طرح مشاوره EDU GOLD

| ظرفیت محدود!

ورود | ثبت نام

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg1.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg2.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecreatefrompng(https://mozafarinia.com/wp-content/themes/ostadsho/assets/images/bg3.png): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecolorallocate() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0

Warning: imagecopy() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/mozafar4/public_html/wp-content/themes/ostadsho/functions.php on line 0
captcha

معرفی رشته آموزش تربیت بدنی

خواندن این مطلب
6 دقیقه

زمان میبرد!

رشته تربیت ­بدنی جز رشته ­های شناور (در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی) در دانشگاه فرهنگیان است و تحت عنوان آموزش تربیت بدنی در دفترچه انتخاب رشته آمده است.

البته این رشته در دانشگاه آزاد تحت همان عنوان تربیت بدنی ارائه می­شود.

همچنین این رشته در دیگر دانشگاه­ های سراسری تحت عنوان علوم ورزشی آورده شده ­است.

تفاوت رشته تربیت بدنی با رشته علوم ورزشی در مقاله مربوط به رشته علوم ورزشی آورده­  شده ­است.

در این مقاله می‌خوانیم:

یکی از اهداف تحصیل در رشته تربیت بدنی، آشنایی شما با جسم انسان در حد پزشک یار است، تا بتوانید به عنوان یک مربی حرفه ­ای در زمینه مسائل ورزشی با دانش آموزان یا ورزشکاران کار کنید.

 

رشته تربیت بدنی تلفیقی از رشته‌هایی مثل مدیریت، زیست‌شناسی، پزشکی، جامعه‌شناسی و فیزیولوژی محسوب می‌شود از دیگر هدف­ های این رشته آموزش آن به صورت آکادمیک و ایجاد تخصص در شما است که بتوانید در زمینه بهبود و تقویت سلامتی چه از جهت روحی و چه جسمانی به جامعه خدمت کنید.

 

برای اینکه بتوانید رشته تربیت­ بدنی را انتخاب کنید حتما باید در موعد اعلام شده کارت آزمون عملی را خریداری کرده و در آزمون عملی شرکت کنید. در آزمون عملی شما را از نظر سلامت جسمی، روانی، وزن، قد، انعطاف بدنی، آمادگی جسمانی مورد سنجش قرار می دهند.

 

در این میان افرادی که در رشته ­ی خاصی مقام­ های کشوری، آسیایی و جهانی کسب کرده ­اند، در هنگام پذیرش در اولویت قرار می­گیرند.

در ادامه مقاله به جزئیات بیشتری از این رشته خواهیم پرداخت.

 

 

بازارکار و موقعیت شغلی تربیت بدنی

به دلیل اینکه پذیرش رشته تربیت بدنی از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت می­پذیرد دانشجویان از سال اول دانشگاه حقوق دریافت کرده و به استخدام رسمی آموزش و پرورش در خواهند آمد و تعهد به خدمت خواهند داشت، در نتیجه بعد از فارغ ­التحصیلی باید در محل ­هایی که انتخاب کرده‌­اند (کد رشته دفترچه) به آموزش بپردازند.

 

درنتیجه اولین شغلی که می­ توانید با این رشته داشته باشید مربی ورزش در مدارس دولتی و غیردولتی می­باشد.

 

 

دروس مرتبط با دبیرستان تربیت بدنی

در دبیرستان دروس روانشناسی و زیست‌شناسی به این رشته مرتبط می­شود، در درس زیست‌شناسی به فیزیولوژی و آناتومی بدن انسان نیاز است.

 

 

چارت درسی دانشگاهی تربیت بدنی

چارت درسی دانشگاه­ ها معمولا مشترک است. با این حال ممکن است در بعضی واحدهای دانشگاهی تفاوت جزئی وجود داشته باشد.

حالا این تفاوت می­تواند فقط در اسم و محتوا درس یکی باشد. چارت تربیت بدنی که برایتان آورده­ایم، برگرفته از چارت درسی رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، و به شرح زیر است:

آموزش تربیت بدنی

تربیت بدنی ۱و۲

اصول و مبانی تربیت بدنی

آناتومی انسان

فیزیولوژی انسان

فیزیولوژی ورزش

ریاضیات پایه و مقدمات آمار در تربیت بدنی

مدیریت رویدادهای ورزشی

دو و میدانی ۱و۲

شنا

آمادگی جسمانی ۱و۲

ژیمناستیک

یادگیری و کنترل حرکتی

حرکت­ شناسی و مقدمات بیومکانیک

حرکات اصلاحی

آسیب­شناسی ورزشی

تغذیه ورزشی و کنترل وزن

طناب بازی

والیبال

بسکتبال

فوتسال

هندبال

بدمینتون

تنیس روی میز

برنامه‌ریزی درسی در آموزش تربیت بدنی

طراحی آموزشی در آموزش تربیت بدنی

سنجش و اندازه‌گیری و آزمون­ سازی در آموزش تربیت بدنی

الگوها و روش­هاي تدریس در آموزش تربیت بدنی

آموزش والیبال

آموزش بستکبال

آموزش هندبال

آموزش ژیمناستیک

علم تمرین

پژوهش و توسعه حرفه ­ای ۱و۲و۳

کارورزی ۱و۲و۳و۴

کارنمای معلمی (پروژه)

 

مدت تحصیل

مدت تحصیل تو این رشته ۴ سال، معادل ۸ ترم درسی هست.

 

 

 

نقاط قوت تربیت بدنی

از خوبی‌­های این رشته این هست که شما همیشه بدنی سالم و سلامت دارین، و از نظر بازارکار می­تونین خودتون باشگاه خودتون رو راه بندازین.

به دلیل اینکه پذیرش این رشته از دانشگاه فرهنگیان است، آینده شغلی شما تضمین شده ­است و بلافاصله بعد قبولی به استخدام رسمی آموزش و پرورش در خواهید آمد و حقوق دریافت می­کنید.

 

 

 

 

نقاط ضعف تربیت بدنی

با وجود اینکه ورزش سلامتی شما رو تضمین می­کنه، گاهی ممکنه دچار آسیب ­های جسمانی ناشی از ورزش کردن بشین و مدتی نتونین فعالیتی داشته باشین.

 

به دلیل اینکه استخدام رسمی آموزش و پرورش هستید، ممکن است نتوانید در سایر مراکز دولتی مشغول به کار شوید و همچنین اگر فقط در بخش دولتی کار کنید درآمد این رشته پایین خواهد بود.

 

 

 

 

ادامه تحصیل

این رشته رو می­تونین تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته­ های مرتبط به این رشته ادامه بدین.

 

 

گرایش ­های تربیت بدنی در کارشناسی ارشد و دکتری

براساس دفترچه انتخاب رشته سال ۱۴۰۲، تربیت بدنی شامل ۱۴ گرایش در کارشناسی ارشد: فیزیولوژی ورزشی و تندرستی، فیزیولوژی ورزشی کاربردی، فیزیولوژی و تغذیه ورزشی، بیومکانیک ورزشی، رشد حرکتی، یادگیری و کنترل حرکتی، آموزش تربیت بدنی، تمرینات اصلاحی، آسیب­شناسی ورزشی، تربیت بدنی سازگارانه و ورزش معلولین، مديريت بازاريابي و ارتباطات ورزشي، مدیریت رویدادها و گردشگری ورزشی، مدیریت سازمان­ ها و باشگاه ­های ورزشی، روانشناسی ورزش، جامعه شناسی ورزش ( جذب دانشجو فقط از طریق دانشگاه آزاد)

 

 

و  ۵ گرایش در دکتری: مدیریت ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، آسیب­ شناسی ورزشی، رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، بیومکانیک ورزشی  می­باشد.

معرفی رشته آموزش تربیت بدنی

توانایی­ های لازم در تربیت بدنی

برای ورود به این رشته علاقه خیلی مهم است، پس اگر به این رشته علاقه ندارید واردش نشوید، همچنین داشتن جسمی سالم، حداقل قد ۱۶۵ سانت برای پسران، ۱۵۸ سانت برای دختران و حداقل دید چشم ۰.۷ نیز جزو شرایط پذیرش در این رشته است.

 

حتما برای انتخاب این رشته باید کارت آزمون عملی را خریداری کرده و در آزمون عملی شرکت کنید.

 

 

وضعیت اپلای

امکان بورسیه شدن در این رشته متوسط هست.

 

 

تیپ های شخصیتی مناسب رشته آموزش تربیت بدنی

 

طبق آزمون MBTI  و شخصیت شناسی این آزمون، ۷ تیپ شخصیت مناسب این رشته هستند:

 

ENTP (مبتکر) از جمله ویژگی­ های این شخصیت: برونگرا، شمی، فکری، ملاحظه کننده، خلاق، تیزبین، پر هیجان، پر انرژی، با مهارت، پر شور و اشتیاق می­باشد.

 

ESFJ (حامی) از جمله ویژگی­ های این شخصیت: برونگرا، حسی، احساسی، داوری کننده، اجتماعی، شاد، عملگرا، وظیفه شناس می­باشد.

 

ESFP (بازیگر) از جمله ویژگی­ های این شخصیت: برونگرا، حسی، احساسی، ملاحظه کننده، خلاق، دارای تخیل قوی، حساس، صبور می­باشد.

 

ESTP (متقاعد کننده) از جمله ویژگی­ های این شخصیت: برونگرا، حسی، فکری، ملاحظه ­کننده، هدایتگر، ریسک ­پذیر، هدفمند می­باشد.

 

ISFJ (مدافع) از جمله ویژگی­ های این شخصیت: درونگرا، حسی، احساسی، داوری کننده، ثابت قدم، عملگرا، دقیق، متعهد می­باشد.

 

ISFP (هنرمند) از جمله ویژگی­ های این شخصیت: درونگرا، حسی، احساسی، ملاحظه ­کننده، خلاق، نوآور، سازگار، صبور، آرام می­باشد.

 

ISTP (صنعتگر) از جمله ویژگی­ های این شخصیت: درونگرا، حسی، فکری، ملاحظه­ کننده، عملگرا، کنجکاو، ورزشکار، سخت­گیر، هدفمند می­باشد.

 

 

حرف آخر

در این رشته شاید در ابتدا نتوانید درآمد خیلی بالایی داشته باشید، اما اگر تلاشتان را بیشتر کنید و به عنوان حرفه اصلیتان به آن نگاه کنید، می­ توانید هم درآمد بالا و هم جایگاه اجتماعی بالایی داشته باشید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید