طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس عربی

خواندن این مطلب
8 دقیقه

زمان میبرد!

درس عربی برای دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی یکی از دروس عمومی محسوب می‌شود که امتحان نهایی آن در ایجاد سابقه تحصیلی داوطلبان نقش مهمی دارد و برای دانش آموزان رشته انسانی علاوه بر امتحان نهایی در کنکور هم نقش موثری برای گرفتن نتیجه مطلوب دارد پس مطالعه اصولی و تکنیکی این درس میتواند هم برای گروه تجربی و ریاضی و هم برای انسانی‌ها نه تنها کمک کننده بلکه لازم و ضروری باشد.

در این مقاله به تمام موارد مورد نیاز شما برای موفقیت در امتحان نهایی درس عربی پرداخته شده است.

در این مقاله میخونیم:

بهترین روش مطالعه عربی برای امتحان نهایی

قبل از شروع بحث نحوه مطالعه درس عربی برای امتحان تاکید می‌کنیم که منبع اصلی ما برای امتحان نهایی کتاب درسی عربی می‌باشد. پس برای مطالعه امتحان نهایی عربی به بخش‌های مختلفی باید توجه کنید؛ که این بخش‌ها شامل ترجمه لغات، ترجمه متن درس، قواعد و تمرین‌های کتاب درسی عربی است.

گام اول: لغات کتاب رو به خاطر بسپار!

حدود ۱۳ نمره امتحان نهایی عربی از بخش ترجمه است؛ با این اوصاف برای مطالعه امتحان نهایی بهتر است از این بخش شروع کنید. پس با اولین گام یعنی مطالعه و تسلط روی معنی کلمات استارت بزنید. اول سعی کنید معنی لغاتی که ابتدای هر درس آمده است را به خوبی به خاطر بسپارید.

برای حفظ کردن بهتر معنی لغات آنها را در بازه‌های زمانی‌ نزدیک به هم تکرار و مرور کنید. بعد از اینکه روی اکثر لغات چارت کلمات مسلط شدید، لغاتی که فکر میکنید برایتان سخت‌تر و فرارتر است را، هایلایت کنید و برای خودتان لیست کنید. پیشنهاد ما به شما این است که لیست کلمات را روی صفحه اول هر درس یادداشت کنید؛ این کار به شما کمک میکند تا شب امتحان مجموعه‌ای از لغاتی که نیاز به مرور بیشتر دارد را به صورت یکجا داشته باشید.

گام دوم: روی متن کتاب مسلط شو!

بعد از اینکه تقریبا روی اکثر کلمات مسلط شدید گام دوم یعنی مطالعه متن درس را استارت بزنید. برای ترجمه صحیح متون عربی رعایت نکات دستوری اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین سعی کنید به کاربرد کلمات در متن درس توجه کنید و اصول صحیح ترجمه را رعایت کنید؛ به طویکه هر کلمه را متناسب با نقش آن در جمله ترجمه کنید و به مواردی مثل افعال و زمان آنها (ماضی،مضارع و…)، ضمایر، جمع یا مفرد بودن، صفت، معرفه و نکره توجه کنید. دقت به چنین مواردی میتواند ترجمه صحیحی را در اختیار شما قرار دهد و به این صورت میتوانید حتی اگر معنی یک کلمه را فراموش کردید، جمله را به درستی ترجمه کنید و نمره کامل را دریافت کنید.

 

گام سوم: قواعد رو با دقت مطالعه کن!

گام بعدی، مطالعه قواعد کتاب عربی هست. از بخش قواعد در امتحان نهایی عربی به صورت مستقیم ۷ نمره سوال طرح میشود؛ پس سعی کنید قواعد کتاب را با دقت مطالعه کنید و مثال‌هایی که در بخش قواعد مطرح شده را به خوبی بررسی کنید. البته به این نکته توجه کنید که عربی درسی کاملا به هم پیوسته است و برای گرفتن نمره خوب در امتحان نهایی درس عربی بهتر است قواعد سال‌های گذشته را هم مرور کنید. 

برای مطالعه قواعد عربی کدام روش مطالعه بهتره ؟

برای یادگیری بهتر قواعد عربی میتونید از روش مطالعه learn to learn (یادگیری تا یاد دهی) استفاده کنید. یعنی بعد از اینکه قواعد یک درس را مطالعه کردید، مفاهیمی که یاد گرفتید را با زبانی ساده برای خود یا شخص دیگری توضیح بدهید.

آیا قواعد رو میشه خلاصه نویسی کرد؟

بله. برای یادآوری و مرور بهتر قواعد عربی میتوانید از خلاصه نویسی استفاده کنید تا شب امتحان مرور سریعی روی قواعد کتاب داشته باشید. یکی از روش‌های موثر خلاصه نویسی قواعد، روش نمودار درختی است،که باعث می‌شود تمام قواعد را به صورت کلی در یک صفحه دوره کنید. پیشنهاد میکنیم برای هر کدام از قواعدی که خلاصه کردید، مثال هم بزنید؛ اینکار سرعت مرور شما رو بالاتر میبرد.   

 
 

 

 

گام چهارم: تمرینات کتاب رو با دقت بررسی کن!

پیش‌تر اشاره کردم که امتحان نهایی عربی از کتاب طراحی میشود و منبع اصلی کتاب است. بنابراین توصیه میکنیم که هیچ بخشی از کتاب را از قلم نیندازید و تمام بخش‌های کتاب را با دقت تمام بررسی کنید. پس سوالات و مثال‌هایی که در بخش‌های إعلمو، إختبرنفسک و تمارین کتاب آورده شده را با دقت مطالعه کنید؛ در این مرحله سوالاتی که فکر میکنید مهم تر بوده یا برای شما دشوارتر است را هایلایت کنید؛ اینکار سرعت شما را در مرحله دوره و مرور تمارین بیشتر میکند.

بارم بندی درس عربی برای امتحان

بارم بندی درس عربی برای امتحان نهایی

قبل از شروع مطالعه برای امتحان نهایی عربی پیشنهاد ما این است که بارم بندی عربی را بررسی کرده و از مطالب مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید. این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید.

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس عربی شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب عربی می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس عربی، روی لینک متناسب با پایه تحصیلی خود کلیک کنید:

چگونه امتحان نهایی عربی را ۲۰ بگیریم؟

برای گرفتن نمره ۲۰ در امتحان نهایی عربی علاوه بر طی کردن گام هایی که بالاتر اشاره شد؛ یعنی حفظ کردن دقیق معنی لغات، ترجمه متن درس، دقت در یادگیری قواعد و بررسی تمارین کتاب درسی باید نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته را هم تحلیل و بررسی کنید. با اینکار هم دانشتان را قبل از امتحان می‌سنجید و هم با نمونه سوالات و دیدگاه طراح سوال آشنا می‌شوید.

نمونه سوال امتحان نهایی عربی

نمونه سوال امتحانی عربی با پاسخ

ما برای شما سوالات امتحان نهایی عربی دوازدهم سال های اخیر و امتحان شبه نهایی عربی سال ۱۴۰۳ را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما قبل از امتحان نهایی عربی آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی عربی با پاسخنامه ” کلیک کنید.

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی عربی با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

در عربی ترجمه مهم تره یا قواعد؟

سوال خیلی از دانش‌آموزان این است که در روش مطالعه درس عربی قواعد اهمیت بیشتری دارد یا ترجمه متون و معنی لغات؟

با توجه به اینکه حدود ۱۳ نمره امتحان نهایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم مربوط به سوالات ترجمه است ولی برای گرفتن نمره ۲۰ فقط خواندن معنی لغات و ترجمه متن کافی نیست چون همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم برای ترجمه اصولی و درست متن نیاز به نکات دستوری و قواعد داریم.

آیا نیاز به مطالعه عربی سال‌های گذشته هست؟

قواعد عربی مطالبی به هم پیوسته هستند. پس اگر پایه ضعیفی دارید و فکر میکنید که مطالب سال‌های قبل را فراموش کردید، پیشنهاد میکنیم حتما قواعد را از پایه (دوره متوسطه اول) مطالعه کنید. می توانید از کتاب‌های کمک آموزشی و یا جزوه معلمتان کمک بگیرید.

روش مطالعه عربی در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی عربی قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید.

پس از آن بعد از اینکه یک دور تمام مطالب کتاب را به صورت تورق سریع مطالعه و مرور کردید؛ لغات فراری که اول هر درس یادداشت کرده بودید را مجددا بخوانید و سعی کنید بدون اینکه معنی آنها را از روی کتاب ببینید به یاد بیاورید؛ با این روش به خوبی و کاملا معنی لغات در خاطرتان ثبت می‌شود. در مرحله بعد نوبت مطالعه قواعدی است که پیش‌تر خلاصه نویسی کردید. و پس از آن تمارینی که در کتاب هایلایت کرده بودید را مجددا حل کنید. نهایتا نمونه سوالات سال‌های قبل را بررسی کنید.

بخش حوار هم مورد سوال قرار می‌گیرد؟

طبق بارم‌بندی تقریبا نیم نمره امتحان نهایی مربوط به بخش مهارت مکالمه یا حوار است. پس هم به طور مستقیم از این بخش سوال طراحی میشود و هم به صورت غیرمستقیم از ترجمه کلمات این بخش می‌توان سوال طرح کرد. پس این بخش هم به دقت مطالعه کنید.

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید