طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس علوم و فنون

خواندن این مطلب
8 دقیقه

زمان میبرد!

علوم و فنون ادبی به عنوان یکی از دروس اصلی رشته انسانی در امتحانات نهایی و کنکور دانش‌آموزان این رشته اهمیت زیادی دارد و با توجه به اینکه این کتاب بخش های مختلفی را داراست روش مطالعه اصولی و دقیق هر بخش می تواند به دانش آموزان کمک کند تا در امتحان نهایی علوم و فنون نمره مطلوبی را کسب کنند در ادامه به بررسی روش مطالعه هر بخش می‌پردازیم.

در این مقاله میخونیم:

روش مطالعه علوم و فنون برای امتحان نهایی

همانطور که گفته شد علوم و فنون ادبی شامل بخش های (تاریخ ادبیات و سبک شناسی، موسیقی شعر، زیبایی شناسی و آرایه‌های ادبی) است که هر بخش روش مطالعه خاصی دارد.

تاریخ ادبیات و سبک شناسی

این بخش بیشتر جنبه حفظی داشته و می توانید با مطالعه خوب نمره کامل این قسمت را از آن خود کنید، بهترین روش برای مطالعه تاریخ ادبیات و سبک شناسی مطالعه داستانی مباحث است سعی کنید بعد از خواندن یک درس مطالب درس را به صورت داستان برای خود تعریف کنید علاوه بر این پیشنهاد میکنیم که حتما با استفاده از روش‌های کدگذاری و فلش‌کارت نویسی مطالب را خلاصه نویسی کنید. با تکرار و مرور برنامه ریزی شده می توانید به خوبی در این بخش به تسلط برسید.

زیبایی شناسی و آرایه های ادبی

این بخش هم تقریبا بخش ساده ای است و برای موفقیت در آن ابتدا نیاز است که شما با آرایه‌ها به صورت مجزا آشنا باشید و در مرحله بعد باید بتوانید آنها را در نثرها و نظم‌های ادبی پیدا کنید و کاربرد آنها را بدانید پیشنهاد ما این است که ابتدا ارایه های متن ها و شعرهای ساده تر را بیابید و بعد ابیات سخت تر را تحلیل کنید. با تکرار و تمرین و بررسی اشعار و متن‌های کتاب می‌توانید به خوبی در این بخش هم مسلط شوید. برای خلاصه نویسی این قسمت پیشنهاد می‌کنیم که برای هر آرایه یک مثال بزنید.

موسیقی شعر و وزن‌های عروضی

بخش دشوارتر و البته شیرین تر علوم و فنون قسمت موسیقی شعر یا وزن‌های عروضی است. لازمه تسلط در این قسمت آشنایی شما با وزن های اشعار است. بنابراین وزن هایی که در کتاب آمده است را به خوبی حفظ کنید و سعی کنید با خواندن و شنیدن ابیات، وزن ها را به خوبی یادبگیرید. برای تسلط بیشتر میتوانید با ضرب گرفتن، وزن ها را تمرین کنید. روش دیگر یادگیری وزن‌های عروضی تقطیع کردن ابیات است به طوریکه هرچه ابیات بیشتری را بتوانید تقطیع کنید تسلطتتان بیشتر می شود.

 

بارم بندی درس علوم و فنون برای امتحان

قبل از شروع مطالعه برای امتحان نهایی علوم و فنون پیشنهاد ما این است که بارم بندی علوم و فنون را بررسی کرده و از مطالب مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید. این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید.

بارم بندی درس علوم و فنون ادبی

بارم بندی درس علوم و فنون پایه دوازدهم

بارم بندی علوم و فنون دوازدهم انسانی

بارم بندی درس علوم و فنون پایه یازدهم

بارم بندی علوم و فنون یازدهم انسانی

بارم بندی درس علوم و فنون پایه دهم

بارم بندی علوم و فنون دهم انسانی

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس علوم و فنون شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب علوم و فنون می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس دینی، روی لینک متناسب با پایه تحصیلی خود کلیک کنید:

چگونه امتحان نهایی علوم و فنون را ۲۰ بگیریم؟

چجوری علوم و فنون نهایی رو 20 بشم؟

برای گرفتن نمره ۲۰ در امتحان نهایی علوم و فنون باید با یک برنامه ریزی اصولی و دقیق به تمام بخش های کتاب که پیش تر اشاره کردیم توجه کنید؛

در بخش تاریخ ادبیات، به خوبی نویسندگان و شاعران کتاب به همراه آثار آنها را بشناسید تاریخچه سبک های مختلف را بدانید و به ویژگی هر سبک مسلط باشید.

در بخش زیبایی شناسی باید بتوانید آرایه های مختلف را در متن تشخیص دهید به همین منظور پیشنهاد میکنیم به خوبی همه اشعار و متن های کتاب را بررسی کرده و آرایه های آنها را پیدا کنید علاوه بر آن تمرین های کتاب را با دقت مطالعه کنید.

برای کسب نتیجه مطلوب در بخش موسیقی شعر، همانطور که گفته شد وزن های کتاب را حفظ کرده و با خواندن اشعار کتاب سعی کنید کاربرد آنها را در ابیات بیابید توجه کنید که خواندن، گوش دادن و تقطیع اشعار می تواند تسلط شما را در تشخیص وزن‌های عروضی بیشتر کند. اگر در مطالب پایه ای احساس ضعف میکنید بهتر است مطالعه این بخش را از کتاب سال‌های گذشته شروع کنید و یا میتوانید از کتب کمک درسی یا جزوه معلمتان استفاده کنید.

ممکن است در امتحان نهایی علوم و فنون تعداد سوالات زیاد باشد و شما هنگام پاسخ‌دهی به آنها احساس خستگی کنید پس حتما یک خوراکی شیرین مثل خرما یا شکلات همراه خود داشته باشید تا در زمان افت قند مصرف کنید.

دانلود نمونه سوال نهایی علوم و فنون

ما برای شما سوالات امتحان نهایی علوم و فنون دوازدهم سال های اخیر و امتحان شبه نهایی علوم و فنون سال ۱۴۰۳ را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما قبل از امتحان نهایی علوم و فنون آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی علوم و فنون با پاسخنامه ” کلیک کنید.

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی علوم و فنون با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

روش مطالعه امتحان نهایی علوم و فنون دهم

علوم و فنون دهم شامل مطالب پایه ای است که در سال های آینده هم مورد نیاز است پس با توجه به روش‌هایی که گفته شد به بخش‌های مختلف توجه کرده و روی آنها مسلط شوید برای مطالعه بخش های تاریخ ادبیات، زندگینامه شاعران و نویسندگان را به صورت داستان بخوانید و آثارشان را با روش کدگذاری در حافظه خود ثبت کنید. در بخش زیبایی شناسی آرایه های مختلف را یادبگیرید و جهت تسلط بیشتر در نظم و نثر آنها را پیدا کنید و با تقطیع کردن اشعار میتوانید بر بخش موسیقی شعر مسلط شوید. در نهایت به خوبی روی سوالات بخش‌های «خودارزیابی» که آخر هر درس مطرح شده است را با دقت بررسی کنید.

روش مطالعه امتحان نهایی علوم و فنون یازدهم

کتاب علوم‌ و فنون یازدهم هم شامل مطالب پایه‌ای سال دوازدهم است و هم مطالب سال دهم را تکمیل می‌کند. پس اگر شما دانش‌آموز سال یازدهم هستید و در مباحث پایه ای مشکل دارید پیشنهاد ما این است که برای امتحان نهایی موارد مشکل دار پایه دهم را هم مطالعه کنید می توانید از جزوه معلمتان و یا کتب کمک درسی استفاده کنید.

در مرحله بعد با روش‌هایی که ابتدای مقاله گفته شد بخش‌های مختلف را بخوانید و روی مطالب به خوبی مسلط شوید، توصیه ما این است که حتما سوالات بخش های «خودارزیابی» آخر هر درس را بررسی کرده و در آخر به حل نمونه سوالات امتحانی سال‌‌های قبل بپردازید.

روش مطالعه علوم و فنون در شب امتحان نهایی

در شب امتحان نهایی علوم‌ و‌ فنون قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید. بعد از آن با توجه به روش هایی که پیش تر اشاره کردیم بخش های مختلف را مطالعه کرده و به بررسی خلاصه نویسی ها و تمارین کتاب بپردازید.

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید