طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

معرفی رشته فرش

خواندن این مطلب
6 دقیقه

زمان میبرد!

رشته‌ فرش جزء رشته­‌های گروه هنر است. فرش به‌عنوان یکی از شریف‌ترین و بااصالت‌ترین هنرهای سنتی و یکی از برجسته‌­ترین مظاهر هنر و سمبل­‌های ملّی ایران به شمار می­رود.

هنر فرش‌بافی از زمان­‌های گذشته تا به امروز حضور پُررنگی در صنعت کشور ایران داشته است. فرش یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذاب است که به‌صورت دستی و یا ماشینی تولید می­شود.

 

فرش­‌های دست‌باف توسط دست­‌های خلاق و توانمند هنرمندان تولید می­شوند.

 

فرش‌ بافی در گذشته به‌عنوان یک هنر به حساب می­آمد که انتقال و یادگیری آن به‌صورت نسل‌به‌نسل انجام می‌شده است، اما امروزه به دلیل اهمیت بالای این هنر در ایران، به‌عنوان یک رشته‌ی دانشگاهی وارد دانشگاه‌­ها شده ­است که از مزیت­‌های آن می‌توان به پرورش متخصصان با دید علمی به صنعت فرش اشاره کرد.

 

در ادامه به جزئیات بیشتری از این رشته می­‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانیم:

بازار کار و موقعیت شغلی رشته‌ی فرش

شما می‌توانید بعد از فارغ­‌التحصیلی در شرکت­‌های خصوصی و دولتی مانند سازمان صنایع‌دستی ایران، سازمان میراث فرهنگی، شرکت ملّی فرش ایران، وزارت جهاد کشاورزی، کارگاه‌های خصوصی و یا به‌عنوان مشاور بازرگانان فرش مشغول به کار شوید.

 

البته با داشتن خلاقیت و مهارت در زمینه‌ی طرح، رنگ و بافت فرش‌­ها می‌توانید در حوزه‌ی تولید فرش‌­هایی باکیفیت‌تر و زیباتر فعالیت کنید.

 

همچنین در صورت داشتن سرمایه‌ی کافی می­توانید کسب و کار خودتان را شروع کنید. درنهایت برخی افراد این هنر ارزشمند را در مراکز کار و دانش، آموزش می­دهند.

 

 

چارت درسی دانشگاهی

چارت درسی دانشگاه‌­ها معمولاً مشترک است. با‌این‌حال، ممکن است در بعضی واحدهای دانشگاهی تفاوت جزئی وجود داشته باشد.

حال این تفاوت می­‌تواند فقط در اسم، و محتوای درس یکسان باشد. چارت درسی رشته‌ی فرش که برایتان آوردیم، برگرفته از چارت درسی این رشته در دانشگاه هنر سمنان و به شرح زیر است:

چارت درسی رشته‌ی فرش

آشنایی با هنرهای سنتی ایران

مبانی هنرهای تجسمی ۱ و ۲

طراحی پایه

هندسه‌ی نقوش در هنرهای سنتی ایران

شیمی کاربردی فرش

آشنایی با هنر در تاریخ ۱ و ۲

مبانی و اصول کارآفرینی

طراحی سنتی ۱ و ۲

آشنایی با بافت‌های سنتی ایران

علوم الیاف و آزمایشگاه

عکاسی

روان‌شناسی خلاقیت

فرهنگ، هنر و هویت ایرانی اسلامی

بافت فرش ۱ و ۲

سِیر تحول نقش در ایران

رنگرزی شیمیایی

هنر و تمدن اسلامی ۱ و ۲

کاربرد کامپیوتر در طراحی و بافت فرش

تاریخ فرش ایران

شناخت طرح و نقش فرش ایران

رنگ و نقطه‌ی نقشه‌ی فرش ۱ و ۲

نگارگری ۱ و ۲

شناخت طرح و نقش گليم و بافت‌هاي سوزني

شناخت نقوش فرش‌هاي مناطق مختلف ايران

تاريخ فرش جهان

كنترل كيفيت در فرش

طراحی فرش ۱ و ۲ و ۳ و ۴

طراحي و بافت گليم و بافت‌هاي سوزني

سبك‌هاي بافت فرش در مناطق مختلف ايران

ارزيابي و ارزشيابي فرش

موزه‌داری

کارآموزی

پژوهش در فرش

تجزيه و تحليل  فرش ايران

اقتصاد فرش

شناخت بازارهاي جهاني فرش

مديريت توليد فرش

حكمت هنر اسلامي

پروژه‌ی نهایی

سبک‌های بافت فرش در مناطق مختلف ايران

کاربرد کامپیوتر در طراحی و بافت فرش

 

دانشگاه ­های پذیرنده‌ی رشته‌ی فرش

دانشگاه ­های پذیرنده‌ی رشته‌ی فرش

دانشگاه هنر اسلامی تبریز

دانشگاه کاشان

دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر تهران

دانشگاه سمنان

دانشگاه سیستان و بلوچستان

دانشگاه شیراز

دانشگاه هنر شیراز

دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشگاه اراک

 

معرفی رشته فر

نقاط قوت رشته‌ی فرش

یکی از پُرسودترین صنعت­‌ها در ایران، صنعت فرش است؛ زیرا مواد اولیه‌­اش در ایران تهیه می­شود و از طرف دیگر فرش دست‌باف ایرانی در بازارهای داخلی و جهانی ارزش مادی بسیار بالایی دارد.

اگر شما سرمایه‌ی کافی داشته باشید، می­توانید وارد این صنعت شده و در زمینه‌ی فروش یا صادرات فرش به فعالیت بپردازید و درآمد زیادی از این راه کسب کنید.

 

 

نقاط ضعف رشته‌ی فرش

موفقیت در این رشته به صبر و پشتکار شما بستگی دارد. ممکن­ است تا چند سال اول نتوانید درآمد بالایی کسب کنید یا در مسیر، موانع زیادی سر راه شما قرار بگیرد؛ پس نباید ناامید شوید، اگر هدف‌تان موفقیت در این رشته است باید صبور باشید.

 

 

توانایی‌­های لازم برای رشته‌ی فرش

در این رشته خلاقیت و داشتن ذوق و سلیقه دارای اهمیت بالایی­‌ست. همچنین علاقه­‌مندی به فرش و تاریخچه‌ی آن، داشتن صبر و پشتکار نیز در این حوزه الزامی­‌ست.

 

در غیر این صورت، شما بعد از دریافت مدرک کارشناسی نمی­توانید وارد بازار کار شده و به موفقیت دست یابید.

 

علاوه‌بر موارد بالا، باید از تاریخ هنر فرش‌بافی، تاریخ هنرهای بومی و تاریخ هنرهای دستی آگاهی داشته باشید تا بتوانید با استفاده از ذوق هنری خود طرح­‌هایی مطابق با اصالت ایرانی همراه با نوآوری ارائه دهید.

معرفی رشته فرش

ادامه تحصیل

رشته‌ی فرش را می­توانید تا مقاطع کارشناسی‌ارشد ادامه دهید.

 

گرایش‌­های رشته‌ی فرش در کارشناسی‌ارشد

براساس دفترچه‌ی انتخاب‌رشته‌ی سال ۱۴۰۲، رشته‌ی فرش شامل ۳ گرایش در کارشناسی‌ارشد می‌شود که عبارت‌اند از: پژوهش در فرش، طراحی، مواد اولیه و رنگرزی.

 

 

وضعیت اپلای برای رشته‌ی فرش

رشته­‌ی فرش در بخش اپلای وضعیت متوسط رو به بالایی دارد، یعنی اگر توانمندی­‌های لازم و زبان قوی داشته باشید برای مهاجرت رشته‌ی مناسبی است.

 

 

تیپ‌های شخصیتی مناسب رشته فرش

 

طبق آزمون MBTI  و شخصیت‌شناسی این آزمون، ۷ تیپ شخصیت مناسب این رشته هستند:

 

INTP (مهندس)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، فکری، ملاحظه‌کننده، اهل نظریه و تئوری، تحلیل‌گر، آینده‌­نگر، خلاق و مبتکر است.

 

INTJ (برنامه‌­ریز)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، فکری، داوری‌کننده، استراتژیست، اهل نظریه و تئوری، کمال­گرا، تحلیل­گر، نتیجه­‌گرا، بادقت، اهل تئوری و آینده‌­نگر است.

 

ISFP (هنرمند)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: درون‌گرا، حسی، احساسی، ملاحظه‌کننده، خلاق، نوآور، سازگار، صبور و آرام است.

 

ENFP (وکیل مدافع)، از جمله ویژگی‌­های این شخصیت: برون‌گرا، شمی، احساسی، ملاحظه‌کننده، خلاق، اجتماعی، رهبر و الهام­‌بخش است.

 

ESFP (بازیگر)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: برون‌گرا، حسی، احساسی، ملاحظه‌کننده، خلاق، دارای تخیل قوی، حساس و صبور است.

 

INFP (رؤیاپرداز)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، احساسی، ملاحظه‌کننده، صبور، حساس، هنرمند، اهل نظریه و تئوری و دارای قوه‌ی تخیل قوی است.

 

INFJ (محرمِ راز)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، احساسی، داوری‌کننده، اهل نظریه و تئوری، خلاق و آینده‌­نگر است.

 

 

حرف آخر

قبل از انتخاب‌رشته و قبل از ورود به هر رشته­‌ای خوب فکر کنید. با افرادی که قبل از شما این مسیر را طی کرده‌­اند صحبت و از تجربه­‌هایشان استفاده کنید.

همچنین از راهنمایی­‌های مشاوران ماهر و متخصص در این زمینه بهره ببرید.

 

انتخاب‌ رشته مهم­‌ترین تصمیم شما در زندگی ا­ست. نباید فقط به لحظه‌­ای که در آن قرار دارید فکر کنید و تصمیم بگیرید، به چهار سال بعد خود نگاه کرده و تصور کنید با این انتخاب در کجا قرار خواهید گرفت.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید