طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس اقتصاد

خواندن این مطلب
7 دقیقه

زمان میبرد!

درس اقتصاد یکی از دروس اختصاصی پایه دهم انسانی است که شامل مطالب حفظی، مفهومی و مسائل عددی است و امتحان نهایی اقتصاد نقش مهمی در سابقه تحصیلی داوطلبان و موفقیت در کنکور دارد بنابراین آگاهی از روش مطالعه اصولی این درس بسیار اهمیت دارد. در این مقاله به بررسی روش‌های مطالعه درس اقتصاد میپردازیم.

در این مقاله میخونیم:

بهترین روش مطالعه اقتصاد برای امتحان نهایی

همانطور که گفته شد درس اقتصاد شامل سه بخش حفظی، مفهومی و مسائل است و برای مطالعه هر بخش استراتژی خاصی وجود دارد:

روش مطالعه بخش حفظی اقتصاد

مرحله اول:

مرحله خواندن روزنامه وار است یعنی ابتدا یکبار متن پاراگراف را با سرعت بالا مطالعه میکنید هدف ما از این مرحله آنالیز متن و فهمیدن کلیات موضوع پاراگراف است.

مرحله دوم:

خواندن با دقت است در این مرحله به خوبی متن را مطالعه کنید و در متن درس عمیق شوید در این مرحله نکات مهم و کلمات کلیدی را هایلایت کنید.

مرحله سوم:

بعد از خواندن هر پاراگراف کتاب را ببندید و سعی کنید مطالبی که خواندید را به خاطر بیاورید.

مرحله چهارم:

مرحله آخر مرحله مرور و تکرار است که بهتر است با فواصل زمانی منظم مطالب خوانده شده را تکرار کنید مثلا هر سه روز یکبار موارد هایلایت شده و نکات مهم را مرور کنید.

روش مطالعه بخش مفهومی اقتصاد

این بخش سهم زیادی در سوالات امتحان نهایی اقتصاد دارد پس برای مطالعه بخش های مفهومی اقتصاد باید به خوبی متن کتاب را مطالعه کنید و مفهوم مطالب را عمیقا درک کنید، تکرار و تمرین، خلاصه نویسی و روش مطالعه learn to learn (از یادگیری تا یاددهی) به شما کمک میکند تا فهم بهتری از تعاریف مفهومی کتاب داشته باشید.

در این روش بعد از مطالعه بخشی از کتاب مفهوم اصلی متن و آنچه از آن بخش یادگرفتید را برای خود توضیح دهید و یا روی یک کاغذ یادداشت کنید درنهایت با مفهوم اصلی کتاب مقایسه کنید. برای خلاصه نویسی این بخش می توانید مفاهیم اصلی را با تعریف مختصر توضیح دهید و برای هر مفهوم مثال واضح بزنید.

روش مطالعه مسائل عددی اقتصاد

بخش دیگری از مطالب اقتصاد به مسائل عددی، بررسی تصاویر، جدول‌ها و نمودارها مربوط است که شامل مطالب مرتبط با (محاسبه ارزش افزوده، نرخ اشتغال و بیکاری، عرضه و تقاضا، محاسبه مالیات، استهلاک درآمد ملی، مباحث مرتبط به درآمد و سود و زیان، محاسبه دهک‌ها) است و حدود ۴ نمره امتحان نهایی اقتصاد به سوالات این قسمت اختصاص دارد، در ادامه به گام های روش مطالعه اصولی این بخش اشاره شده است.   

گام اول:

برای مطالعه این بخش ابتدا باید مطالب حفظی و مفهومی کتاب را به خوبی بخوانید، فرمول‌ها را به خاطر بسپارید و درک درستی از مفهوم آن‌ها داشته باشید.

گام دوم:

در مرحله بعد با حل نمونه سوال سعی کنید کاربرد فرمول‌ها را در مسئله یادبگیرید؛در این مرحله به خوبی روی تمارین کتاب مسلط شوید، برای تسلط بیشتر می توانید از کتاب‌های کمک درسی و جزوه معلمتان کمک بگیرید.

گام سوم:

برای تکرار و تثبیت مطالب و آشنایی با تیپ‌های مختلف سوالات، نمونه سوال امتحانی حل کنید.

بارم بندی درس اقتصاد برای امتحان

بارم بندی درس اقتصاد برای امتحان نهایی

قبل از شروع مطالعه برای امتحان نهایی اقتصاد پیشنهاد ما این است که بارم بندی اقتصاد را بررسی کرده و از مطالب مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید. این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید.

بارم بندی درس اقتصاد پایه دهم انسانی

بارم بندی درس اقتصاد دهم

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس اقتصاد شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب اقتصاد دهم می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس اقتصاد، روی لینک زیر کلیک کنید:

آیا برای درس اقتصاد می‌توان خلاصه نویسی کرد؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر دانش آموزی پیش بیاید این است که آیا میتوان درس اقتصاد را نیز مانند سایر دروس، خلاصه نویسی کرد؟

خلاصه نویسی یکی از روش‌هایی است که یادگیری و مرور و یادآوری اطلاعات را برای شما راحت تر می‌کند، اما با توجه به ماهیت متفاوت مطالب، شیوه خلاصه نویسی آن‌ها هم متفاوت است. به طور مثال بخش های حفظی نیاز به نوشتن خلاصه ندارند فقط حین مطالعه این قسمت بهتر است نکات مهم را هایلایت کرده و آنها را مرور کنید.

 برای خلاصه نویسی بخش های مفهومی می توانید تعاریف مهم را لیست کنید و مفهوم آنها را بنویسید و برای هر یک مثال واضح بزنید با این کار می توانید یک واژه نامه از مفاهیم مهم داشته باشید و برای مرحله دوره به راحتی آنها را مرور کنید.

و مسئله های عددی و فعالیت ها را بهتر است تیپ بندی کنید و به صورت نمودار درختی برای هر تیپ یک مثال بزنید تا با حل کردن مثال بتوانید نکات هر تیپ را مرور کنید.

 

 

چگونه امتحان نهایی اقتصاد را ۲۰ بگیریم؟

برای امتحان نهایی اقتصاد منبع اصلی ما کتاب درسی اقتصاد است لذا جهت کسب نمره ۲۰ در امتحان نهایی اقتصاد باید به خوبی روی تمام قسمت های حفظی-مفهومی و مسائل عددی مسلط شوید به این منظور با استفاده از روش هایی که پیش تر اشاره کردیم همه بخش‌های کتاب را مطالعه کنید و با یک برنامه ریزی منظم به تکرار و مرور مطالب بپردازید. و در آخر برای تسلط بیشتر نمونه سوالات امتحانی را تحلیل و بررسی کنید.  

نمونه سوال امتحان نهایی اقتصاد

نمونه سوال امتحان نهایی اقتصاد

ما برای شما سوالات امتحان نهایی اقتصاد را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما قبل از امتحان نهایی اقتصاد آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود نمونه سوالات امتحانی پایه دهم، روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی اقتصاد با پاسخنامه ” کلیک کنید.

استفاده از ماشین حساب در امتحان نهایی اقتصاد مجاز است ؟

تا سال گذشته استفاده از ماشین حساب در امتحان نهایی اقتصاد غیر مجاز بود ولی خبر خوب این است که امسال می‌توانید از یک ماشین حساب معمولی در جلسه امتحان استفاده کنید.

روش مطالعه اقتصاد در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی اقتصاد قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید (بالاتر برای شما قرار داده شد) با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید. بعد از آن با توجه به مراحلی که پیش‌تر گفته شد مطالب را مرور کرده خلاصه نویسی‌هایتان را بررسی کنید و به خوبی بر متن کتاب مسلط شوید.

 

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید