طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

روش مطالعه درس هندسه

خواندن این مطلب
9 دقیقه

زمان میبرد!

یکی از دروس تخصصی دانش آموزان رشته ریاضی درس هندسه است. هندسه درسی استدلالی بوده و برای فهم درست این درس نیاز به تحلیل عمیق مطالب می‌باشد. بنابراین برای موفقیت در امتحان نهایی هندسه و کنکور می‌بایست روش صحیح و اصولی مطالعه این درس را بدانید که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

در این مقاله میخونیم:

روش مطالعه هندسه پایه (دهم و یازدهم ) برای امتحان نهایی

اگر دانش آموز پایه دهم و یازدهم هستید بیشتر با هندسه استدلالی و مسائل مرتبط با اشکال سروکار دارید پس برای مطالعه امتحان نهایی هندسه به موارد زیر توجه کنید.

مفاهیم را با دقت مطالعه کن!

در این مرحله با مطالعه دقیق کتاب درسی هندسه شروع کنید و به بررسی فعالیت ها، کار در کلاس‌ها و تمارین کتاب بپردازید. یادگیری هندسه به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد پس پیشنهاد میکنیم برای این مرحله به خوبی زمان بگذارید و به خوبی سعی کنید مطالب را یادبگیرید. به طوریکه با صبوری قضیه‌ها را برای خود اثبات کنید و این کار را چندین بار تکرار کنید تا به خوبی ملکه ذهنتان شود و در حافظه بلند مدتتان قرار بگیرد. برای اینکه متوجه شوید که قضیه را به خوبی یادگرفتید بعد از مطالعه آن کتاب را ببندید و سعی کنید بدون استفاده از کتاب برای خودتان مرور کنید. در این مرحله می‌توانید از روش مطالعه learn to learn  استفاده کنید تا با درک عمیق‌تری جلو بروید.

تمرین حل کن!

در این مرحله با حل تمرین و بررسی مسائل، مطالب خوانده شده را تثبیت کنید. برای حل تمرین و نمونه سوال گام به گام و آهسته آهسته حرکت کنید. نکته مهم در این مرحله این است که برای حل مسائل از ترسیم شکل کمک بگیرید و با رسم شکل‌های هندسی دقیق، مسائل را حل کنید. اینکار خلاقیت شما را بالا می‌برد و کمک می‌کند تا اولا عمیق تر به مسئله نگاه کنید و در ضمن راه حل‌های مختلفی را برای حل مسئله بررسی کنید. مجددا تاکید میکنیم که حل مسائل و تمارین هندسه نیاز به صبر و حوصله و دقت دارد پس برای به جواب رسیدن عجله نکنید و صبور باشید.

روش های مختلف حل مسئله را بررسی کن!

مسئله‌های هندسی عموما راه حل های مختلفی دارند و به روش های مختلف می توان آنها را به جواب رساند . پیشنهاد میکنیم هنگام حل مسائل روش های مختلف را بررسی کنید اینکار باعث فهم عمیق شما می شود . و خلاقیت شما را افزایش می‌دهد.

خلاصه نویسی کنید!

برای خلاصه نویسی هندسه پایه علاوه بر یادداشت کردن قضایا و فرمول‌ها سوالات را تیپ بندی کنید و برای هر تیپ نمونه سوال مثال بزنید. این کار باعث افزایش سرعت شما در دوره مطالب می‌شود.

مرور مطالب از نون شب واجب تره!

یکی از نکات مهمی که در دروس استدلالی مثل هندسه بشدت اهمیت دارد، مرور و دوره مطالب است. به طوریکه پیشنهاد می‌شود مطالب را هر ۱۵ روز یکبار دوره کنید.

بارم بندی درس هندسه برای امتحان

قبل از شروع مطالعه برای امتحان نهایی هندسه پیشنهاد ما این است که بارم بندی هندسه را بررسی کرده و از مطالب مهم‌تر و پر سوال‌تر استارت بزنید. این کار باعث می‌شود شما برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و زمانتان را بهتر مدیریت کنید.

بارم بندی هندسه نهایی

بارم بندی درس هندسه پایه دوازدهم

بارم بندی هندسه دوازدهم

بارم بندی درس هندسه پایه یازدهم

بارم بندی هندسه یازدهم

بارم بندی درس هندسه پایه دهم

بارم بندی هندسه دهم

هر ساله آموزش و پرورش بودجه بندی دقیقی از دروس در امتحانات نهایی ارائه میکند که این بارم بندی درس هندسه شامل بودجه بندی و اهمیت فصل های مختلف کتاب هندسه می باشد که در امتحانات و مدیریت زمان مطالعه شما میتواند تاثیر گذار باشد.

برای دانلود بارم بندی های مصوب آموزش و پرورش درس هندسه، روی لینک متناسب با پایه تحصیلی خود کلیک کنید:

روش مطالعه هندسه تحلیلی دوازدهم

مطالب هندسه پایه دوازدهم مربوط به هندسه تحلیلی است اگر دانش آموز دوازدهمی هستید برای مطالعه هندسه تحلیلی به موارد زیر توجه کنید:

فرمول ها را از بر شو!

روش خواندن هندسه تحلیلی با هندسه پایه متفاوت است.تمرکز اصلی هندسه تحلیلی بر حل کردن مسائل از طریق فرمول ها و ترکیب کردن آنها است. پس اولین کار برای موفقیت در هندسه تحلیلی تسلط بر فرمول‌هاست. برای مسلط شدن بر روی فرمول‌ها آنها را با دقت و حوصله تحلیل و اثبات کنید و به شکل مفهومی آنها را یادبگیرید.

فرمول‌ها را خلاصه کن!

برای یادگیری و یادآوری بهتر فرمول‌ها آنها را خلاصه نویسی و دسته بندی و تیپ بندی کنید. با خلاصه نویسی فرمول‌های هندسه تحلیلی می توانید راحت تر فرمول مناسب هر مسئله را انتخاب کنید و سریع تر به جواب برسید.

محاسبات طولانی: چالش هندسه تحلیلی !

اگر بتوانید به خوبی روی فرمول‌های هندسه تحلیلی مسلط شوید تقریبا نصف راه را رفته اید با این وجود چالش اغلب دانش آموزان در حل مسائل این درس محاسبات طولانی مسائل آن است، به طوریکه با اشتباه کردن و بی دقتی در قسمتی از محاسبه، جواب نهایی اشتباه می شود.

تیپ های مختلف سوالات را شناسایی کن!

درس هندسه پتانسیل زیادی در طرح سوالات مختلف دارد پس با حل کردن نمونه سوالات مختلف با تیپ بندی سوالات آشنا شوید. توجه داشته باشید که هرچقدر میزان نمونه سوالاتی که بررسی میکنید بیشتر باشد به مراتب موفقیت شما هم در این درس بیشتر می شود.

گام به گام حرکت کن!

همانطور که گفته شد حل کردن مسائل هندسه تحلیلی نیاز به دقت زیادی دارد. پس برای ارتقای دقتتان سعی کنید گام به گام مسئله را حل کنید و راه حلتان را مرتب بنویسید.

آیا می توان هندسه را حفظ کرد؟

همانطور که اشاره شد هندسه درسی استدلالی است و این یعنی اینکه شما باید فرمول ها و قضایای این درس را درک کرده باشید و بتوانید با توجه به آنچه سوال از شما میخواهد از آنها استفاده کنید از طرفی با توجه به حجم بالای مطالب، حفظ کردن آنها عملا کاری بیهوده و غیر منطقی است پس اگر شما صرفا مطالب این درس را حفظ کنید قادر به حل سوالات تحلیلی نیستید و ممکن است در زمان امتحان که استرس بالایی دارید مطالب را فراموش کنید. با این حال اگر به هیچ عنوان قادر به مطالعه مفهومی یک سری از فرمول‌ها و قضایا نیستید می توانید با مرور و دوره زیاد، مواردی که نمیتوانید درک کنید را حفظ کنید.

چگونه امتحان هندسه را ۲۰ بگیریم؟

برای ۲۰ گرفتن امتحان نهایی هندسه به ترتیب بارم بندی حرکت کنید و از فصول مهم‌تر که بارم بیشتری دارد شروع کنید. در مرحله بعد به خوبی روی مطالب کتاب درسی مسلط شوید.  فرمول‌ها و قضایا را به صورت مفهومی و عمقی مطالعه کنید و تمام تمارین کتاب را زیر ذره‌بین ببرید و در آخر برای افزایش تسلطتان روی حل کردن سوالات امتحان ، نمونه سوال حل کنید.

نمونه سوال امتحانی هندسه

ما برای شما سوالات امتحان نهایی هندسه دوازدهم سال های اخیر و امتحان شبه نهایی هندسه سال ۱۴۰۳ را به همراه پاسخنامه آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما قبل از امتحان نهایی هندسه آنها را مطالعه کنید که هم خود را محک زده باشید و هم با دید طراحان سوال امتحان نهایی آشنا شوید. برای دانلود روی ” دانلود سوالات امتحان نهایی هندسه با پاسخنامه ” کلیک کنید.

 

همچنین اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و یا برای پایه دوازدهم نیز به سوالات بیشتری نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک های قرار داده شده در زیر، به ۵۰ سری نمونه سوال امتحانی هندسه با پاسخنامه به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

هندسه رو نمیفهمم، چیکار کنم؟!

اگر شما هم جزو دانش آموزانی هستید که هندسه را میخوانید ولی در نهایت در امتحان قادر به گرفتن نمره خوبی نیستید، احتمالا به جای اینکه مطالب را یاد بگیرید، حفظ کردید. برای جلوگیری از این مشکل باتوجه به پایه تحصیلیتان طبق روشی که بالاتر اشاره کردم پیش بروید. در نهایت برای درک بهتر مطالب می توانید از کتاب‌های کمک آموزشی کمک بگیرید.

روش مطالعه هندسه در شب امتحان

در شب امتحان نهایی هندسه قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید و به روش خودتان پیش بروید ابتدا به بررسی چند نمونه از سوالات نهایی سال‌های گذشته بپردازید با اینکار متوجه دیدگاه طراحان سوال می‌شوید و علاوه بر اینکه به انتظارات طراحان سوال از خودتان پی می‌برید در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی می‌کنید و در نهایت اثربخشی خودتان را افزایش می‌دهید. بعد از اینکه از دیدگاه طراحان سوال آگاه شدید حالا با توجه به روش‌هایی که بالاتر اشاره شد روی مطالب و تمارین کتاب درسی به خوبی مسلط شوید و خلاصه نویسی هایتان را دوره کنید.

نکات مهم درباره آزمون‌های نهایی ۱۴۰۳

نکات مهم درمورد امتحان نهایی دین و زندگی 1403

🔺هیچ سوالی خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود.

🔺به همه بخش‌های تشکیل‌دهنده کتاب درسی توجه کنید.

🔺هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.

🔺به تیترها، توضیحات، متن درس، مثال‌ها، پرسش‌ها، تمرین‌های داخل و پایان فصل‌ها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکل‌ها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.

🔺همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمی‌دهد.

🔺به ترکیب و ادغام سوالات کتاب درسی توجه کنید.

🔺سعی کنید با بیان‌های متفاوت از بیان کتاب در تعاریف، علت و معلول‌ها و… آشنا باشید.

🔺خواندن دقیق کتاب درسی را با خواندن هیچ جزوه یا کتاب کمک درسی جایگزین نسازید.

🔺معمولاً در سال‌های گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سال‌های گذشته را مرور و حل می‌کرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کرد. این امر باعث شده بود دانش‌آموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند.

تنها روی قالب‌های تکراری سوالات سالهای قبل تمرکز نداشته باشند. سیاست این است که دانش‌آموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالب‌های سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالب‌های جدید سوال هم باشید.

🔺منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.

🔺اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح می‌شوند.

🔺علاوه بر مهارت دقیق‌خوانی در هنگام پاسخ، به مهارت‌های نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژه‌ها،ترتیب و توالی جملات و نتیجه‌گیری در نوشتن پاسخ‌ها توجه داشته باشید.

🔺در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمون‌ها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائین‌تر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔺پس از هر امتحان، برگه‌های پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود.

🔺در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام می‌شود و تمام الکترونیک نخواهد بود. 

🔺سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.

در نهایت آرامش ، انضباط و توکل به خدا کلید موفقیت شماست.

با آرزوی بهترین ها برای شما!

 

نیاز به مشاوره داری؟

از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۷ با شماره های ۲۲۸۶۱۴۰۴-۰۲۱ / ۰۹۰۳۲۴۵۲۵۶۶ در تماس باش یا فرم رو پر کن ما بهت زنگ بزنیم:

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید