طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

معرفی رشته کتابت و نگارگری

خواندن این مطلب
9 دقیقه

زمان میبرد!

رشته‌ی کتابت و نگارگری جزء رشته‌­های گروه هنر است. این رشته به‌عنوان یکی از رشته‌های هنری، شامل دو بخش اصلی کتابت و نگارگری می‌شود.

کتابت به معنی نوشتن با خط و نوشتار است و نگارگری نیز به معنی تصویرسازی با استفاده از قلم و برس. در این رشته، افراد توانایی خط‌نویسی و تصویرسازی با استفاده از انواع قلم و برس را یاد می‌گیرند.

 

این رشته با توجه به فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان، به شکل‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارد؛ برای مثال، در ایران، خطاط‌ها و نقاش‌های اسلامی و ایرانی مشهور هستند که از قلم‌های خاص و فنون خاصی استفاده می‌کنند. در کشورهای آسیایی مانند چین و ژاپن، رشته‌ی نگارگری با استفاده از قلم‌های خاص و فرم‌های گوناگون شناخته‌شده است.

 

رشته‌ی کتابت و نگارگری امروزه به‌عنوان یکی از هنرهای قدیمی و باستانی محسوب می‌شود که همچنان در سراسر جهان مورد توجه و علاقه قرار دارد. در این رشته، افراد می‌توانند با تمرین و تلاش مداوم، فنون و مهارت‌های خاصی را در زمینه‌ی کتابت و نگارگری به دست آورند و از زیبایی‌های این هنر لذت ببرند.

 

این رشته به‌صورت نیمه‌متمرکز است، یعنی شما بعد از کسب حد نصاب علمی لازم برای قبولی در رشته و شهر مورد نظر باید در یک آزمون عملی هم شرکت کنید و بعد از قبولی در آزمون عملی می‌توانید به تحصیل در این رشته بپردازید.

 

در ادامه به جزئیات بیشتری از این رشته می­پردازیم.

در این مقاله می‌خوانیم:

بازار کار و موقعیت شغلی رشته‌ی کتابت و نگارگری

می­توانید بعد از فارغ ­التحصیلی به طراحی برای کارت‌های تبریک و دعوت‌نامه‌ها، طراحی برای تزئینات داخلی و ساخت محصولات دستی، ساخت مدارک رسمی نظیر گواهینامه و شناسنامه، تولید لوازم تزئینی و سوغاتی و… بپردازید.

علاوه‌بر‌این‌ها، فعالیت در حوزه­‌های مرتبط با طراحی و چاپ نیاز به اشخاصی با توانمندی‌های خطاطی و نگارگری دارد.

 

بنابراین، افرادی که دارای مهارت‌های خطاطی و نگارگری هستند، در صورتی که بتوانند به‌صورت حرفه‌ای این مهارت‌ها را ارائه دهند، می‌توانند در بخش‌های مختلفی از صنایع هنری و فرهنگی به‌عنوان نگارگر و خطاط موفق باشند.

 

 

 

چارت درسی دانشگاهی

چارت درسی دانشگاه­‌ها معمولاً مشترک است.

با‌این‌حال، ممکن است در بعضی واحدهای دانشگاهی تفاوت جزئی وجود داشته باشد. حال این تفاوت می­تواند فقط در اسم، و محتوای درس یکسان باشد.

 

 

چارت درسی رشته‌ی کتابت و نگارگری که برایتان آوردیم، برگرفته از چارت درسی این رشته در دانشگاه الزهرا و به شرح زیر است:

چارت درسی رشته‌ی کتابت و نگارگری

مبانی هنرهای تجسمی ۱ و ۲

کارگاه طراحی پایه ۱ و ۲

کارگاه حجم

عکاسی

آشنایی با هنر در تاریخ ۱ و ۲

آشنایی با هنرهای سنتی ایران ۱ و ۲

هندسه‌ی نقوش در هنرهای سنتی ایران ۱ و ۲

کارگاه طراحی سنتی ۱ و ۲ و ۳

تاریخ فرهنگ و هنر ایران پیش از اسلام

روش تحقیق

هنر و تمدن اسلامی

تاریخچه‌ی کتابت

تاریخچه‌ی نگارگری در ایران

آشنایی با فرهنگ و ادب ایران

آشنایی با خوشنویسی

آشنایی با انواع خطوط دوره‌ی اسلامی

تحقیق در هنرهای سنتی ایران

آشنایی با تذهیب

آشنایی با نگارگری

آشنایی با خیالی­نگاری

آشنایی با کاغذسازی و بوم‌سازی سنتی

بررسی ویژگی‌های مکاتب
نگارگری ۱ و ۲

کارگاه نگهداری و مرمت کاغذ و
بوم‌های کاغذی

کارگاه تشعیر ۱ و ۲

کارگاه نگارگری ۱ و ۲ و ۳ و ۴

نگاره‌های حماسی

سیر تطور نقوش و نمادها در هنر سنتی

کارگاه گل و مرغ‌سازی

تاریخ تطبیقی نگارگری ایران با نقاشی شرق

مبانی زیبایی‌شناسی

حکمت هنر اسلامی

کارگاه تخصصی نگارگری

زیبایی‌شناسی نگارگری

تاریخ تطبیقی نگارگری ایران با نقاشی غرب

پروژه‌ی پایانی

دانشگاه‌­های پذیرنده‌ی رشته‌ی کتابت و نگارگری

دانشگاه‌­های پذیرنده‌ی رشته‌ی کتابت و نگارگری

دانشگاه الزهرا ـ تهران

دانشگاه شاهد

نقاط قوت رشته‌ی کتابت و نگارگری

 

هنر نگارگری و خطاطی در فرهنگ ایران جایگاه بالایی دارد:

هنر نگارگری و خطاطی به‌عنوان یکی از ارزش‌های فرهنگی ایرانیان به شمار می‌آید و در بیش‌تر مراسم‌ مذهبی، فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این موضوع باعث شده است که نگارگران و خطاطان در ایران همواره جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ جامعه داشته باشند.

 

 

توانایی ایجاد آثار هنری منحصربه‌فرد:

خطاطی و نگارگری از هنرهایی است که باعث تولید آثار هنری ویژه و بی‌نظیر می‌شود. طراحی و نوشتن با استفاده از دسته‌های مختلف خطاطی و نگارگری به هنرمند این امکان را می‌دهد تا آثاری بسیار زیبا و جذاب ایجاد کند.

 

 

مهارت در به‌کارگیری انواع قلم‌های خطاطی:

خطاطان با استفاده از قلم‌های مختلفی مانند قلم چینی، قلم غربی، قلم عربی، قلم نستعلیق و… می‌توانند طرح‌ها و نوشتارهای بسیار متنوعی را خلق کنند.

 

این مهارت به هنرمند این امکان را می‌دهد که طرح‌های متنوعی را ایجاد کند و به نیاز‌های مختلف جامعه پاسخ دهد.

 

 

قابلیت استفاده در صنایع چاپی:

نگارگری و خطاطی به دلیل قابلیت استفاده در صنایع چاپی و تبلیغاتی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

امروزه، با توسعه‌ی فناوری و افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و اینترنت، صنعت چاپ و تبلیغات، این رشته نیز به‌سرعت در حال رشد و توسعه است. بنابراین، این هنرمندان می‌توانند در این حوزه‌ها نیز به کار گرفته شوند و در طراحی بروشور، تبلیغات، بسته‌بندی و… مشارکت کنند.

 

 

اشتغال‌زایی:

با توجه به این‌که خطاطی و نگارگری به یکی از هنرهایی تبدیل شده است که در طول تاریخ همواره مورد توجه و استفاده قرار گرفته است، اشتغال‌زایی در این حوزه از دیگر نقاط قوت این رشته به شمار می‌رود.

 

 

ارتباط با فرهنگ و تاریخ:

خطاطی و نگارگری به دلیل جایگاه بالایی که در فرهنگ و تاریخ دارد، باعث شده است که هنرمندان این رشته از نزدیک‌ترین افراد به فرهنگ و تاریخ باشند و در بررسی و تحلیل آثار هنری قدیمی و نوین مهارت بیشتری داشته باشند.

همچنین، این هنرمندان می‌توانند در حفظ و ارائه‌ی فرهنگ و تاریخ ملّی نقش ‌بسزایی داشته باشند.

 

 

 

نقاط ضعف رشته‌ی کتابت و نگارگری

نیاز به مهارت و تمرین:

برای تسلط بر این رشته نیاز به تمرین و مهارت بالایی دارید و برخی از افراد به دلیل نداشتن استعداد و تمرین کافی، به‌سختی می‌توانند در این حرفه موفق شوند.

 

 

کمبود فرصت شغلی:

با وجود این‌که در برخی از حوزه‌ها می‌توان از خدمات خطاطان و نگارگران استفاده کرد، بازار کار در این حوزه کم‌تر از برخی حوزه‌های دیگر هنری‌ست و افراد باید به دنبال فرصت شغلی مناسب باشند.

 

 

رقابت بالا:

با توجه به این‌که این رشته یکی از رشته‌های هنری پُرطرفدار است، رقابت بالا در این حوزه وجود دارد و برای موفق‌شدن، افراد باید از سایرین بیشتر تلاش کنند.

 

 

تحولات فناوری:

با توجه به این‌که خطاطی و نگارگری یکی از هنرهای باستانی است، اما با توسعه‌ی فناوری و برخورداری از ابزارهای جدید مانند کامپیوتر و نرم‌افزارهای طراحی، تکنیک‌های جدیدی به وجود آمده است که ممکن است برای برخی از افراد آشنایی و کار با این نرم‌افزارها سخت باشد.

توانایی­ های لازم برای رشته‌ی کتابت و نگارگری

 

داشتن ذهنیت هنری:

برای موفقیت در این رشته، باید علاوه‌بر توانایی‌های فنی، دارای ذهنیتی هنری باشید و احساس زیبایی را در طرح‌های خود نشان دهید.

 

تسلط بر فنون و تکنیک‌های خطاطی و نگارگری:

برای تبدیل‌شدن به یک خطاط یا نگارگر حرفه‌ای، باید به تکنیک‌های خطاطی و نگارگری تسلط داشته باشید.

 

داشتن دقت و توجه به جزئیات:

در این رشته باید به جزئیات کوچک توجه کرد و از دقت بالایی برخوردار بود.

 

توانایی کار در محدودیت و فشار:

در برخی موارد، خطاطان و نگارگران باید در زمانی کوتاه به ارائه‌ی کار خود برای مشتریان بپردازند و به همین دلیل باید توانایی کار تحت فشار را داشته باشند.

 

توانایی همکاری با مشتریان:

در برخی موارد، خطاطان و نگارگران باید با مشتریان همکاری و نیازهای آن­ها را برآورده کنند.

 

همگام‌بودن با تکنولوژی‌های جدید:

با توجه به تحولات فناوری، باید با تکنولوژی‌های جدید آشنا باشید و با آن­ها کار کنید.

 

خلاقیت و نوآوری:

برای جذب مشتریان جدید و بهبود کیفیت کار، باید در کارهای خود خلاقیت و نوآوری داشته باشید.

 

 

ادامه تحصیل

این رشته را می­توانید تا مقطع کارشناسی‌ارشد ادامه بدهید.

 

گرایش ­های رشته‌ی کتابت و نگارگری در کارشناسی‌ارشد

براساس دفترچه‌ی کنکور ارشد ناپیوسته‌ی سال ۱۴۰۲، مجموعه‌ی هنرهای پژوهشی و صنایع‌دستی، دارای ۱۰ رشته است.

 

رشته‌ی هنر اسلامی خود به‌تنهایی دارای ۶ گرایشِ مطالعات نظری هنر اسلامی، مطالعات تاریخی هنر اسلامی، هنر و صنایع چوبی، هنر و صنایع فلزی، سفال و سرامیک، مطالعات کتابت و نگارگری است. گرایش مطالعات کتابت و نگارگری به‌صورت عمومی ارائه می­شود و دارای زیرشاخه‌ی خاصی نیست.

معرفی رشته کتابت و نگارگری

وضعیت اپلای برای رشته‌ی کتابت و نگارگری

در آمریکا و اروپا، بسیاری از دانشگاه ­های معتبر این رشته را ارائه می­دهند. برای ورود به دانشگاه‌های خارجی، باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و مدارک و مستندات مورد نیاز را به‌درستی تهیه کرده و مهارت­ های زبان انگلیسی خود را نیز به‌صورت حرفه­ای تقویت کنید.

 

 

تیپ‌های شخصیتی مناسب برای رشته کتابت و نگارگری

 

طبق آزمون MBTI و شخصیت‌شناسی این آزمون، ۷ تیپ شخصیت مناسب این رشته هستند:

 

INTP (مهندس)، از جمله ویژگی­ های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، فکری، ملاحظه‌کننده، اهل نظریه و تئوری، تحلیل‌گر، آینده ­نگر، خلاق و مبتکر است.

 

INTJ (برنامه‌ریز)، از جمله ویژگی­ های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، فکری، داوری‌کننده، استراتژیست، اهل نظریه و تئوری، کمال‌گرا، تحلیل‌گر، نتیجه‌گرا، بادقت، اهل تئوری و آینده ­نگر است.

 

ISFP (هنرمند)، از جمله ویژگی­ های این شخصیت: درون‌گرا، حسی، احساسی، ملاحظه‌کننده، خلاق، نوآور، سازگار، صبور و آرام است.

 

ENFP (وکیل مدافع)، از جمله ویژگی ­های این شخصیت: برون‌گرا، شمی، احساسی، ملاحظه‌کننده، خلاق، اجتماعی، رهبر و الهام­بخش است.

 

ESFP (بازیگر)، از جمله ویژگی­ های این شخصیت: برون‌گرا، حسی، احساسی، ملاحظه‌کننده، خلاق، دارای تخیل قوی، حساس و صبور است.

 

INFP (رؤیاپرداز)، از جمله ویژگی­ های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، احساسی، ملاحظه‌کننده، صبور، حساس، هنرمند، اهل نظریه و تئوری و دارای قوه‌ی تخیل قوی است.

 

INFJ (محرمِ راز)، از جمله ویژگی­ های این شخصیت: درون‌گرا، شمی، احساسی، داوری‌کننده، اهل نظریه و تئوری، خلاق و آینده­ نگر است.

 

 

حرف آخر

قبل از انتخاب‌رشته و قبل از ورود به هر رشته­ای خوب فکر کنید.

با افرادی که قبل از شما این مسیر را طی کرده ­اند صحبت و از تجربه ­هایشان استفاده کنید. همچنین از راهنمایی‌های مشاوران ماهر و متخصص در این زمینه بهره ببرید.

 

انتخاب‌ رشته مهم­ترین تصمیم شما در زندگی ا­ست. نباید فقط به لحظه­ ای که در آن قرار دارید فکر کنید و تصمیم بگیرید، به چهار سال بعد خود نگاه کرده و تصور کنید با این انتخاب در کجا قرار خواهید گرفت.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید