طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس فیزیک

خواندن این مطلب
8 دقیقه

زمان میبرد!

درس فیزیک یکی از دروس تخصصی رشته ریاضی و تجربی است که ضریب بالایی داشته و در ایجاد سابقه تحصیلی دانش آموزان تاثیر بالایی دارد و مطالعه اصولی آن به کسب نمره مطلوب در امتحان نهایی درس فیزیک کمک میکند. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از امسال امتحانات نهایی بر نتیجه کنکور تاثیر قطعی و مستقیم دارند بنابراین امتحانات نهایی اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله به بررسی شیوه های مطالعه درس فیزیک میپردازیم.

در این مقاله میخونیم:

بهترین روش مطالعه فیزیک برای امتحان نهایی

بهتر است قبل از اینکه به روش مطالعه درس فیزیک بپردازیم ماهیت این درس را با هم بررسی کنیم درس فیزیک دارای مباحث حفظی، مفهومی و مسائل عددی می‌باشد به طوریکه هر بخش روش مطالعه خاص خود را دارد. با بخش حفظی شروع میکنیم!

روش مطالعه بخش حفظی فیزیک

برای مطالعه این بخش بهترین کار این است که ابتدا قسمت‌های حفظی را در جزوه استاد و سپس همان قسمت را از متن کتاب درسی به خوبی مطالعه کنید (اگرچه عمده مطالب در جزوه اساتید محترم مطرح شده است ولی گاهی ممکن است استاد موضوعی را بدلیل بدیهی بودن و بیش از حد ساده بودن در جزوه نیاورده باشد و از چشم شما هم پنهان بماند)، زیر کلمات کلیدی و نکات مهم را خط بکشید تا هم بیشتر در خاطرتان ثبت شود و هم هنگام دوره مطالب سرعت بیشتری داشته باشید. حتی پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را خلاصه نویسی کرده و به صورت لیست بنویسید.

روش مطالعه بخش مفهومی فیزیک

مطالب مفهومی بخش عمده ای از کتاب درسی و امتحان نهایی فیزیک را تشکیل می‌دهند، بنابراین توصیه می کنیم روی این بخش به خوبی وقت گذاشته و سعی کنید مطالب را عمیقا درک کنید. منبع اصلی مطالب این بخش هم کتاب درسی است و سوالات خارج کتاب طراحی نمی‌شود پس با دقت مطالب کتاب را مطالعه کرده، مفاهیم را درک کنید و بین مفاهیم ارتباط برقرار کنید. برای درک بهتر می توانید از کتب کمک درسی و جزوه معلمتان هم استفاده کنید.

روش مطالعه مسائل عددی فیزیک

برای موفقیت در این بخش لازم است شما فرمول ها، مفهوم و کاربرد آنها را به خوبی درک کرده و تکرار و تمرین و استفاده در مسائل یادبگیرید. حفظ کردن فرمول ها برای حل مسائل نه تنها کافی نیست بلکه ممکن است بدلیل حجم بالای فرمول‌ها، مشابهت آنها با یکدیگر و استرس جلسه امتحان از خاطرتان برود و نتوانید مسئله را حل کنید بنابراین توصیه می‌کنیم فرمول‌های مادر را فلش کارت نویسی کنید و از حفظ کردن فرمول ها جدا خودداری کنید!                                         

 بعد از اینکه مفاهیم و فرمول ها را یادگیرفتید مثال های کتاب را بخوانید و قدم به قدم روش حل سوالات را بررسی کنید در مرحله بعد سعی کنید تمرین‌ها کتاب را حل کنید و بعد به حل نمونه سوالات امتحانی فیزیک بپردازید تا به خوبی با سوالات مختلف آن مبحث آشنا بشوید. در این مرحله به شما پیشنهاد میکنیم که سوالات فیزیک را به صورت تیپ بندی خلاصه کرده و برای هر تیپ مثال بزنید.

مراحل حل مسائل فیزیک

گام اول: شناسایی مفهوم های مرتبط

برای رسیدن به جواب درست، یک راه حل درست لازم است؛ بنابراین گام اول بسیار اهمیت داشته و نقشه راه شما را برای حل مسئله مشخص میکند لذا قبل از اینکه حل مسئله را شروع کنید بررسی کنید که کدام فرمول و کدام مفاهیم در سوال استفاده شده است و باید از چه راهی مسئله را حل کنید. پس با آرامش و تمرکز روی انتخاب راه حل فکر کنید.

 

گام دوم: طراحی معادله

در این مرحله بر اساس مفاهیمی که در مرحله اول فهمیدید و فرمولی که انتخاب کردید با در نظر گرفتن داده ها (معلومات) و خواسته ها (مجهولات) مسئله، معادله ای را طراحی و حل کنید و مجهولات مسئله را بیابید.

 

گام سوم: ارزیابی پاسخ

بعد از اینکه پاسخ مجهولات را بدست آوردید از خودتان بپرسید که« آیا پاسخ من معنا دار است ؟» معنادار بودن پاسخ یعنی اینکه جواب نهایی بدست آمده با مفاهیم اولیه فیزیک تطابق داشته باشد مثلا برای مسئله طول جوابتان منفی نباشد!

بارم بندی درس فیزیک برای امتحان

بارم بندی درس فیزیک برای امتحان

قبل از شروع مطالعه برای امتحان نهایی فیزیک پیشنهاد ما این است که بارم بندی فیزیک را بررسی کرده و از مطالب مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید. این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید.

بارم بندی درس فیزیک پایه دوازدهم

بارم بندی فیزیک دوازدهم ریاضی
بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی

بارم بندی درس فیزیک پایه یازدهم

بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی
بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی

بارم بندی درس فیزیک پایه دهم

بارم بندی فیزیک دهم ریاضی
بارم بندی فیزیک دهم تجربی

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس فیزیک شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب فیزیک می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس فیزیک، روی لینک زیر کلیک کنید:

چگونه امتحان نهایی فیزیک را ۲۰ بگیریم؟

پیش تر اشاره کردیم که کتاب درسی منبع اصلی برای امتحان نهایی فیزیک است و سوالات امتحانی نزدیک به تمارین و مطالب کتاب طراحی می شود پس به خوبی روی مطالب کتاب مسلط شوید و نمونه سوالات سال های گذشته را تحلیل کنید.

در هنگام حل تشریحی مسائل فیزیک از راه حل های تستی استفاده نکنید و راه حل های کتاب را به طور کامل بنویسید تا یادتان باشد که نوشتن فرمول و یکاها الزامی بوده و بارم مشخص دارد.

به جدول ها، تصاویر، نمودارها، زیرنویس عکس‌ها و مطالب حاشیه کتاب به خوبی توجه کنید.

در حل سوال‌های امتحان فیزیک به علامت‌ها دقت کنید و حل سوال را تا بدست آوردن جواب نهایی و خواسته مسئله ادامه دهید.

سوالات را با دقت بخوانید و با استفاده از روشی که پیش تر گفتیم حل کنید همچنین سعی کنید راه حل سوالات را مرتب و تمیز در برگه بنویسید اینکار هم دقت شما را بالا میبرد و هم باعث می‌شود مصحح امتحان برگه شما را بهتر تصحیح کند.

نمونه سوال امتحان نهایی فیزیک

نمونه سوال امتحانی فیزیک

 

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی فیزیک با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

ما برای شما سوالات امتحان نهایی فیزیک دوازدهم سال های اخیر و امتحان شبه نهایی فیزیک سال ۱۴۰۳ را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما قبل از امتحان نهایی فیزیک آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی فیزیک با پاسخنامه ” کلیک کنید.

آیا نیاز به حفظ کردن ثابت های فیزیکی است؟

خیر!

در هر آزمون ثابت های فیزیکی مورد نیاز در اختیار شما قرار داده می‌شود و نیاز به حفظ کردن این قبیل اطلاعات نیست.

روش مطالعه فیزیک دهم

برای مطالعه فیزیک دهم ابتدا جدول بارم بندی رشته خودتان را بررسی کرده و بعد مطابق روشی که پیش تر گفتیم حرکت کنید، به خوبی مطالب حفظی را مطالعه کنید و بخش های مفهومی و مسائل را یادبگیرید و روی بخش های «تمرین‌ها»، «پرسش‌ها»، «مثال‌ها» ، «فعالیت ها» و «پرسش‌های آخر فصل» تمرکز کنید و برای تسلط بیشتر از کتاب های کمک درسی و جزوه معلمتان کمک بگیرید.

روش مطالعه فیزیک یازدهم

دانش آموزان یازدهمی! توصیه ما به شما این است که برای مطالعه فیزیک یازدهم از فصول پر اهمیت تر شروع کنید بنابراین طبق بارم بندی رشته خودتان حرکت کنید و با روش‌هایی که اشاره شد روی مطالب مسلط شوید و بخش های «تمرین‌ها»، «پرسش‌ها»، «مثال‌ها» ، « فعالیت ها » و « پرسش‌های آخر فصل» به خوبی بررسی کنید.در آخر برای تسلط بیشتر بیشتر از کتاب های کمک درسی و جزوه معلمتان کمک بگیرید و نمونه سوالات امتحانی حل کنید.

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید