طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس حسابان

خواندن این مطلب
8 دقیقه

زمان میبرد!

حسابان جزو دروس تخصصی و پر اهمیت دانش‌آموزان رشته ریاضی است و تاثیر زیادی در سابقه تحصیلی و کنکور داوطلبان این رشته دارد ولی موفقیت در امتحان نهایی درس حسابان نیازمند به دانستن روش مطالعه اصولی و دقیق حسابان است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

در این مقاله میخونیم:

روش مطالعه حسابان برای امتحان نهایی

روش مطالعه درس ریاضی ویژه دانش آموزان رشته ریاضی در ادامه برای شما آورده شده است.

قبل از شروع بحث اصول مطالعه توصیه میکنیم که ماهیت حسابان که درسی مفهومی_محاسباتی است را در نظر گرفته، حسابان را به صورت مفهومی مطالعه کنید و آن را حفظ نکنید.

اصل اول: بررسی کتاب درسی

منبع اصلی ما برای امتحان نهایی حسابان کتاب درسی است اما برای شروع مطالعه توصیه می کنیم ابتدا جزوه دبیر خود را مطالعه کرده و به حل کردن تمارین جزوه بپردازید زیرا گاهی استاد پیش نیاز‌های لازم برای جا انداختن یک مبحث را در نظر گرفته و در جزوه اشاره کرده و با خواندن آن تمام مطالب لازم یادآوری می‌شود سپس با مطالعه دقیق فعالیت ها و کار در کلاس‌های کتاب ادامه دهید.

در این مرحله ابتدا متن فعالیت ‌ها را بخوانید و گام به گام روش حل مسائل را به روش کتاب یادبگیرید، کار در کلاس‌ها را حل کرده و فرمول ها و نکات مهم را برای خودتان خلاصه نویسی کنید. سعی کنید فرمول‌ها را برای خودتان اثبات کرده و بعد به خاطر بسپارید اینکار به شما کمک میکند تا هم بتوانید از فرمول ها به خوبی استفاده کنید و هم در جلسه امتحان با وجود استرس آنها را به خاطر بیاورید.

بعد از تسلط بر فعالیت‌ها، کاردرکلاس‌ها، فرمول‌های هر درس به تحلیل تمارین کتاب بپردازید در این فرایند سوالاتی که برای شما دشوار بود یا در حل آنها اشکال داشتید را با هایلایت مشخص کرده تا در مرحله دوره بتوانید راحت تر آنها را مرور کنید.

اصل دوم: تمرین، تکرار، تسلط

مهم ترین اصل در مطالعه دروس مفهومی مثل حسابان تمرین و تکرار مستمر و با برنامه ریزی است علاوه بر آن  نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این است که تمارین ریاضی حل کردنی هستند نه حفظ کردنی پس راه حل‌ها را به صورت مفهومی یادگرفته و آنها را حفظ نکنید در ضمن بعد از مطالعه کامل کتاب درسی نمونه سوال حل کنید و با تمرین و تکرار مطالب را تثبیت کنید. برای حل نمونه سوال می توانید از کتب کمک درسی و نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته کمک بگیرید.

اصل سوم: برنامه ریزی دقیق!

با توجه به حجم بالای مطالب حسابان یکی دیگر از نکات مهم مطالعه این درس داشتن برنامه ریزی دقیق و اصولی است که تمام بخش های کتاب را در بر بگیرد. لذا توصیه می شود قبل از شروع مطالعه حتما با بررسی بارم بندی و در نظر گرفتن اولویت‌ها به تدوین برنامه بپردازید.

اصل چهارم: افزایش دقت!

در حل سوالات حسابان دقت اهمیت زیادی دارد به طوریکه اغلب دانش‌آموزان علیرغم دانستن راه حل درست، به جواب اشتباه می رسند و نمی‌توانند مسئله را به درستی حل کنند. در انتهای مقاله راه حل هایی برای افزایش دقت در ریاضی برای شما آورده شده است.

اصل پنجم: خلاصه نویسی

خلاصه نویسی یکی از روش های موثر در یادگیری و یادآوری اطلاعات است لذا برای مرور و دوره بهتر و سریع تر، سوالات را تیپ‌ بندی کرده آن ها را لیست کنید و برای هر تیپ یک مثال بزنید.

 

بارم بندی درس ریاضی و حسابان رشته ریاضی برای امتحان

قبل از شروع مطالعه برای امتحان نهایی حسابان پیشنهاد ما این است که بارم بندی درس ریاضی دهم رشته ریاضی، حسابان یازدهم و حسابان دوازدهم را بررسی کرده و از مطالب مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید. این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید.

بارم بندی درس ریاضی و حسابان

بارم بندی درس حسابان پایه دوازدهم رشته ریاضی

بارم بندی حسابان دوازدهم

بارم بندی درس حسابان پایه یازدهم رشته ریاضی

بارم بندی حسابان یازدهم

بارم بندی درس ریاضی پایه دهم رشته ریاضی

بارم بندی ریاضی دهم

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس حسابان گروه ریاضی شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب ریاضی می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس ریاضی، روی لینک متناسب با پایه تحصیلی خود کلیک کنید:

راه حل افزایش دقت در ریاضی

راه حل هایی برای افزایش دقت در ریاضی

تمرین حل کنید:

همانطور که گفته شد تکرار و تمرین باعث افزایش تسلط شما می‌شود و هر چقدر تسلط شما زیاد شود دقتتان هم بیشتر می‌شود. حل تمرینات ریاضی را به دو بخش آموزشی و آزمایشی طبقه بندی کنید. تمرینات آموزشی را برای یادگیری مطالب حل کنید و تمرینات آزمایشی را برای تسلط و تثبیت آموخته ها استفاده کنید.

 

مدیریت زمان:

مدیریت زمان یکی از اصل های ارتقای دقت و عملکرد شما در امتحانات است. پس هنگام حل تمرین و آمادگی قبل امتحان تایم بگیرید و تمرین ها را زمان‌دار حل کنید. زیرا طبق اصل پارکینسون مغز به اندازه زمانی که برای کاری در نظر گرفته می شود، کار را طول می دهد بنابراین با در نظر گرفتن تایم مشخص می توانید زمانتان را مدیریت کنید.

 

 

تمیز بنویسید:

یکی دیگر از راه های ارتقای دقت شما این است که سعی کنید پاسخ هایتان را تمیز و مرتب بنویسید. راه حل مسئله را مرحله به مرحله و گام به گام یادداشت کرده و تمام محاسبات را روی کاغذ بیاورید.

 

خواب کافی:

خستگی و کمبود خواب از دیگر عوامل بی دقتی است لذا توصیه می‌کنیم که شب قبل امتحان خوب کافی داشته باشید.

 

دوره و بررسی مجدد راه حل ها:

بعد از جواب دادن به سوالات امتحان ، پاسخ های خود را بررسی و بازبینی کنید اینکار به شما کمک می‌کند تا به بی دقتی‌های خود آگاه شوید.

 

کنترل هیجانات و مدیریت استرس:

استرس یکی از عوامل اصلی بی دقتی است لذا با یادگیری مهارت‌های مدیریت استرس و کنترل هیجانات می‌توانید دقت خود را بالا ببرید. برای یادگرفتن مهارتهای مدیریت استرس میتوانید از مشاورین با تجربه مجموعه ما کمک بگیرید.

چگونه امتحان ریاضی را ۲۰ بگیریم؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم منبع اصلی برای امتحان نهایی حسابان کتاب درسی است پس به خوبی و با در نظرگرفتن اصول مطالعه حسابان بر مطالب کتاب مسلط شوید و در نظر داشته باشید که راه حل‌های شما باید گام به گام مانند فعالیت‌ها و نزدیک به راه حل‌های کتاب باشد؛ فراموش نکنید که طراح سوال برای هر قسمت از راه حل بارم مشخصی در نظر گرفته و اگر قسمتی را ننویسید بارم آن به شما تعلق نمی‌گیرد.

قبل از جواب دادن به سوالات امتحان نهایی حسابان، آنها را چند بار بخوانید و با دقت و تمرکز پاسخ‌هایتان را بنویسید.

در امتحان نهایی وقت کافی برای حل سوالات وجود دارد پس نیاز به عجله کردن نیست با آرامش و دقت سوالات را حل کنید؛ سعی کنید راه حل سوالات را مرتب و تمیز در برگه بنویسید اینکار هم دقت شما را بالا میبرد و هم باعث می‌شود مصحح امتحان برگه شما را بهتر تصحیح کند.

روش مطالعه حسابان در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی حسابان قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید. البته توصیه ما این است که مطالعه حسابان را برای شب امتحان نگذارید و در شب قبل امتحان با روش هایی که گفته شد به بررسی نمونه سوالات و دوره مطالب بپردازید.

نمونه سوال درس حسابان

ما برای شما سوالات امتحان نهایی حسابان سال های اخیر و امتحان شبه نهایی حسابان سال ۱۴۰۳ را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما قبل از امتحان نهایی ریاضی آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی حسابان با پاسخنامه ” کلیک کنید.

 

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی ریاضی و حسابان با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید