طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

معرفی رشته آمار و کاربردها

خواندن این مطلب
5 دقیقه

زمان میبرد!

در این مقاله به معرفی رشته آمار و کاربردها خواهیم پرداخت.

تعریف کوتاه آمار “علم تحلیل داده‌­ها” است. با استفاده از عدد و رقم­‌ها می‌­توانید داده­‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.

مثلا در یک پروژه آماری، ممکن است قند خون همه مراجعین یک آزمایشگاه را اندازه بگیرند تا متوجه شوند چند درصد آن‌ها مبتلا به دیابت‌اند.

 

حال ممکن است از یک کارشناس آمار بخواهند تعداد کل مراجعان مبتلا به دیابت را در یک ماه بررسی کند.

این فقط یک بخش کوچیکی از کار کارشناس آمار است.

شاید شما فکر کنید رشته آمار و کاربردها خیلی قوی و پول­ساز به نظر نمی‌­رسد اما اگر بتوانید نرم­‌افزار را خیلی حرفه­­‌ای و عالی بلد باشید و آن با آمار ترکیب کنید، در هر رشته‌­ای می­توانید از آن استفاده کنید؛ زیرا همه ­جا به یک کارشناس آمار نیاز دارند تا داده‌­هایشان را تحلیل کند و بتوانند طبق آن تحلیل­‌ها، برنامه­‌ریزی­‌های کوتاه یا بلندت مدت داشته باشند.

 

در ادامه درباره بازار کار، دروس مرتبط با دبیرستان، چارت درسی دانشگاهی، مدت تحصیل، نقاط ضعف، نقاط قوت، ادامه تحصیل، توانایی‌­های لازم­، وضعیت اپلای و ویژگی شخصیت مناسب رشته آمار و کاربردها صحبت می­‌کنیم.

بازار کار و موقعیت شغلی رشته آمار و کاربردها

همان­طور که گفتیم آمار رشته­‌ای است که می­توان آن را با رشته­‌های دیگر ترکیب کرد و از آن استفاده کرد.

پس اکثر جاها برای این رشته کار موجود است. مثلا بانک‌­ها، ادارات دولتی و خصوصی­­­، مراکز صنعتی و کارخانه‌­­ها، ادارات بیمه، مرکز آمار، سازمان برنامه و بودجه.

اما گفتیم آمار یعنی تحلیل داده­‌ها، پس می­‌دانید کجا می­توان خیلی عالی از آن استفاده کرد؟

در مباحث رمز ارزهای دیجیتال، متاورس و بورس.

حال اگر دنبال رشته‌­ای هستید که آرامش و امنیت روانی نسبتا خوبی در کار داشته باشد و سختی کار زیادی هم نسبت به درآمدی که به دست می‌­آورید، نداشته باشد، این رشته را به شما پیشنهاد می­‌کنیم.

 

 

دروس مرتبط با دبیرستان رشته آمار

 

اگر بخواهیم این رشته را به درس­‌های دبیرستان ربط بدهیم، بیشتر درس­‌های حسابان و بخشی از گسسته و آمار احتمال مربوط به این رشته است.

اما به این نکته توجه داشته باشید که آمار و احتمال دبیرستان بخش کوچکی از درس‌­های دانشگاه است و رشته دانشگاهی آمار و کاربردها خیلی از آن فراتر می­‌رود.

معرفی رشته آمار و کاربردها

چارت درسی دانشگاهی رشته آمار و کاربردها

ریاضی عمومی ۱

آمار و احتمال مقدماتی

آنالیز ریاضی

روش­های ناپارامتری

روش تحقیق

ریاضی عمومی ۲

احتمال ۱

رگرسیون

روش­های پیشرفته آماری

زبان تخصصی

مبانی ریاضی

احتمال ۲

فرایندهای تصادفی

روش­های عددی و شبیه­سازی

پروژه

مبانی کامپیوتر و برنامه­ نویسی

معادلات دیفرانسیل

روش چند متغیره گسسته

سری­های زمانی

 

مبانی جمعیت شناسی

روش­های نمونه­ گیری

روش چند متغیره پیوسته

کنترل کیفیت آماری

 

جبرخطی

آمار ریاضی

طرح­ های آزمایش

محاسبات آماری

 

مدت تحصیل رشته آمار و کاربردها

دوره تحصیل رشته آمار ۴ سال و معادل ۸ ترم تحصیلی می­‌باشد. دانشجویان این دوره باید حداقل ۱۳۸ واحد درسی را در طول این ۴ سال بگذرانند.

اما بنا به شرایط خاص می­‌توانند تا ۹ ترم هم تحصیل را ادامه دهند اما بعد از آن هر دانشگاه شرایط خاص خود را برای ادامه تحصیل دارد.

نقاط قوت رشته آمار و کاربردها

علم آمار محدود به هیچ حوزه­‌ی رشته‌­ای نیست و در تمام پژوهش‌­ها و کارهای تحلیلی در هر حوزه‌­ای می­توان از آن استفاده کرد.

پس دیگر علاقه­‌ی شخصی مطرح می­شود که آیا شما به این رشته که شامل ریاضیات در سطح بالاتر می­شود علاقه دارید یا نه.

نقاط ضعف رشته آمار و کابردها

با وجود اینکه رشته آمار حوزه‌­های کاری زیادی دارد اما وارد شدن به حوزه‌های کاری، مخصوصا ادارات دولتی، ممکن است مقداری سخت باشد. زیرا هر حوزه­ای تعداد خیلی محدودی کارشناس آمار نیاز دارد.

ولی اگر شما برنامه­‌نویسی بلد باشید و مدرک ICDL  (مهارت­‌های هفتگانه) را داشته باشید، خیلی راحت شما را جذب می­‌کنند.

ادامه تحصیل در رشته آمار و کاربردها

 

رشته آمار را می­توان تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش‌­های مختلف ادامه داد.

که اگر دکترا آمار داشته باشید، می‌­توانید استاد دانشگاه شده و وارد هیئت علمی دانشگاه شوید که این خود یک موقعیت شغلی دیگری را برایتان مهیا می­کند.

 

 

گرایش‌­های رشته آمار و کاربردها در کارشناسی ارشد و دکتری

برای کارشناسی ارشد در پنج گرایش: آمار ریاضی، بیم­‌سنجی، آمار اجتماعی و اقتصادی، دیتاساینس (علم داده­)، آمار زیستی (زیر نظر وزارت بهداشت)

و برای دکتری در دو گرایش: آمار و بیم‌­سنجی

می­‌توانید ادامه تحصیل دهید.

 

 

توانایی‌­های لازم برای رشته امار و کاربردها

برای وارد شدن به این رشته باید به برنامه­نویسی و درس ریاضی علاقه داشته باشید و قوه تحلیل بالایی داشته باشید. پس اگر جز دسته آدم­هایی هستید که در دبیرستان از درس حسابان و گسسته فراری بودید اصلا وارد این رشته دانشگاهی نشوید!

 

 

نرم‌­افزارهای لازم رشته آمار و کاربردها

 

R

Python

Spss

 

 

وضعیت اپلای در رشته آمار و کاربردها

وضعیت اپلای کردن در این رشته بسیار خوب است و شامل موقعیت­‌هایی در کارشناسی ارشد و دکترا می­‌باشد.

 

 

معرفی رشته آمار و کاربردها

تیپ‌های شخصیت­ی مناسب برای رشته آمار و کاربردها

 

طبق آزمون MBTI و شخصیت‌­شناسی این آزمون تیپ شخصیت ISTJ (بازپرس) مناسب این رشته هستند.

که دارای برخی خصوصیات شامل: درونگرا، حسی، فکری، داوری کننده، وظیفه­‌شناس، مسئولیت­‌پذیر، متمرکز، حواس‌جمع، دقیق، منطقی، بدون انعطاف، نکته‌­بین و تجربه­‌گرا می­‌باشد.

 

 

چالش­‌های این رشته از زبان دانشجویان

 

  • ۴ ­ترم اول دانشگاه درس­‌ها اکثرا مبانی بود و به ظاهر کاربردی نداشت که این یکم من رو نسبت به این رشته دل­سرد کرد ولی باید برای ترم­های بالاتر بلد می­بودیم.

 

  • درس‌­های ریاضی که داشت نسبت به دبیرستان خیلی سنگین بود.

 

  • خیلی دیر به درس‌­های کاربردی و مفید می­‌رسیدیم.

 

  • اکثرا تئوری فقط یاد میدادن و قسمت­‌های برنامه­‌نویسی خیلی جامع یاد داده نمی­شد. اگه از ما می­خواستن کارهای عملی بیشتری انجام بدیم بهتر بود.

 

 

حرف آخر

این مطلبی که میخواهیم بیان کنیم، فقط مخصوص رشته آمار نیست و در هر رشته و هر مقطعی باید از آن آگاهی داشته باشید که درس‌­های دانشگاه برای کار کردن کافی نیست.

شما باید در کنار درس­‌های دانشگاه مهارت­‌های زیادی را یاد بگیرید و حتما در طول تحصیل کار مرتبط با رشته‌­تان را در حد امکان انجام دهید.

به این شکل می­توانید یک قدم از همه جلوتر باشید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید