طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

معرفی رشته علوم و مهندسی محیط ‌زیست

خواندن این مطلب
7 دقیقه

زمان میبرد!

علوم و مهندسی محیط‌ زیست جزء رشته‌­های گروه علوم تجربی است. این رشته روش‌­‌هایی را برای به‌حداقل‌رساندن اثرات باران اسیدی، گرم‌شدن کره‌ی زمین، گازهای گلخانه­‌ای خودروها و تخریب لایه‌ی اوزون مورد مطالعه قرار می­دهد و همچنین سیستم­‌های تأمین آب شهری و تصفیه‌ی فاضلاب صنعتی را طراحی می­کند.

 

رشته‌ علوم و مهندسی محیط‌ زیست، یک رشته‌ی چندبخشی یا بین‌رشته­‌ای­‌ست و ترکیبی از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار، اکولوژی کاربردی و جغرافیاست.

در این مقاله می‌خوانیم:

هدف رشته علوم و مهندسی محیط زیست

هدف این رشته ایجاد پلی بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع و جنگل­ است تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به‌نحوی عمل کند که با نیازها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و درنهایت زندگی بهتری را برای خود و آیندگان رقم بزند.

وظایف شما در این رشته عبارت‌اند از:

  • به‌روزکردن، تهیه و بررسی گزارش‌های تحقیقات محیطی

 

  • طراحی پروژه‌هایی که منجر به حفاظت از محیط‌زیست می‌شوند، مانند تأسیسات احیای آب، سیستم‌های کنترل آلودگی هوا و عملیات تبدیل زباله به انرژی

 

  • دریافت، به‌روزرسانی و حفظ برنامه‌ها، مجوزها و روش‌های عملیاتی استاندارد

 

  • ارائه‌ی پشتیبانی فنی برای پروژه‌های اصلاح محیط‌زیست و اقدامات قانونی

 

  • تجزیه و تحلیل داده‌های علمی و انجام بررسی‌های کنترل کیفیت

 

  • نظارت بر پیشرفت برنامه‌های بهبود محیط‌زیست

 

  • بازرسی از تأسیسات و برنامه‌های صنعتی و شهری برای اطمینان از رعایت مقررات زیست‌محیطی

 

  • مشاوره‌دادن به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در مورد روش‌های پاک­سازی محل‌های آلوده

 

 

بازار کار و موقعیت شغلی رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌ زیست

شما بعد از فارغ‌­التحصیلی می‌توانید در سازمان محیط‌ زیست، سازمان دادگستری، سازمان نظام مهندسی، آزمایشگاه‌­های محیط‌زیست، سازمان مدیریت پسماند و شهرداری مشغول به کار شوید.

 

 

دروس مرتبط با دبیرستان

اگر بخواهیم دروسی را که از دبیرستان به این رشته مربوط است نام ببریم، می­توانیم به زیست‌شناسی و شیمی اشاره کنیم.

 

 

چارت درسی دانشگاهی

چارت درسی دانشگاه­ها معمولاً مشترک است. با‌این‌حال، ممکن است در بعضی واحدهای دانشگاهی تفاوت جزئی وجود داشته باشد.

حال این تفاوت می­‌تواند فقط در اسم، و محتوای درس یکسان باشد. چارت درسی رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌ زیست که برایتان آوردیم، برگرفته از چارت درسی این رشته در دانشگاه تهران و به شرح زیر است:

رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌زیست

ریاضیات عمومی

جانورشناسی

خاک­شناسی عمومی

شیمی عمومی

اکولوژی

هوا و اقلیم‌شناسی

مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی

ژئومورفولوژی

ژنتیک

شناخت منابع طبیعی

کارتوگرافی

هیدرولوژی عمومی

زیست‌شناسی حیات‌وحش

مبانی علوم محیط‌ زیست

آمار و احتمالات

بوم‌شناسی سیمای سرزمین

سنجش از دور و سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی

مناطق حفاظت‌شده

مساحی و نقشه‌برداری

شیمی محیط‌ زیست

مشارکت مردمی در محیط‌ زیست

بوم‌شناسی حیات‌وحش

بوم‌شناسی تکامل و رفتار

کاربرد سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی در محیط‌زیست

بوم‌شناسی تالاب‌ها و رودخانه‌ها

مدیریت حیات‌وحش

ارزیابی توان سرزمین

زیست‌شناسی حفاظت

آلودگی آب و خاک

درخت‌ها و درختچه‌های ایران

کارورزی ۱ و ۲

آلودگی هوا

مدیریت و طرح‌ریزی مناطق حفاظت‌شده

مبانی ارزیابی اثرات توسعه

اکوتوریسم

مدیریت پسماند

مهارت‌های میدانی

طراحی زون‌های مناطق حفاظت‌شده

ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست

تغییر اقلیم

معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست

مدت تحصیل

مدت تحصیل در این رشته ۴ سال، معادل ۸ ترم درسی است.

 

 

نقاط قوت رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌زیست

شما با داشتن تخصص و تبحر در زمینه‌ی مهندسی محیط‌ زیست و با انجام تحقیقات، مسائل و مشکلات زیست­ محیطی کشور را حل نموده و به بهبود آن کمک خواهید کرد.

 

 

نقاط ضعف رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌زیست

اگر مهارت و دانش بالایی در این رشته نداشته باشید، ورود به بازار کار ممکن است برایتان سخت باشد، چون این رشته به ایده‌­های نو و جدید نیازمند است تا باعث بهبود محیط‌ زیست شود.

 

 

ادامه تحصیل در رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌ زیست

این رشته را می­توانید تا مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری ادامه دهید.

 

گرایش­‌های رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌ زیست در کارشناسی‌ارشد و دکتری

براساس دفترچه‌ی انتخاب‌رشته‌ی سال ۱۴۰۲، رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌زیست شامل ۶ گرایش در کارشناسی‌ارشد می‌شود که عبارت‌اند از: آب و فاضلاب، آلودگی هوا، سواحل، منابع آب، مواد زائد جامد، آلودگی خاک.

و ۲ گرایش در دکتری که عبارت‌اند از: آموزش محیط‌زیست، محیط‌زیست (برنامه ­ریزی).

معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست

توانایی­‌های لازم برای رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌ زیست

اگر علاقه‌مند به طبیعت و محیط‌ زیست هستید این رشته مناسب شماست. همچنین، داشتن صبر و تحمل از جمله ویژگی‌­های لازم و ضروری برای این رشته محسوب می‌شود.

 

برای کسب مهارت و تجربه ممکن است مجبور باشید هفته­‌ها به صحراها، جنگل­‌ها، دشت­‌ها و تالاب­‌ها سفر کنید تا بتوانید رفتار یک گونه‌ی ‌جانوری را بررسی کنید و یا به دنبال یک گونه‌ی گیاهی یا جانوری خاص بگردید.

علاوه‌براین، ممکن است در حین انجام این پژوهش‌­ها دچار شرایط نامساعد جوی، نیش حشرات مثل ساس، کنه، عقرب و مار شوید! پس در قدم اول نباید از جانورانی مثل مار و عقرب بترسید، و در قدم دوم از نظر جسمی باید بتوانید با این مسائل مقابله کنید.

 

این رشته به ذهن خلاق و فعال برای حل مشکلات زیستی نیاز دارد، و همین‌طور باید اطلاعاتی در زمینه‌ی صنعت، فرهنگ، سیاست و اقتصاد داشته باشید تا بتوانید در مورد مسائل مختلف ابراز عقیده کنید.

 

در آخر باید به نرم­ افزارهای مربوط به این رشته مسلط باشید.

 

 

وضعیت اپلای برای رشته‌ی علوم و مهندسی محیط‌ زیست

امکان اپلای و مهاجرت برای این رشته وجود دارد و وضعیت آن متوسط است. البته زبان انگلیسی قوی و بالابودن نمره‌ی آزمون‌­های معتبر روند این کار را راحت‌­تر می­کند.

 

 

تیپ‌های شخصیتی مناسب رشته علوم و مهندسی محیط زیست

 

طبق آزمون MBTI و شخصیت­ شناسی این آزمون، ۳ تیپ شخصیت مناسب این رشته هستند:

 

ESFP (بازیگر)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: برون‌گرا، حسی، احساسی، ملاحظه‌کننده، خلاق، دارای تخیل قوی، حساس و صبور است.

 

ENTJ (فرمانده)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: برون‌گرا، شمی، فکری، داوری‌کننده، رئیس، رهبر، اجرا­کننده، استراتژیست، تحلیل­گر و اجتماعی است.

 

ENTP (مبتکر)، از جمله ویژگی‌­های این شخصیت: برون‌گرا، شمی، فکری، ملاحظه‌کننده، پُرانرژی، اهل تئوری، کارآفرین، باانگیزه، اجتماعی و بامهارت است.

 

 

حرف آخر

رشته‌­ علوم و مهندسی محیط‌ زیست از جمله رشته‌­هایی­‌ست که فقط با داشتن مدرک دانشگاهی این رشته لزوماً وارد بازار کار نخواهید شد.

 

چیزی که اهمیت زیادی دارد توانایی و مهارت شما در کار است. ممکن است از دانشگاه سراسری فارغ‌­التحصیل شده باشید اما هیچ مهارت و دانشی در این زمینه کسب نکرده باشید، در این صورت، برای ورود به بازار کار با مشکل مواجه خواهید شد.

 

پس در دوره‌ی دانشجویی فقط به دروس تئوری دانشگاه اکتفا نکنید، سعی کنید از این چهار سال استفاده‌ی مفید کرده و به مهارت­‌های خود بیفزایید.

هرچه مهارت­‌های بیشتری کسب کنید، در جایگاه شغلی بالاتری قرار می­‌گیرید.

قبل از انتخاب‌رشته و قبل از ورود به هر رشته‌­ای خوب فکر کنید. با افرادی که قبل از شما این مسیر را طی کرده‌­اند صحبت و از تجربه­‌هایشان استفاده کنید.

 

همچنین از راهنمایی­‌های مشاوران ماهر و متخصص در این زمینه بهره ببرید.

انتخاب‌ رشته مهم­ترین تصمیم شما در زندگی ا­ست. نباید فقط به لحظه­‌ای که در آن قرار دارید فکر کنید و تصمیم بگیرید، به چهار سال بعد خود نگاه کرده و تصور کنید با این انتخاب در کجا قرار خواهید گرفت.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید