوسطی که بر اساس اندازه اتاق و مخاطب تنظیم می‌کنید، قوی‌تر کنید.
کمتر صحبت کنید: تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که بلندتر و کمتر صحبت می‌کنند، مسلط‌تر و مقتدرتر بنظر می‌آیند. در واقع نیازی نیست صدای طبیعی خود را به طور کامل تغییر دهید. در عوض، صحبت کردن را در انتهای پایین محدوده خود تمرین کنید.
با سرعت نسبتاً سریع صحبت کنید: اگر خیلی آهسته صحبت کنید، ممکن است خسته کننده به نظر برسید. افرادی که در تمرکز کردن مشکل دارند، تمایلی به حفظ توجه بر صحبت‌های ما برای مدت طولانی ندارند. از سوی دیگر، اگر خیلی سریع صحبت کنید، ممکن است آزاردهنده یا درک آن دشوار به نظر برسد. مطالعات نشان داده است افرادی که با سرعت نسبتاً سریع (حدود ۱۹۵ کلمه در دقیقه) صحبت می‌کنند، باهوش‌تر، متقاعدکننده‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

۶_متن های صوتی و یا پادکست تهیه کنید.

اگر به کتابی علاقه‌مند هستید می‌توانید مطلبی از آن را با صدای خودتان ضبط کرده و این فایل را برای اطرافیان نزدیک و یا دوستان خود ارسال کنید. زمانی که شما در نظر می‌گیرید که کسی قرار است با دقت به سخنان شما گوش دهد در نحوه خواندن خود، بالا پایین بردن صدای خود، انتخاب لحنی متناسب با حال و هوای موضوع و … نکته سنجی بیشتری را از خود نشان می‌دهید و این به مرور به نحوه صحبت و سخنرانی کردن شما نیز تعمیم پیدا می‌کند.

۷_ تمرین تنفس داشته باشید.

تنفس مناسب در فن بیان اهمیت بسیاری دارد. وقتی نتوانید خوب نفس بکشید، نمی‌توانید خوب و کامل صحبت کنید. طبیعی است که در زمان یک سخنرانی مهم و یا صحبت کردن در حضور فردی مهم، به دلیل میزان اضطراب بالا احتمالا تنفس شما نیز بریده بریده شود، نتوانید کلمات را بدرستی ادا کنید و یا در تکمیل جملات خود با کندی روبرو شوید. بنابراین تمرین تکنیک تنفس خود برای ارائه یک سخنرانی و تقویت فن بیان بسیار پراهمیت می‌باشد.

طبق مراحل زیر می توانید به تمرین تنفس برای تقویت فن بیان بپردازید:

  • گام اول: در وضعیت راحتی بایستید به طوری که پاها از هم فاصله داشته و به زانوها و کمر فشاری وارد نشود. در این وضعیت صاف بودن ستون بدن، تعادل سر و رهاسازی ماهیچه‌ها را حفظ کنید.
  • گام دوم: تنفس دم و بازدم را با شمارش یک تا سه انجام دهید.
  • گام سوم: سعی کنید که شانه‌ها هنگام تنفس از همدیگر فاصله نگیرد. از طریق بینی خود نفس بکشید و از دهان خود هوا را خارج کنید. به صورت آگاهانه تنفس خود را تا پر شدن انتهای شش‌ها ادامه دهید.
  • گام چهارم: کف دست خود را در مقابل شکم خود قرار دهید تا حرکت آن احساس شود. هنگام خارج کردن هوا، به آرامی به دست خود فشار بیاورید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط