طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس شیمی

خواندن این مطلب
9 دقیقه

زمان میبرد!

درس شیمی یکی از دروس مهم و سرنوشت ساز دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی است. به طوریکه علاوه‌ برنقش شیمی در کنکور، امتحان نهایی شیمی تاثیر زیادی بر نتیجه دانش آموزان دارد؛ در این مقاله به بررسی روش مطالعه درس شیمی برای موفقیت در امتحان نهایی شیمی می پردازیم.

در این مقاله میخونیم:

چرا درس شیمی سخته ؟!

از نظر خیلی از دانش آموزان درس شیمی جزو دروس سخت به حساب می آید و این سوال همیشه مطرح است که «چرا شیمی اینقدر سخته؟!»، برای پاسخ به این سوال بهتر است به ماهیت این درس بپردازیم.

شیمی درسی ترکیبی از مطالب حفظی، محاسباتی و مفهومی است بطوریکه در امتحان نهایی شیمی ۳۰-۳۵ درصد سوالات را مسئله تشکیل داده و باقی سوالات از مطالب حفظی مطرح می شود که حفظیات این درس نیاز به تکرار و مرور زیادی دارد و همین موضوع، خواندن و نتیجه گرفتن در این درس را برای دانش آموزان سخت میکند.

پس با توجه به این مسئله در نظر داشته باشید برای مطالعه درس شیمی هم به مطالب حفظی و هم به مسئله های عددی باید بپردازید.

روش خواندن شیمی برای امتحان

برای مطالعه و آمادگی امتحان نهایی درس شیمی، بهترین منبع، کتاب درسی شیمی است. پس کتاب درسی را طبق ۴ مرحله‌ زیر به خوبی مطالعه کنید:

مرحله اول: پیشخوانی کنید!

برای شروع مطالعه نگاه کلی به متن درس بیندازید. در این مرحله تیترها را بخوانید و درباره آنها فکر کنید و با تورق سریع، متن درس را آنالیز کنید. هدف ما از این مرحله این است که موضوع کلی متن را متوجه شوید.

مرحله دوم: روی متن درس عمیق شو!

خوب حالا که با تورق سریع درس متوجه کلیات مطالب شدید، به خوبی متن درس را ریز به ریز مطالعه کنید و روی متن کتاب درسی مسلط شوید. در این مرحله کلمات کلیدی و مهم را مشخص کنید و از متن درس نکته برداری کنید می توانید نکات مهم را لیست کنید یا به صورت حاشیه نویسی در کتاب یادداشت کنید.

هنگام مطالعه متن کتاب درسی شیمی به نکات زیر عکس‌ها، مطالب حاشیه کتاب، شکل‌های کتاب، رنگ شکل‌ها، اعداد و اطلاعات جدول‌ها به خوبی توجه داشته باشید و سعی کنید که فرمول هایی که در کتاب مطرح شده است را حفظ کرده و آنها را خلاصه نویسی کنید. اینکار باعث می‌شود که مطالب، بهتر در حافظه شما ثبت شود و در زمان امتحان راحت‌تر آنها را به خاطر بیاورید.

مرحله سوم: مسئله ها رو بررسی کن!

حدود ۳۰-۳۵ درصد سوالات امتحان نهایی را سوالات محاسباتی تشکیل میدهند پس با دقت و تمرکز به بررسی مسئله ها و فرمول‌هایی که در کتاب درسی آمده است بپردازید. بعد از اینکه فرمول‌ها را خواندید سعی کنید مرحله به مرحله طرز استفاده از آنها را در مسئله ها یاد بگیرید.

نکته ای که در این مرحله اهمیت دارد این است که بجای اینکه مسئله ها را حفظ کنید تیپ‌های مختلف سوالات را یادبگیرید و برای هر تیپ نمونه سوال حل کنید تا تسلط شما بیشتر شود. در این مرحله می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی یا جزوه معلمتان استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما این است که برای یادگیری بهتر و دوره راحت‌تر مطالب، تیپ‌های سوالات را خلاصه نویسی کنید و برای هر تیپ یک مثال بزنید تا بتوانید با حل کردن مثال‌ها، تیپ مورد نظر را مرور کنید.

گام چهارم: مرور کردن، تیر آخر یادگیری!

بعد از انجام کامل مراحل مطالعه، دوباره متن کتاب را دوره و مرور کنید و نکاتی که از متن کتاب استخراج کردید و خلاصه نویسی کردید را مجددا مطالعه کنید. توجه داشته باشید که مطالب درس شیمی بشدت فرار هستند و نیاز به مرور و دوره زیاد دارند پس با مرور بیشتر، مطالب را در حافظه بلند مدتتان ذخیره کنید.    

بارم بندی درس شیمی برای امتحان

بارم بندی درس شیمی برای امتحان نهایی

بارم بندی درس شیمی پایه دوازدهم

بارم بندی درس شیمی دوازدهم ریاضی و تجربی

بارم بندی درس شیمی پایه یازدهم

بارم بندی درس شیمی یازدهم ریاضی و تجربی

بارم بندی درس شیمی پایه دهم

بارم بندی درس شیمی دهم ریاضی و تجربی

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس شیمی شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب شیمی می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس دینی، روی لینک متناسب با پایه تحصیلی خود کلیک کنید:

درس شیمی را چگونه خلاصه کنیم؟

همانطور که پیش تر اشاره شد؛ درس شیمی ترکیبی از مطالب حفظی و سوال‌های محاسباتی است پس برای خلاصه نویسی شیمی روش های مختلفی استفاده می‌شود.

میتوانید نکات حفظی مهم را هایلایت کنید و یا از کشیدن جدول، حاشیه نویسی و ساختن فلش کارت استفاده کنید. همچنین برای مسائل محاسباتی پیشنهاد می‌کنیم فرمول‌ها و تیپ‌های مختلف سوالات را به روش نمودار درختی خلاصه کنید و برای هرکدام از فرمول‌ها یک مثال بنویسید تا در مرحله چهارم مطالعه، مرور راحت تری داشته باشید. 

چگونه در امتحان نهایی شیمی ۲۰ بگیریم؟

شیمی امتحان نهایی رو چجوری 20 بشیم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد منبع اصلی برای طرح سوالات امتحان نهایی شیمی، کتاب درسی است. بنابراین تنها راه ۲۰ گرفتن در امتحان نهایی شیمی، تسلط بر کتاب است. پس طبق مراحل ۴ گانه که بالاتر به آن پرداختیم کتاب را مطالعه کنید و بعد از آن به حل نمونه سوالات امتحانی بپردازید.

توجه کنید که در حل مسائل شیمی امتحان نهایی از راه حل‌های تستی استفاده نکنید و راه حل‌های طولانی کتاب را به کاربگیرید زیرا طراحان سوال برای هر مرحله از سوال بارم و نمره در نظر میگیرند و اگر قسمتی از سوال را به طور کامل ننویسید نمره آن قسمت به شما تعلق نمی‌گیرد. پس حتما یکاها، فرمول‌ها و راه‌حل های کامل را بنویسید.

برای امتحان نهایی شیمی حفظ کردن جدول تناوبی لازم است؟

خیر. در امتحان نهایی جدول تناوبی ضمیمه‌ی برگه سوال می‌شود و اطلاعاتی از قبیل عدد اتمی و جرم اتمی میانگین در اختیارتان قرار می‌گیرد ولی با این وجود پیشنهاد میکنیم اعداد اتمی عناصر ۱تا ۳۶ را به خاطر داشته باشید. 

روش مطالعه شیمی در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی شیمی قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید.

بعد از اینکه از دیدگاه طراحان سوال آگاه شدید حالا مراحل ۴ گانه مطالعه شیمی را پیش ببرید در آخر توصیه اکید ما این است که خواندن شیمی را صرفا برای شب امتحان نهایی نگذارید و در طی سال تحصیلی برنامه‌ریزی دقیقی برای مطالعه و تمرین شیمی داشته باشید.  

دانلود نمونه سوال امتحانی شیمی نهایی

ما برای شما سوالات امتحان نهایی شیمی دوازدهم سال های اخیر و امتحان شبه نهایی شیمی سال ۱۴۰۳ را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما قبل از امتحان نهایی شیمی آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی شیمی با پاسخنامه ” کلیک کنید.

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی شیمی با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

روش مطالعه امتحان نهایی شیمی دهم

برای مطالعه شیمی دهم ابتدا با فصل سوم (آب، آهنگ زندگی) که بارم بیشتری دارد شروع کنید. با دقت و تمرکز پیش بروید و مراحل ۴ گانه مطالعه را انجام دهید در ادامه به انتخاب خودتان یکی از فصول یک و دو را بخوانید، بدلیل اینکه فصل های یک و دو بارم یکسانی دارند، پیشنهاد ما به شما این است که سراغ فصلی که برایتان سخت تر است بروید و به قول معروف قورباغه‌تان را قورت دهید!

در هنگام مطالعه حتما به موارد خود را بیازمایید، پیوند با ریاضی، پیوند با صنعت، با هم بیندیشیم و تمرینات دوره ای به خوبی توجه کنید.

قسمت های آیا میدانید، رمزینه‌ها و در میان تارنماها مورد سوال قرار نمی‌گیرد و رسم آرایش الکترونی فقط تا عنصر ۳۶ از شما انتظار می‌رود.

روش مطالعه امتحان نهایی شیمی یازدهم

برای مطالعه شیمی یازدهم با یکی از فصول یک یا دو استارت بزنید.

پیشنهاد ما این است که از فصلی شروع کنید که برایتان دشوارتر است. چون تازه نفس‌تر هستید و انرژی بیشتری برای مطالعه دارید پس با توجه به شرایط خودتان حرکت کنید و به خوبی با روش هایی که اشاره کردیم روی متن کتاب مسلط شوید. در هنگام مطالعه حتما به موارد خود را بیازمایید، پیوند با ریاضی، پیوند با صنعت، با هم بیندیشیم و تمرینات دوره ای به خوبی توجه کنید.

قسمت های آیا میدانید، رمزینه‌ها و در میان تارنماها مورد سوال قرار نمی‌گیرد و رسم آرایش الکترونی فقط تا عنصر ۳۶ از شما انتظار می‌رود. نامگذاری آلکان ها با شاخه‎ های فرعی متیل و اتیل جزء اهداف کتاب نیست.

روش مطالعه امتحان نهایی شیمی دوازدهم

برای مطالعه شیمی دوازدهم طبق بارم بندی حرکت کنید پس با فصل اول ( مولکول‌ها در خدمت تندرستی ) شروع کنید. سعی کنید با توجه به مراحلی که گفته شد پیش بروید و به خوبی روی متن کتاب مسلط شوید در هنگام مطالعه حتما به موارد خود را بیازمایید، پیوند با ریاضی، پیوند با صنعت، با هم بیندیشیم و تمرینات دوره‌ای به خوبی توجه کنید.

قسمت های “آیا میدانید”، “رمزینه‌ها” و “در میان تارنماها” مورد سوال قرار نمی‌گیرد. بعد از تسلط بر متن کتاب تمرین و تکرار مطالب را در برنامه خود بگذارید یادتان باشد که هرچه میزان تکرار و تمرین شما بیشتر باشد به موفقیت در امتحان نهایی شیمی دوازدهم نزدیک تر می‌شوید.

نامگذاری ترکیبات آلی جزو اهداف کتاب درسی نیست و فقط نام ترکیب‌های آلی موجو در کتاب می تواند مورد ارزشیابی قرار بگیرد و رسم آرایش الکترونی فقط تا عنصر ۳۶ از شما انتظار می‌رود.

 

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید