طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس جغرافی

خواندن این مطلب
8 دقیقه

زمان میبرد!

جغرافی یکی از دروس اصلی و تخصصی رشته علوم انسانی بوه که ماهیتی حفظی – تحلیلی دارد. جغرافی ضریب بالایی داشته و در ایجاد سابقه تحصیلی و کنکور داوطلبان این رشته تاثیر بسزایی دارد لذا یادگیری روش مطالعه اصولی جغرافی می تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا نمره خوبی از این درس بگیرند. 

در این مقاله میخونیم:

روش مطالعه جغرافی برای امتحان نهایی

مسیر مطالعه جغرافی سه گام کلی داشته که در ادامه به آن می پردازیم.

گام اول: پیشخوانی

در ابتدای مسیر، تیترهای هر درس را بررسی کنید و درباره آنها فکر کنید بعد از بررسی تیترها متن کتاب را به صورت روزنامه وار و تورق سریع مطالعه کنید هدف از این مرحله این است که با کلیات و اصل مطلب هر درس آشنا شوید و ذهن شما برای یادگیری درس آماده شود بنابراین این مرحله نباید زمان زیادی را از شما بگیرد.

گام دوم: بررسی متن کتاب

بعد از آشنایی با موضوع اصلی هر درسی و کلیات متن به بررسی و مطالعه دقیق متن هر پاراگراف بپردازید. در این هنگام نکات مهم وکلمات کلیدی هر درس را با هایلایت مشخص کرده و متن را خلاصه نویسی کنید. نکته ای که در این مرحله اهمیت دارد این است که حفظ کردن جغرافی به تنهایی کافی نبوده و لازم است مفاهیم جغرافی را به صورت تحلیلی بخوانید لذا از متن سوال طراحی کرده و برای یکسری از مطالب دنبال چرایی و دلیل باشید در نهایت به دلایل آن فکر کنید. در گام دوم به فعالیت‌های کتاب توجه کرده و آنها را به خوبی بررسی کنید.

گام سوم: : تثبیت مطالب

بعد از مطالعه و تسلط بر متن هر پاراگراف، کتاب را ببندید و سعی کنید مطالبی را که خواندید به خاطر آورده و برای خودتان توضیح دهید اینکار به شما کمک می‌کند تا هم کاملا مطالب را یادبگیرید و هم متوجه ضعف خود بشوید بطوریکه اگر توضیحات شما شامل همه گفته‌های کتاب باشد روی متن درس تسلط دارید ولی اگر بخشی را نمی‌توانید توضیح دهید یا از قلم انداخته اید نیاز است مجددا به کتاب مراجعه کرده و مرحله دوم را تکرار کنید.

چگونه امتحان نهایی جغرافی را ۲۰ بگیریم؟

منبع اصلی امتحان نهایی جغرافی کتاب درسی است لذا برای کسب نمره مطلوب این درس به خوبی متن کتاب را خوانده و با روش‌هایی که اشاره کردیم روی متن درس مسلط شوید.

با توجه به بارم بندی، در امتحان نهایی جغرافیا از دروس ترم اول ۵ نمره طراحی شده که به صورت سوالات استنباطی و تحلیلی مطرح می‌شود پس برای گرفتن نمره ۲۰ حفظ کردن مطالب جغرافی به تنهایی کافی نبوده و لازم است مفاهیم را به خوبی یاد بگیرید و درک کنید.

در هنگام مطالعه به فعالیت‌ها، جدول‌ها و تصاویر کتاب توجه کنید بطوریکه مطالب کتاب را با جدول‌ها و تصاویر مرتبط کنید.

مرور و تکرار مطالب یکی از مهم ترین نکات برای کسب نمره ۲۰ در امتحان نهایی جغرافی است بنابراین توصیه می‌کنیم در فواصل زمانی مشخص حتما برنامه دوره و مرور برای خود داشته باشید.

بارم بندی درس جغرافی

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس جغرافی شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب جغرافی می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس جغرافی، روی آن کلیک کنید.

بارم بندی درس جغرافی دهم

بارم بندی جغرافی دهم

بارم بندی درس جغرافی یازدهم

بارم بندی جغرافی یازدهم انسانی

بارم بندی درس جغرافی دوازدهم

بارم بندی جغرافی دوازدهم انسانی

روش مطالعه جغرافی در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی جغرافی قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید. پس از آن مراحل مطالعه جغرافی را با سرعت بیشتری طی کنید و در نهایت به مطالعه‌ی خلاصه نویسی ها و نکته‌های خود بپردازید.

نمونه سوال امتحانی جغرافی

نمونه سوال امتحانی جغرافی

ما برای شما نمونه سوالات امتحان نهایی جغرافیا دوازدهم انسانی سال های اخیر را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما قبل از امتحان نهایی درس جغرافی آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحانی آشنا شوید. برای دانلود ” نمونه سوال جغرافی با پاسخ ” روی آن کلیک کنید.

 

همچنین برای دریافت نمونه سوالات امتحانی سایر دروس برای پایه های دهم، یازدهم، دوازدهم، میتوانید از لینک زیر اقدام به دانلود نمایید.

روش مطالعه جغرافی دهم

کتاب جغرافی پایه دهم، کتاب مشترک همه رشته‌ها است و مطالب مرتبط با جغرافیای ایران است که در قالب ۳ فصل و ۱۰ درس طراحی شده است. فصل اول شامل آشنایی با ماهیت دانش جغرافیا و چگونگی روش مطالعه آن میباشد. در فصل دوم با ویژگیهای جغرافیایی طبیعی ایران آشنا میشویم و در فصل سوم با ویژگی های جغرافیایی انسانی ایران آشنا میشویم.

برای خواندن جغرافی پایه دهم ابتدا بارم بندی پایه خود را بررسی کرده و بعد طبق اهمیت دروس و میزان بارم هر درس برای مطالعه برنامه ریزی کنید به طوریکه که دروس مهم تر را در اولویت برنامه خود قرار دهید و سپس با روش‌هایی که گفته شد به مطالعه بپردازید.

هنگام مطالعه کتاب به فعالیت‌ها، جدول‌ها، تصاویر و پرسش‌های متن توجه کنید. لازم به ذکر است که از بخش‌های «بیشتر بدانیم» ، «برای مطالعه» و « واژه‌نامه آخر کتاب» در امتحان نهایی سوال طراحی نمی‌شود. در آخر توصیه می‌کنیم برای تسلط بیشتر به بررسی نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته بپردازید.

روش مطالعه جغرافی یازدهم

کتاب جغرافیای پایه یازدهم شامل ۴ فصل و ۱۱ درس است که بیشتر محتوای آن به جغرافیای عمومی و جهانی اختصاص دارد.

برای خواندن جغرافی پایه یازدهم بعد از بررسی جدول بارم بندی از فصلی شروع کنید که بارم و اهمیت بیشتری دارد در ادامه با روش‌های گفته شده متن کتاب را به خوبی مطالعه کنید برای اینکه متوجه شوید به خوبی به اهداف کتاب رسیدید سعی کنید به سوالاتی که ابتدای هر درس آمده است پاسخ دهید. هنگام مطالعه کتاب به فعالیت‌ها، جدول‌ها، تصاویر و پرسش‌های متن توجه کنید.

لازم به ذکر است که از بخش‌های «مطالعه موردی»، «بیشتر بدانیم» ، «مطالعه برای انجام فعالیت»، « زیر نویس عکس‌ها و نقشه‌ها» و « واژه‌نامه آخر کتاب» در امتحان نهایی سوال طراحی نمی‌شود. در آخر توصیه می‌کنیم برای تسلط بیشتر به بررسی نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته بپردازید.

روش مطالعه جغرافی دوازدهم

کتاب جغرافیای پایه دوازدهم شامل ۳ فصل و ۶ درس است. که موضوعات این کتاب پیوند نزدیکی یا زندگی انسان دارد. در فصل اول، موضوع سکونتگاه‌های روستایی و شهری به‌ عنوان کانون تمرکز زندگی و فعالیت‌های جوامع انسانی مطرح میشود. فصل دوم به موضوع شبکه‌های حمل‌ونقل و ارتباط بین کانون‌های روستایی و شهری اختصاص دارد که عامل ادامة حیات و فعالیت‌های اقتصادی است.

سکونتگاه‌های انسانی و شبکه‌های حمل‌ونقل همواره در معرض تهدید انواع مخاطرات طبیعی هستند و الزم است در پیشگیری و مقابله با این مخاطرات، مدیریت شود. پس، در فصل سوم موضوع مخاطرات طبیعی و مدیریت آنها مطرح شده است. برای مطالعه جغرافیای پایه دوازدهم ابتدا بارم بندی پایه خود را بررسی کرده و بعد به ترتیب اهمیت بارم پیش بروید به طوریکه دروس مهم‌تر که بارم بیشتری دارد را در اولویت مطالعه خود قرار دهید. در ادامه با توجه به روش‌ مطالعه جغرافی که پیش تر اشاره شد روی کتاب درسی مسلط شوید. هنگام مطالعه کتاب به فعالیت‌ها، جدول‌ها، تصاویر و پرسش‌های متن توجه کنید.

لازم به ذکر است که از بخش‌های «مطالعه موردی»، «بیشتر بدانیم» ، «مطالعه برای انجام فعالیت»، « زیر نویس عکس‌ها و نقشه‌ها» و « واژه‌نامه آخر کتاب» در امتحان نهایی سوال طراحی نمی‌شود. در آخر توصیه می‌کنیم برای تسلط بیشتر به بررسی نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته بپردازید.

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید