طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

معرفی رشته مرمت آثار تاریخی

خواندن این مطلب
5 دقیقه

زمان میبرد!

رشته‌ مرمت آثار تاریخی جزء رشته‌­های گروه هنر است.

این رشته، همان‌طور که از اسم آن پیداست، مرتبط با آثار تاریخی برجای‌مانده‌ای است که برای هر جامعه ارزش فرهنگی و معنوی و اجتماعی دارد.

 

با توجه به این‌كه كشور ایران دارای آثار فرهنگی‌ـ هنری زیادی از دوره‌های مختلف تاریخی است، حفظ و نگهداری از این میراث به‌جای‌مانده، كه بیانگر هویت و شخصیت تاریخی است، به متخصصان هنرمندی نیاز دارد كه علاوه‌بر شناخت جنبه‌های هنری، آشنایی كافی نیز با ساختار و مواد تشكیل‌دهنده‌ی این آثار و كنش و واكنش آن داشته باشند.

در این مقاله می‌خوانیم:

تفاوت مرمت آثار تاریخی و مرمت بناهای تاریخی در چیست؟

با انجام حفاری‌­های جدید، هر سال تعداد زیادی بنا و محوطه­‌های تاریخی اضافه می‌­شود و اشیای تاریخی و فرهنگی‌مان متنوع‌تر می‌شوند.

 

تفاوت  رشته مرمت بناهای تاریخی با مرمت آثار تاریخی، دقیقاً از همین‌جا شروع می­شود.

تمرکز رشته‌ مرمت آثار تاریخی بر اشیا و آثار تاریخی‌ست.

 

در این رشته قرار است مواد تشکیل‌دهنده، ارزش‌های پنهان، جزئیات تاریخی و هنری اشیای فرهنگی و تاریخی­ را تشخیص داد.

 

همچنین می­‌توان در زمینه‌ی احیا، مرمت و نگهداری علمی آثاری که در موزه‌­ها موجود هستند یا به‌صورت هنرهای وابسته در بناهای تاریخی وجود دارند، متخصص شد.

 

اما تمرکز رشته‌ی مرمت بناهای تاریخی بر حفظ مکان‌­های تاریخی­‌ست.

هدف این رشته مطالعه‌ی مرمت و احیای محوطه‌­ها و بافت‌‌های تاریخی‌ست؛ به عبارتی می­توان گفت به رشته‌ی معماری نزدیک است و از شاخه‌­های آن محسوب می‌­شود و تأکیدش بر خود بناست.

 

 

بازار کار و موقعیت شغلی رشته‌ی مرمت آثار تاریخی

بعد از فارغ ­التحصیلی می­توانید در مراکز نگهداری اشیا و آثار تاریخی و قدیمی، سازمان میراث فرهنگی و شعب وابسته به آن و مراکز اسناد رسمی و ملّی مشغول به کار شوید و با توجه به مهارت و دانش و تجربه‌، درآمد کسب نمایید.

 

همچنین قادر خواهید بود با اطلاعات و دانش عمومی، نظری و تحقیقات از یک طرف و کار عملی از طرف دیگر هزاران بنای تاریخی را، که در اختیار واحدهای دولتی از قبیل سازمان میراث فرهنگی کشور و سایر وزارت‌خانه‌ها و ارگان­‌های دولتی و بخش خصوصی قرار دارد، مورد مرمت و بازسازی قرار دهید و ضمن نگهداری و مرمت بناهای تاریخی، نسل جوان را برای عبرت‌آموزی از آثار گذشتگان یاری نمایید.

 

 

چارت درسی دانشگاهی

چارت درسی دانشگاه­‌ها معمولاً مشترک است.

با‌این‌حال، ممکن است در بعضی واحدهای دانشگاهی تفاوت جزئی وجود داشته باشد.

 

حال این تفاوت می­تواند فقط در اسم، و محتوای درس یکسان باشد.

 

چارت درسی رشته‌ی مرمت آثار تاریخی که برایتان آوردیم، برگرفته از چارت درسی این رشته در دانشگاه هنر اصفهان و به شرح زیر است:

چارت درسی رشته‌ی مرمت آثار تاریخی

کارگاه طراحی پایه ۱ و ۲

فیزیک ۱ و ۲

شیمی پیش‌دانشگاهی

آشنایی با کامپیوتر

باستان‌شناسی

آشنایی با هنرهای سنتی ایران

کارگاه عکاسی پایه ۱ و ۲

ترسیم فنی

شیمی ۱ و ۲ و ۳

آشنایی با هنر در تاریخ ۱ و ۲ و ۳

هنر و تمدن اسلامی ۱ و ۲

آفت‌شناسی

کارگاه مرمت

آزمایشگاه حفاظت و مرمت

تاریخ و فن‌شناسی آثار ۱ و ۲ و ۳

آسیب‌شناسی آثار ۱ و ۲ و ۳

هندسه‌ی مناظر و مرايا

طرح تحقیقاتی ۱ و ۲

موزه‌داری ۱ و ۲

شناخت و مواد و مصالح ساختماني و مرمت معماري ۱ و ۲

هندسه‌ی نقوش در صنايع‌دستي ايران ۱ و ۲

تجزيه و تحليل و نقد آثار هنري

كارآموزي كارگاه مرمت

قوانين و تشكيلات مرمت

خطوط باستاني ايران

پروژه‌ی نهايي

 

دانشگاه­‌های پذیرنده‌ی رشته‌ی مرمت آثار تاریخی

دانشگاه­ های پذیرنده‌ی رشته‌ی مرمت آثار تاریخی

دانشگاه هنر اسلامی تبریز

دانشگاه هنر اصفهان

معرفی رشته مرمت آثار تاریخی

نقاط قوت رشته‌ی مرمت آثار تاریخی

همان‌طور که گفته شد، کشور ایران دارای آثار فرهنگی‌ـ هنری بسیاری در دوره­‌های مختلف است و این آثار نیاز به حفظ و نگهداری دارند تا بتوان این گنجینه‌­ها را برای نسل‌های بعدی هم حفظ کرد.

شما به‌عنوان کارشناس مرمت آثار تاریخی این وظیفه‌ی مهم را بر عهده دارید و می­توانید باعث بهبود این حوزه در کشور شوید.

 

 

نقاط ضعف رشته‌ی مرمت آثار تاریخی

رشته‌ی مرمت آثار تاریخی هنوز در کشور ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده­ است و این امر ورود به بازار کار را دشوارتر می­کند.

 

 

توانایی‌­های لازم برای رشته‌ی مرمت آثار تاریخی

علاقه به آثار تاریخی و حفظ آن از مهم‌­ترین نکات مؤثر در انتخاب این رشته است؛ آن هم به دو دلیل: یک، ممکن است شما درآمد خیلی بالایی از این رشته در حال حاضر نتوانید کسب کنید، به دلیل این‌که این رشته هنوز خیلی در ایران شناخته‌شده نیست و دوم این‌که اگر به این رشته علاقه‌مند نباشید، کلاس­های درس و بازار کار برایتان کسل‌کننده خواهد گذشت.

 

داشتن پایه‌ی نسبتاً قوی دو درس شیمی و فیزیک در این رشته اهمیت زیادی دارد، زیرا همان‌طور که اشاره شد، باید واحدهای درسی‌ای که شامل فیزیک و شیمی می‌شوند را بگذرانید.

 

معرفی رشته مرمت آثار تاریخی

ادامه تحصیل

این رشته را می­توانید تا مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری ادامه دهید.

 

گرایش­‌های رشته‌ی مرمت آثار تاریخی در کارشناسی‌ارشد

براساس دفترچه‌ی انتخاب‌رشته‌ی سال ۱۴۰۲، رشته‌ی مرمت آثار تاریخی شامل ۲ گرایش در کارشناسی‌ارشد می‌شود که عبارت‌اند از:

حفاظت و مرمت ميراث معماری، حفاظت و مرمت ميراث شهري.

و شامل ۲ گرایش در دکتری که عبارت‌اند از:

مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی، مرمت و احیای بناها و بافت­‌های تاریخی.

 

 

وضعیت اپلای برای رشته‌ی مرمت آثار تاریخی

این رشته در بخش اپلای وضعیت متوسطی دارد، یعنی اگر توانمندی­‌های لازم و دانش زبانی خوبی داشته باشید برای مهاجرت رشته‌ی مناسبی است.

 

 

تیپ‌های شخصیتی مناسب رشته مرمت آثار تاریخی

 

طبق آزمون MBTI و شخصیت‌شناسی این آزمون، ۱ تیپ شخصیت مناسب این رشته است:

 

INTP (مهندس)، از جمله ویژگی­‌های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، فکری، ملاحظه‌کننده، اهل نظریه و تئوری، تحلیل‌گر، آینده‌­نگر، خلاق و مبتکر است.

 

 

حرف آخر

قبل از انتخاب‌رشته و قبل از ورود به هر رشته‌­ای خوب فکر کنید.

 

با افرادی که قبل از شما این مسیر را طی کرده‌­اند صحبت و از تجربه­‌هایشان استفاده کنید. همچنین از راهنمایی­‌های مشاوران ماهر و متخصص در این زمینه بهره ببرید.

 

انتخاب‌ رشته مهم­ترین تصمیم شما در زندگی ا­ست. نباید فقط به لحظه­‌ای که در آن قرار دارید فکر کنید و تصمیم بگیرید، به چهار سال بعد خود نگاه کرده و تصور کنید با این انتخاب در کجا قرار خواهید گرفت.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید