طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

شکست و ناکامی در کنکور و راه مواجهه با آن!

خواندن این مطلب
5 دقیقه

زمان میبرد!

افسردگی و ناامیدی و احساس شکست در کنکور، پس از اعلام نتایج کنکور در میان دانش‌آموزان کنکوری و خانواده‌های آن‌ها امری شایع می‌باشد.

 

از سویی خانواده‌ها در راستای موفقیت فرزندان خود در آزمون، تمامی امکانات حمایتی، مالی، انگیزشی و … را به عمل می‌آورند و از طرفی دیگر دانش‌آموزان هم از سوی والدین و هم مدرسه و جامعه، تحت فشار روانی بالایی قرار می‌گیرند و تنها راه پیروزی و رسیدن به اهداف در زندگی را قبولی و موفقیت در کنکور قلمداد می‌کنند.

 

بدین ترتیب کنکور، استرس سنگینی را به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها وارد کرده و شبیه به مسابقه‌ای می‌شود که در یک سوی آن برد و در سوی دیگر آن باخت وجود دارد و متاسفانه دانش‌آموزانی که در این رقابت دشوار موفقیت مورد نظر خود را کسب نمی‌کنند، در معرض انواع آسیب‌های روحی و روانی قرار می‌گیرند.

 

آن‌ها تصور می‌کنند که به بزرگترین بن‌بست زندگی خود در سنین آغاز جوانی و دستیابی به اهداف و رویاهای خود رسیده‌اند و دیگر راهی برایشان باقی نمانده است.

 

نکته‌ی ناراحت‌کننده‌ی ماجرا اینجاست که این آسیب‌ها فقط مختص کسانی که در کنکور رتبه‌ی مورد نظر خود را کسب نکرده‌ و یا با شکست مواجه شده‌اند، نیست.

 

بلکه دانش‌آموزان موفق در این پروسه نیز، با استرس و اضطراب شبانه‌روزی در ایام کنکور خود روبرو بوده و آن را مرحله‌ای سرنوشت‌ساز در زندگی خود در نظر می‌گرفته‌اند که در صورت ناکامی در آن هیچ موفقیت دیگری برایشان میسر نبوده است.

 

حال با توجه به شرایط استرس‌آور و آسیب‌زننده‌ی این آزمون، بنظر شما چطور می‌توان از روزهای سخت ناکامی و به دست نیاوردن نتیجه‌ی مطلوب در کنکور، به سلامت عبور کرد؟

 

 

 

چگونه در صورت مواجهه با رتبه‌ی نه چندان مطلوب خود، مسیر را به سوی موفقیت و رویایی دیگر، گشوده تصور کرد؟

 

در ادامه به برخی از راهکارهای این موضوع می‌پردازیم که امید است در این ایام پس از کنکور مورد استفاده‌ی شما قرار بگیرد.

تا انتهای مقاله با ما همراه باشید..

شکست و ناکامی در آزمون

راهکارهای افزایش روحیه و بازسازی اعتماد به نفس پس از شکست در کنکور

در این قسمت می‌خواهیم باهم راهکارهایی را بررسی کنیم که بعد از بیرون آمدن از شوک اعلام نتایج کنکور و احساس شکست در کنکور و احساس ناکامی در کنکور، به ما کمک می‌کند دوباره روی پای خود بایستیم و منطقی و به دور از هیجان برای آینده‌ی خود قدمی دوباره برداریم.

 

۱_ شما تنها کسی نیستید که با شکست روبرو می‌شوید.

همه می‌دانیم که شکست مقوله‌ی خوشایندی نیست، اما عدم موفقیت در آزمونی هم‌چون کنکور، پایان دنیا نیست و ممکن است بسیاری از افراد هم‌چون شما این اتفاق را تجربه کرده باشند.

پس بدانید که در این پروسه تنها نیستید!

با این‌حال آنچه که مهم است تصمیم و عملکرد شما پس از رویارویی با ناکامی در کنکور است.

 

شما فرصتی دارید که پس از استراحت و تجدید قوا، مجددا برای رویای خود تلاش کنید، تجزیه و تحلیل کنید که کجا اشتباه کرده اید و سپس اطمینان حاصل کنید که این‌بار اقدامات لازم برای درست طی کردن مسیر را انجام داده‌اید.

 

ناراحتی، پریشانی، افکار منفی، ناامیدی و سرخوردگی اگرچه به هنگام شکست قابل درک است، اما هوشیار باشید که در این حالت‌ها باقی نمانید و پس از ابراز و برون‌ریزی غم و ناراحتی خود، دست بر روی زانوان خود گذاشته و با انگیزه‌ی بالا مسیر جدیدی را ترسیم کنید.

 

۲_ احساسات خود را بیان کنید.

افسردگی پس از شکست در امتحان، شما را وارد پوسته‌ای می‌کند که اگر به زودی از آن خارج نشوید، شکستن آن با گذشت زمان سخت‌تر می‌شود.

احساسات و افکار خود را سرکوب نکنید، بلکه آنها را از طریق کلمات و صحبت کردن یا نوشتن بر روی کاغذ برون‌ریزی کنید.

با مشاور، با دوستان صمیمی و آگاه خود و با بزرگترها و والدین خود صحبت کنید و یاد بگیرید که آنها برای مبارزه با شکست‌ها چه کرده‌اند.

با معلمان و مشاوران تحصیلی مدرسه‌ی خود در جهت اتخاذ روش‌های مطالعه‌ی درست، خرید کتاب‌های هدفمند و کمک‌کننده، لزوم مراجعه‌ی به کلاس‌های فوق برنامه و … مشورت کنید. در راستای اقدام و برنامه‌ریزی‌های شما، افکار اضطرابی و ناامیدکننده نیز کاهش یافته و بذر امید و انگیزه دوباره در دل شما جوانه می‌زند.

 

۳_ تکنیک‌های مطالعه خود را مرور کنید.

ممکن است شیوه‌ی یادگیری، علایق درسی، … شما با دوست نزدیک‌تان بسیار متفاوت باشد.

هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید، در عوض سعی کنید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید هر موضوع درسی را بهتر یاد گرفته و نتایج خوبی در آن کسب کنید.

در واقع  تغییر الگوی مطالعاتی و تمرکز بیشتر بر نقاط ضعف  و رفع آن‌ها یکی از روش‌های کارآمد برای مقابله با عدم موفقیت در آزمون می‌باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۴_ گذشته را پشت سر خود بگذارید.

هنوز هم به رتبه‌ی خود در کنکور فکر می‌کنید؟

هنور تمام تمرکز شما بر گذشته و شکستی است که پشت سر گذاشته‌اید؟ 

وقت آن است که به آن فکر نکنید و آن را کاملا رها کنید. اکنون که با عزیزان خود صحبت کرده اید و برای خود هدف تعیین کرده اید، دیگر واکاوی گذشته و ماندن در آن فایده و اهمیتی ندارد.

درعوض، انرژی خود را بر انجام صحیح روند مطالعه‌ی خود در تلاش‌های بعدی‌تان متمرکز کنید.

 

دلایل شکست خود در کنکور را بررسی کرده و سعی بر رفع آن‌ها داشته باشید.

این دلایل می‌توانند دامنه‌ی بسیار وسیعی را در برگیرند که شامل: انتخاب رشته‌ی اشتباه در مقطع دبیرستان، انتخاب مدرسه‌ی نامناسب با عملکرد ضعیف، فشار روانی زیاد از سوی والدین و مدرسه، نداشتن پایه‌ی تحصیلی قوی در دروس مختلف، بیماری‌های جسمی و روانی دانش‌آموز، تکنیک‌های مطالعاتی نادرست و …

 

همه و همه‌ی این دلایل می‌توانند منجر به نتیجه‌ی نامطلوب در آزمون کنکور شوند. لازم است که دانش‌آموزان پیش از شروع مجدد برای تلاش دوباره در این مسیر، با علت‌شناسی درست، دلایل شکست خود را بررسی کرده و سعی بر حل و فصل آن‌ها داشته تا بهترین نتیجه را بدست آورند.

 

۶_ با دوستان و نزدیکان مثبت‌اندیش خود در ارتباط باشید.

بهتر است در پروسه‌ی مطالعه و تلاش در مسیر کنکور، زیاد در خانه تنها نمانید و در کنار برنامه‌ی مطالعاتی خود، برنامه‌ای مجزا برای استراحت و تفریح و گردش را نیز قرار دهید. برنامه ای بچینید که با دوستان و اقوام معاشرت کنید.

 

معمولای روزهای بعد از کنکور دانش آموزان زمان زیادی را روی نتایج آزمون متمرکز می شوند و تمام فکر و نگرانی شان همین است. اما سرگرم شدن و مشغول بودن به فعلیت‌های دیگر، سبب کاهش افکار منفی و استرس‌زا برای آن‌ها می‌شود.

 

۷_ هرگز انگیزه و بلند پروازی خود را از دست ندهید.

زندگی و راه موفقیت شما ادامه دارد ؛ امیدها و آرزوهای خود را برای دستیابی به موفقیت، از دست ندهید، با گذشت زمان، تنها خاطره‌ای دور از شکست شما در کنکور در خاطره‌تان باقی می‌ماند.


در واقع باید کنکور را تنها یکی از صدها گذزگاه‌های زندگی برای موفقیت در نظر گرفت که در صورت عدم موفقیت در آن هنوز راه‌های زیادی به روی شما گشوده است تا پا در مسیر گذاشته و آینده‌ی منحصر بفرد و موردعلاقه‌ی خود را خلق کنید.

 

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید