طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس دینی

خواندن این مطلب
9 دقیقه

زمان میبرد!

این روزها دغدغه اکثر دانش آموزان موفقیت در امتحانات نهایی است و با توجه به اینکه دروس عمومی خصوصا درس دینی سهم زیادی در سابقه تحصیلی دارد، کسب نمره خوب در امتحان نهایی دین و زندگی این درس میتواند به شدت به شما کمک کند تا به اهدافتان نزدیک تر شوید.

با ما همراه باشید تا هر آنچه برای کسب نمره عالی در درس دینی نهایی لازم دارید در اختیارتان قرار دهیم.

در این مقاله میخونیم:

بهترین روش مطالعه درس دین و زندگی برای امتحان

در ادامه می خواهیم بهترین روش مطالعه درس دینی برای امتحان را باهم بررسی کنیم. مرحله به مرحله به شما خواهیم آموخت.

۱- از دروس پر اهمیت شروع کن!

 قبل از اینکه وارد بحث مراحل مطالعه درس دینی برای آزمون شویم به شما پیشنهاد می کنیم برای شروع مطالعه از فصول مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید.

این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید. پس قبل از آغاز مطالعه حتما بارم بندی پایه و رشته خودتان را چک کنید. در این مقاله ما برای شما بارم بندی درس دین و زندگی را نیز قرار داده ایم و البته برای کسب نمره ۲۰ امتحان نهایی دینی می بایست روی همه دروس متمرکز باشید و هیچ درسی را از قلم نیندازید.

بارم بندی درس دین و زندگی

بارم بندی درس دین و زندگی

بارم بندی درس دینی پایه دوازدهم

بارم بندی دینی دوازدهم ریاضی و تجربی
بارم بندی دینی دوازدهم انسانی

بارم بندی درس دینی پایه یازدهم

بارم بندی دینی یازدهم ریاضی و تجربی
بارم بندی دینی یازدهم انسانی

بارم بندی درس دینی پایه دهم

بارم بندی دینی دهم ریاضی و تجربی
بارم بندی دینی دهم انسانی

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس دین و زندگی شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب دینی می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس دینی، روی لینک متناسب با پایه تحصیلی خود کلیک کنید:

۲- مراحل مطالعه را رعایت کن!

خوب حالا که انتخاب کردیم از کدام درس شروع به مطالعه کنیم به مراحل خواندن درس دینی میپردازیم. مطالعه اصولی درس دینی چهار مرحله دارد:

مرحله اول:

مرحله اول، مرحله پیش خوانی یا مطالعه سریع است. هدف اصلی این مرحله آشنایی شما با کلیات موضوع درس است. در این مرحله باید متن کتاب درسی دینی را با دقت بخوانید و نکات مهم و کلمات کلیدی را با هایلایت مشخص کنید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که برای پاسخ به سوالات امتحان دینی لازم نیست واو به واو متن کتاب را حفظ کنید، حتی میتوانید جمله بندی کتاب را تا حدودی تغییر بدهید، چیزی که اهمیت دارد رساندن مفهوم مورد نظر و نوشتن کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی از نظر طراح سوال اهمیت زیادی دارد بطوریکه اگر کلمه کلیدی و مهمی را جا بیندازید نمره آن قسمت را از دست میدهید.

 

مرحله دوم:

حالا که با کلیات متن درس آشنا شدید نوبت به مرحله دوم مطالعه، یعنی آنالیز متن می‌رسد. در این مرحله یک بار دیگر متن کتاب را پاراگراف به پاراگراف بادقت مطالعه کنید.

وقت این است که حسابی در متن کتاب غرق شوید و عمیق و مفهومی متن کتاب دینی خود را بخوانید. بعد از خواندن هر پاراگراف مکث کرده و مطالبی که خوانده اید را در ذهنتان دوره کنید.

با توجه به مفهومی شدن سوالات درس دینی به آیه ها و پیوند مفهوم آنها با متن پاراگراف و شعرها به خوبی توجه کنید و سعی کنید مفهوم آیه یا شعر را به پاراگراف بالایی و پایینی آن ارتباط دهید، این کار باعث می شود آیه یا شعر بهتر در خاطرتان بماند.

مرحله سوم:

مرحله سوم مرحله تثبیت است. در این مرحله به ابتدای درس بروید و سعی کنید مطالب و مفاهیمی که از این درس خوانده اید را یادآوری کنید. مجددا آیه‌ها را بخوانید و پیام آنها را برای خودتان توضیح دهید. به عبارتی به نحوی روی آیه‌ها مسلط شوید که اگر آیه‌ای به شما داده شد بتوانید موضوع آن و تیترهایی که مرتبط با آن است را به یاد بیاورید.  برای یادگیری بهتر می توانید از کتاب های کمک آموزشی معتبر که پیام آیه‌ها را توضیح داده استفاده کنید.

 

مرحله چهارم:

این مرحله، مرحله دوره است. در این مرحله که بهتر است با فاصله زمانی از سه مرحله قبل انجام شود، دوباره متن کتاب را به صورت تورق سریع دوره کنید و سعی کنید مفهوم آیه ها و شعر ها را برای خود یادآوری کنید.

در این مرحله توصیه می کنم حتما نمونه سوال دینی حل کنید تا دید بهتری نسبت به سوال هایی که ممکن است از آن درس مطرح شود، پیدا کنید.

۳- حل و بررسی نمونه سوال برای تسلط بیشتر

دانلود نمونه سوال امتحانی دینی

بعد از اینکه مراحل مطالعه رو طی کردید، توصیه می کنیم حتما نمونه سوال امتحانی حل کنید تا دید بهتری نسبت به سوال هایی که ممکن است از آن درس مطرح شود پیدا کنید. علاوه بر آن حل نمونه سوال به شما کمک می کند تا خودتان را محک بزنید و میزان تسلطتان را بسنجید. برای این کار می توانید هم از سوالات طرح شده در قسمت خود را بیازمایید انتهای هر درس استفاده کنید و هم امتحان نهایی های سال های گذشته را بررسی کنید.

ما برای شما سوالات امتحان نهایی دینی دوازدهم سال های اخیر را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی دینی با پاسخنامه ” کلیک کنید.

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی دینی با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

آیا درس دینی را می توان خلاصه نویسی کرد ؟

بله. برای خلاصه نویسی در درس دینی پیشنهاد ما به شما استفاده از روش نمودار درختی است. به این صورت که بعد از مرحله سوم یک نمودار درختی رسم کنید و در قسمت تنه اصلی نمودار موضوع اصلی درس و در شاخه ها تیترها، آیه‌ها، شعرها و کلمات کلیدی مربوط به آن تیتر را بنویسید . البته استفاده از خلاصه نویسی جهت مرور و یادآوری سریع مطالب خوانده شده است و در مرحله چهار مورد استفاده قرار می گیرد.

از آیات ابتدای هر درس هم سوال مطرح میشه؟

نه؛ نگران نباشید! آیات ابتدای هر درس و ترجمه آنها فقط برای مطالعه و آزمون شفاهی قرائت است و برای امتحان نهایی مورد سوال قرار نمیگیرد.

آیا نیاز هست که همه آیات کتاب دینی رو حفظ کنیم؟

آیه ها و شعرهایی که در درس دینی مطرح شده پتانسیل طرح سوالات مفهومی و سخت از این درس را افزایش داده به طوریکه در سال گذشته امتحان دینی یکی از سخت ترین و چالشی ترین امتحانات نهایی بود!

پس فقط حفظ کردن مطالب دینی کافی نیست، بلکه باید به خوبی روی مفهوم مطالب، خصوصا پیام آیه ها در کتاب دینی متمرکز شوید.

متن عربی و هم ترجمه فارسی آیات حفظی بسیار مهم است و به احتمال زیادی توجه طراح سوال را جلب می‌کند ولی فقط آیاتی که با علامت {*} مشخص شدند، آیات حفظی محسوب می شوند و حفظ کردن آنها ضروری است. 

دینی امتحان نهایی رو چجوری بخونیم؟

روش مطالعه امتحان نهایی دینی دهم

اگر دانش آموز پایه دهم هستید هم برای اینکه امتحان نهایی دینی را ۲۰ بگیرید و از تاثیر درس دینی در معدلتان استفاده کنید، باید برای مطالعه هر درس دقیقا همان ۴ مرحله ای که پیش تر اشاره کردیم را انجام دهید.

پس حتما بارم بندی رشته خودتان را بررسی کنید و به ترتیب اولویت بارم حرکت کنید. در نهایت بعد از اینکه به خوبی روی متن درس و مفهوم آیات مسلط شدید، گام آخر یعنی بررسی نمونه سوالات امتحانی پایه دهم و مهم سال های گذشته که بالاتر برای شما قرار دادیم را پیش ببرید.

علاوه بر آن به شما توصیه میکنم حتما روی بخش هایی با عنوان تدبر و اندیشه و تحقیق که در کتاب مطرح شده است به خوبی وقت بگذارید و مسلط شوید.

 

روش مطالعه امتحان نهایی دینی یازدهم

دانش آموزان یازدهم، شما هم برای اینکه درس دینی را به خوبی یاد بگیرید و در امتحان نهایی دینی یازدهم نمره ۲۰ را کسب کنید، قبل از شروع مطالعه بارم بندی رشته خودتان را تحلیل کنید و بعد به ترتیب مراحلی که گفته شد پیش بروید.

در آخر حتما برای تسلط بیشتر نمونه سوالات امتحانی پایه یازدهم و برای سال های گذشته که برای شما قرار داده‌ایم را بررسی کنید. حتما توجه داشته باشید که بخش های تدبر در قرآن، تکمیل کنید و اندیشه و تحقیق کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است، پس به خوبی روی این موارد مسلط شوید.

 

روش مطالعه دینی در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی درس دین و زندگی قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید، ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید.

با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید، در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید. پس از آن مراحل مطالعه درس دینی را با سرعت بیشتری طی کنید و در نهایت به مطالعه‌ی خلاصه نویسی ها و دوره آیات و احادیث و ابیات بپردازید.

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

به نقل از: دکتر حذرخانی مسئول گروه شیمی دفتر تالیف کتب درسی

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید