طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس زبان انگلیسی

خواندن این مطلب
9 دقیقه

زمان میبرد!

زبان انگلیسی یکی از دروس عمومی برای کلیه رشته ها است و کسب نمره مطلوب در امتحان نهایی درس زبان می تواند به داوطلبان کمک کند تا به اهدافشان نزدیک تر بشوند البته مطالعه زبان برای امتحان نهایی نیازمند استراتژی اصولی و برنامه ریزی دقیق است که در این مقاله به آن میپردازیم.

در این مقاله میخونیم:

روش مطالعه زبان انگلیسی برای امتحان نهایی

امتحان نهایی زبان شامل بخش های مختلفی است و بخش‌های (writing, Reading, listening, vocabulary و Grammer) را در بر دارد به طوریکه هر بخش نحوه مطالعه منحصر به خود را دارد و مجموعا ۴۰ نمره می‌باشد.

مهارت شنیداری: Listening

 سوالات امتحان نهایی زبان با این بخش شروع می شود و شامل ۹ نمره می باشد. فایل صوتی سوالات بخش شنیداری شامل حداکثر ۵ متن است که دو متن (۴ نمره ) از متن های برگزیده کتاب بوده و سه متن (۵ نمره) از متون بیرون کتاب انتخاب می شود. البته نگران نباشید متون خارج کتاب هم در چهارچوب موضوعات کتاب بوده و درسطح کتاب است؛ توصیه می‌شود برای تمرین و تسلط بیشتر در بخش شنیداری به فایل های صوتی QR Cod کتاب توجه ویژه ای داشته باشید.

متون خارج کتاب زبان برای امتحان رو چه کنیم؟!

 متون به اصطلاح خارج کتاب درسی را معمولا به یکی از این دو صورت به شما خواهند داد:

حالت اول: بخش هایی از READING را برداشته و جای خالی می دهند، پس حتما هنگام مطالعه این بخش با دقت بیشتر متون را بررسی بفرمایید.

 

حالت دوم: هر کدام از درس های کتاب شما یک موضوع خاصی را دنبال می کنند و تمام واژگان و اصطلاحات آن درس حول محور آن موضوع است. خب حالا طراح می تواند متنی خارج از کتاب را انتخاب کند ولی باید دو مساله را حتما در نظر داشته باشد؛ یک اینکه حتما موضوع در کتاب اشاره شده باشد و دوم اینکه کلمات مورد نظر حتما در درس ذکر شده باشند. پس باز هم جای نگرانی نیست

متن را خوب بخوانید!!!

واژگان: vocabulary

بخش بعدی را واژگان کتاب انگلیسی، معنی و مفهوم آنها و نیز شیوه به کاربستن کلمات در جمله را شامل می‌شود که شامل ۶ نمره است. البته کاربرد واژگان در امتحان نهایی زبان صرفا به این بخش اختصاص پیدا نمیکند و در بخش های گرامر و ریدینگ و رایتینگ هم دانستن معنی کلمات به شما کمک میکند.

برای مطالعه کلمات ابتدا متن درس را بخوانید و هر کلمه ای که معنی آن را نمی دانید هایلایت کنید و با استفاده از لغت نامه معنی آن را لیست کنید، توصیه می‌کنیم که لیست کلمات را در صفحه اول هر درس یادداشت کنید تا مرور راحت تری داشته باشید. نکتهه مهم دیگر این است که صرفا روی کلمات انتهای درس فوکوس نکنید به و همه لغات کتاب توجه کنید برای اینکه معنی واژگان بهتر در خاطرتان ثبت شود معنی آنها را در جمله یادبگیرید و سعی کنید با آنها جمله بسازید.

دستور زبان: Grammer

بخش گرامر ۷ نمره امتحان نهایی را در بر دارد. سوالات این بخش شامل سوالات ترجمه افعال ، انتخاب فعل متناسب با ساختار جمله و ساخت جمله با مرتب کردن کلمات است که به شکل سوالات جای‌خالی، جورکردنی، مرتب کنید و چهارگزینه ای مطرح می شود.

مطالعه این بخش را با قسمت گرامر کتاب شروع کنید و با دقت قواعد را بررسی کنید جهت تسلط بیشتر، در این مرحله می‌توانید از کتاب‌های کمک درسی و جزوه معلمتان استفاده کنید. برای یادگیری بهتر و مرور راحت تر توصیه می‌کنیم با استفاده از نمودار درختی مطالب این بخش را خلاصه نویسی کرده و برای هر گرامر مثال بزنید.

مهارت خواندن: Reading

حدود ۱۰ نمره امتحان نهایی زبان انگلیسی به این بخش اختصاص دارد که شامل سه متن است و یکی از این سه متن که ۴ نمره دارد از کتاب درسی انتخاب می‌شود و دو متن دیگر که ۶ نمره داشته از متون خارج کتاب درسی است البته متن‌هایی مورد نظر است که همسو و هم‌سطح موضوعات کتاب درسی می‌باشد. سوالات بخش ریدینگ شامل سوالات مفهومی (که درک شما را از متن مورد نظر می‌سنجد)، سوالات مربوط به معنی کلمات، انتخاب بهترین عنوان برای متن، سوالات refer to و یا گرامر است که به صورت صحیح و غلط، پاسخ کوتاه ، چهارگزینه ای طراحی می‌شود.

فراموش نشه که ….

متن های خارج کتابی که در قسمت Reading استفاده می شود، حتما موضوع و دایره واژگانی در کتاب درسی خواهد بود و این برای داوطلبانی که دوره های آزاد زبان را شرکت نکرده اند و یا به اصطلاح در این درس در حد محاوره نیستند جای نگرانی ندارد. صرفا باید متن زیاد دیده باشید.

برای حل این مساله بهتر است که در طول سال تحصیلی هر هفته یک تا دو متن کار کنید، نتیجه شگفت انگیز خواهد بود.

مهارت نوشتاری: writing

آخرین قسمت سوالات امتحان نهایی زبان مربوط به بخش رایتینگ است که حدودا ۸ نمره دارد. برای پاسخ دهی به سوالات این بخش هم به معنی لغات و هم به دانستن گرامر نیاز است و شامل تکمیل جمله ناقص با انتخاب معنی و گرامر مناسب، جمله سازی و نوشتن متن است که به صورت سوالات چهارگزینه، جای خالی، جمله سازی و نوشتن متن است.

بارم بندی درس زبان انگلیسی برای امتحان

قبل از شروع مطالعه برای امتحان نهایی زبان پیشنهاد ما این است که بارم بندی درسزبان انگلیسی دهم، زبان انگلیسی یازدهم و زبان انگلیسی دوازدهم را بررسی کرده و از مطالب مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید. این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید.

بارم بندی درس زبان انگلیسی

بارم بندی درس زبان انگلیسی
دهم، یازدهم، دوازدهم (ریاضی، تجربی، انسانی)

بارم بندی درس زبان انگلیسی

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس زبان انگلیسی شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب زبان می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس زبان انگلیسی، روی لینک متناسب با پایه تحصیلی خود کلیک کنید:

چگونه امتحان زبان انگلیسی را ۲۰ بگیریم؟

با توجه به اینکه درس زبان مطالب فرار و حجیمی دارد توصیه ما این است که برای کسب نمره ۲۰ در امتحان نهایی زبان مطالعه این درس را به شب امتحان موکول نکنید و در طول سال با برنامه‌ریزی اصولی به مطالعه بپردازید. منبع اصلی شما برای امتحان نهایی کتاب درسی زبان است پس حتما روی همه مطالب خصوصا لغات کتاب به خوبی مسلط شوید. برای تسلط بیشتر توصیه می‌شود که حتما تمارین کتاب دانش آموز و کتاب کار و تمارینی که در بخش QR Cod کتاب آمده است را به خوبی بررسی کنید.

روش مطالعه زبان انگلیسی در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی زبان قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید. پس از آن به بررسی معنی لغات و خلاصه گرامرها بپردازید.

نمونه سوال درس زبان انگلیسی

ما برای شما سوالات امتحان نهایی زبان انگلیسی سال های اخیر و امتحان شبه نهایی زبان سال ۱۴۰۳ را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما قبل از امتحان نهایی زبان آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی زبان با پاسخنامه ” کلیک کنید.

 

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی زبان انگلیسی با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

روش مطالعه زبان انگلیسی دهم

برای مطالعه زبان پایه دهم به خوبی در مرحله اول متن کتاب را بخوانید و به معنی کلمات متن توجه کنید و بعد به مطالعه گرامر هر درس بپردازید با توجه به روش های گفته شده لیست لغات تهیه کنید و گرامرها را خلاصه نویسی کنید و در شب امتحان نهایی خلاصه‌های خود را مرور کنید. سپس به حل نمونه سوالات امتحانی بپردازید.

روش مطالعه زبان انگلیسی یازدهم

برای مطالعه زبان پایه یازدهم طبق مراحلی پیش تر اشاره شد حرکت کرده و لیست لغات و خلاصه نویسی گرامر تهیه کنید. اگر پایه ضعیفی در درس زبان دارید برای اطمینان بیشتر توصیه می‌کنیم گرامرها و لغات پایه دهم هم مرور کنید. در آخر هم تمارین کتاب، کتاب کار و تمارین بخش QR Cod را با دقت و حوصله بررسی کنید.

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید