طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس تاریخ

خواندن این مطلب
10 دقیقه

زمان میبرد!

شاید بارها این عبارت به گوش شما رسیده باشد که « تاریخ تکرار می‌شه!» بنابراین مطالعه رویدادهای گذشته و علم تاریخ به ما کمک می کند تا برای آینده بهتر تصمیم بگیریم؛ علاوه بر این درس تاریخ یکی از دروس اصلی رشته انسانی است که نه تنها در امتحان نهایی تاریخ و ایجاد سابقه تحصیلی دانش‌آموزان اهمیت داشته بلکه تاریخ به همراه جغرافی در کنکور انسانی ضریب ۵ داشته و اهمیت زیادی برای متقاضیان دارد لذا یادگیری روش مطالعه اصولی تاریخ اهمیت زیادی دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

در این مقاله میخونیم:

روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی

بهترین روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی روش پاراگراف خوانی است که شامل مراحل زیر است:

مرحله اول : بررسی کلی متن!

در مرحله اول مطالعه تاریخ، ابتدا تیتر های هر درس را بخوانید و درباره آنها فکر کنید با اینکار متوجه موضوع کلی درس می شوید و در جریان کلیات متن قرار میگیرید. بعد از مطالعه تیترها متن درس را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنید توجه داشته باشید که مطالعه در این مرحله نباید زمان زیادی را از شما بگیرد، همانطور که گفته شد هدف اصلی این مرحله آشنایی شما با موضوع کلی متن درس است به طوریکه ذهن شما برای یادگیری مطالب آماده شود.

مرحله دوم: تسلط بر متن!

در مرحله دوم به صورت دقیق متن کتاب درسی را مطالعه کنید و روی متن کتاب مسلط شوید در هنگام مطالعه متن به رویداد های مهم ، زمان آنها، علت آنها را توجه کنید و به خاطر بسپارید سعی کنید زمینه رویدادها را درک کرده و تجزیه و تحلیل کنید و از متن کتاب سوال طراحی کنید، در این صورت راحت تر در خاطرتان ثبت می شود. هدف اصلی کتاب درسی تاریخ تقویت مهارت کاوشگری شما است پس صرفا به حفظ کردن مطالب بسنده نکرده و از دید یک تاریخ شناس رویداد ها را تحلیل و بررسی کنید.

در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم نکات مهم درس را هایلات کرده و به صورت خلاصه نویسی یادداشت کنید.

مرحله سوم: مرور آنچه گذشت!

مرحله سوم مرحله دوره و تکرار مطالب برای تثبیت یادگری شما است. پس بعد از مطالعه مرحله دوم کتاب را بسته و آنچه که از متن درس یادگرفتید برای خودتان توضیح دهید اینکار به شما کمک می‌کند تا هم کاملا مطالب را یادبگیرید و هم متوجه ضعف خود بشوید بطوریکه اگر توضیحات شما شامل همه گفته‌های کتاب باشد روی متن درس تسلط دارید ولی اگر بخشی را نمی‌توانید توضیح دهید یا از قلم انداخته اید نیاز است مجددا به کتاب مراجعه کرده و مرحله دوم را تکرار کنید.

روش خلاصه نویسی درس تاریخ

خلاصه نویسی درس تاریخ یکی از روش هایی است که می توانید تاریخ را به خوبی یادبگیرید و در زمان امتحان به خاطر بیاورید لذا پیشنهاد ما این است که در زمان مطالعه متن کتاب موارد مهم از قبیل رویداد های مهم، علت و معلول آنها، زمان حوادث و اشخاص تاریخ ساز را به صورت نمودار درختی خلاصه نویسی کنید تا دسترسی شما به مطالب، در مرحله دوره راحت تر و سریع تر باشد .

چگونه امتحان نهایی تاریخ را ۲۰ بشویم؟

سوالات امتحان نهایی تاریخ متنوع بوده و به اشکال مختلفی طرح می ‌شود پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه درس تاریخ، جزئیات بارم بندی امتحان نهایی تاریخ را حتما بررسی کنید.

اولین مدل، سوالات یادآوری متن است که به صورت سوالات جای خالی، جورکردنی، چهارگزینه‌ای و صحیح و غلط طراحی شده و لازمه موفقیت شما در این سوالات تسلط بر متن کتاب درسی تاریخ است بنابراین در هنگام مطالعه حتما کلمات کلیدی و نکات مهم را هایلایت کنید.

مدل دوم سوالات تعریفی است که در این سوالات تعریف اصطلاحات و مفاهیم مهم را از شما می‌خواهد لذا لازم است شما به خوبی مفاهیم مهم را درک کرده تا بتوانید در امتحان توضیح دهید.

مدل دیگری که در امتحان نهایی از شما سوال خواهد شد مقایسه رویداد های تاریخی و بررسی علت و معلول آنها است پس درک درست شما از رویدادهای مختلف به جواب دادن این نوع سوالات کمک می‌کند.

سوالات اظهار نظر و قضاوت درباره شخصیت های مهم و رویدادهای تاریخی هم نوع دیگری از سوالات امتحان نهایی تاریخ است. بنابراین برای ۲۰ گرفتن در امتحان نهایی تاریخ با استفاده از روش‌هایی که پیش تر گفتیم پیش بروید و روی متن کتاب مسلط شوید.

بارم بندی درس تاریخ برای امتحان

قبل از شروع مطالعه برای امتحان نهایی تاریخ پیشنهاد ما این است که بارم بندی درس تاریخ دهم، تاریخ یازدهم و تاریخ دوازدهم را بررسی کرده و از مطالب مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید. این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید.

بارم بندی درس تاریخ در امتحان

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس تاریخ شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب تاریخ می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس تاریخ، روی لینک متناسب با پایه تحصیلی خود کلیک کنید:

بارم بندی درس تاریخ دوازدهم

بارم بندی تاریخ دوازدهم انسانی

بارم بندی درس تاریخ یازدهم

بارم بندی تاریخ یادهم انسانی

بارم بندی درس تاریخ دهم

بارم بندی تاریخ دهم انسانی

روش مطالعه تاریخ در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی تاریخ قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید. پس از آن مراحل مطالعه تاریخ را با سرعت بیشتری طی کنید و در نهایت به مطالعه‌ی خلاصه نویسی ها و نکته‌های خود بپردازید.

نمونه سوال امتحانی تاریخ

نمونه سوال امتحان نهایی تاریخ

ما برای شما سوالات امتحان نهایی تاریخ سال های اخیر و امتحان شبه نهایی تاریخ سال ۱۴۰۳ را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما قبل از امتحان نهایی تاریخ آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی تاریخ با پاسخنامه ” کلیک کنید.

 

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی تاریخ با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

روش مطالعه تاریخ دهم

کتاب تاریخ دهم شامل سه بخش است، فصل اول تاریخ شناسی است به صورتی که محتوای این فصل به شما کمک می‌کند که به سوالاتی مثل تاریخ چگونه نوشته می شود و منابع و مآخذ تاریخ چیست پی می‌برید.

فصل دوم به تاریخ جهان و فصل سوم به تاریخ ایران در دوره باستان اشاره دارد هدف اصلی کتاب تاریخ تقویت مهارت کاوشگری شماست لذا سعی کنید که مطالب فصل اول را با فصول دوم و سوم ارتباط دهید. انتظار می رود بدانید چرا اشیا و آثار باستانی، ارزشمند و برای شناخت گذشته مفید است، همچنین انتظار می رود که علل و نتایج رویدادهای مهم تاریخی که در کتاب اشاره شده است را شرح دهید و نقش شخصیت‌های مهم تاریخی را بدانید. توصیه میکنیم به «فعالیت های کتاب» و «پرسش های نمونه» انتهای هر درس توجه کنید. بخش های «یک توضیح» و «بررسی و شواهد مدارک» صرفا برای مطالعه در کلاس درسی بوده و در امتحان نهایی مورد سوال قرار نمی‌گیرد.

روش مطالعه تاریخ یازدهم

کتاب تاریخ یازدهم ادامه کتاب تاریخ دهم است و به تاریخ دوران اسلامی اختصاص دارد و شامل مهمترین رویدادها و تحولات تاریخ ایران و اسلام از بعثت پیامبر اکرم تا پایان حکومت صفوی است این دوره از تاریخ ایران، با قرون وسطا و عصر جدید در تاریخ اروپا مقارن است. از این رو، در دو درس پایانی کتاب، رویدادها و تحوالت مهم سرزمینهای اروپایی در قرون وسطا و عصر جدید، بررسی و تحلیل میشود.

هدف اصلی این کتاب حفظ کردن کلمه به کلمه متن نیست بلکه از شما انتظار می رود که با تقویت مهارت کاوشگری به بررسی علت و معلول رویدادهای تاریخی و نقش شخصیت های مهم مانند پیامبراکرم (ص)، امام علی (ع)، خواجه نصیرالدین طوسی و شاه اسماعیل صفوی بپردازید و نقش و اهمیت منابع مکتوب و غیر مکتوب در بررسی و شناخت تاریخ اسلام و ایران در دوره اسلامی را بدانید و در نهایت بتوانید رویداد های تاریخی را تحلیل کنید.  توصیه میکنیم به «فعالیت های کتاب» و «پرسش های نمونه» انتهای هر درس توجه کنید.

بخش های «بیشتر بدانیم» و «بررسی و شواهد مدارک» صرفا برای مطالعه در کلاس درسی بوده و در امتحان نهایی مورد سوال قرار نمی‌گیرد. و حفظ کردن اطلاعات مندرج در جدول ها و اشکال لازم از اهداف کتاب نبوده و صرفا تحلیل این اطلاعات مورد سوال قرار می‌گیرد.

روش مطالعه تاریخ دوازدهم

محتوا و مطالب کتاب تاریخ دوازدهم اختصاص به دوره معاصر تاریخ ایران و جهان دارد و مطالعه و کاوش در تاریخ معاصر از اهمیت و جذابیت خاصی برخوردار است. بسیاری از اتفاقات تاریخ معاصر مانند مواجه سیاسی ــ نظامی و روابط علمی و فرهنگی ایران با کشورهای غربی، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، موضوعی زنده و مسئله امروزه زندگی ماست علاوه بر آن منابع و مآخذ مطالعه در تاریخ معاصر به مراتب از سایر دوره‌ها، متنوع‌تر و در دسترس‌پذیرتر است و این امکان برای شما وجود دارد که به راحتی درباره موضوع مورد علاقه خویش در تاریخ معاصر کاوش کنید.

هدف اصلی کتاب تاریخ حفظ کردن کلمه به کلمه متن نیست بلکه از شما انتظار می رود که با تقویت مهارت کاوشگری به بررسی علت و معلول رویدادهای تاریخی و نقش شخصیت های مهم بپردازید. توصیه می کنیم به «فعالیت های کتاب» و «پرسش های نمونه» انتهای هر درس توجه کنید. بخش های «بیشتر بدانیم» و « بررسی و شواهد مدارک » صرفا برای مطالعه در کلاس درسی بوده و در امتحان نهایی مورد سوال قرار نمی‌گیرد. و حفظ کردن اطلاعات مندرج در جدول ها و اشکال لازم از اهداف کتاب نبوده و صرفا تحلیل این اطلاعات مورد سوال قرار می‌گیرد.

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید